Consiliul Fiscal critică bugetul pe 2012 şi avertizează: „Ţinta“ de deficit este „mişcătoare“

Autor: Claudia Medrega 28.11.2011

Consiliul Fiscal critică proiectul de buget pen­tru anul viitor şi avertizează că nu există un anga­jament ferm faţă de ţinta ambiţioasă de de­ficit anunţată, de 1,9% din PIB, o eventuală ma­­jorare urmând să fie penalizată de pieţele finan­ciare, mai ales dacă va fi determinată de creş­terea cheltuielilor de personal în anul electoral.

Bugetul pentru 2012 este primul analizat de Consiliul Fiscal încă din faza de proiect, instituţia fiind înfiinţată la jumătatea anului trecut pentru evaluarea şi monitorizarea independentă a politicii fiscale a Guvernului.

Consiliul aminteşte că textul raportului care însoţeşte proiectul de buget prevede explicit po­sibi­litatea majorării ţintei de deficit pe parcursul anului, ceea ce este în contradicţie cu principiile transparenţei şi stabilităţii statuate de legea responsabilităţii fiscal-bugetare.

"O creştere a ţintei de deficit bugetar în timpul anului 2012 ar putea avea potenţialul de a fi perceput ca un derapaj (şi penalizat ca atare) de pieţele financiare, mai ales în condiţiile în care revizuirea acesteia s-ar datora unor majorări de cheltuieli sociale şi de personal într-un an electoral, anulând astfel beneficiile stabilirii unei obiectiv iniţial mai ambiţios de consolidare fiscală", se arată în opinia Consiliului Fiscal cu pri­vire la proiectul bugetui de stat şi al bugetului de asigurări sociale pentru 2012.

Ambiguitatea în formularea politicilor bu­ge­tare este o altă critică adusă de Consiliul Fis­cal. Ra­portul aferent proiectului de buget ia în calcul, de exemplu, eventualitatea majorării chel­tuie­li­lor de personal pe parcursul anului, în limita unui plafon de 7,2% din PIB, în timp ce nivelul chel­tuielilor de personal prevăzute în forma curentă a proiectului de buget este de 6,9% din PIB.

Materializarea intenţiei de majorare a chel­tu­ielilor de personal şi a celor cu pensiile pe parcursul anului 2012 ar încălca cinci prevederi ale legii responsabilităţii fiscale, avertizează Con­siliul.

Printr-o astfel de măsură deficitul bugetar ar urca de la 1,9% din PIB la peste 2,5% din PIB, im­pactul fiind, pe ambele componente, salarii şi pensii, de câte 0,3% din PIB.

În aceste condiţii, deficitul ar creşte cu 0,6% din Produsul Intern Brut.

O altă "nemulţumire" este legată de faptul că ipotezele cantitative privind numărul de salariaţi şi câştigul salarial mediu din sec­torul public ce fundamentează traiec­to­ria pe termen mediu a capitolului "cheltuieli de per­sonal" nu sunt enunţate explicit. Iar în lipsa acestor ipoteze, este dificil de eva­luat consistenţa pro­iec­ţiei de cheltuieli de per­sonal.

Consiliul aten­ţio­nea­ză că persistă defi­cienţe din perspec­tiva transparenţei fun­da­men­tării veni­turilor bugetare şi reco­mandă deta­lierea - pen­tru fiecare com­ponentă de ve­nituri - a bazelor ma­croe­co­nomice re­le­vante şi a impactului mă­surilor le­gislative care le afectează.

Pentru îmbună­tă­ţirea absorbţiei fondurilor euro­pene, Consiliul Fiscal reco­man­dă stabilirea unor ţinte tri­mes­triale de absorbţie efectivă pe or­do­na­tori de credite, care să fie mo­ni­to­rizate cu stricteţe şi care să permită corectarea rapidă a eventualelor deficienţe.

10 critici ale Consiliului Fiscal cu privire la proiectul de buget pe 2012