Consiliul Fiscal critică bugetul pe 2012 şi avertizează: „Ţinta“ de deficit este „mişcătoare“
Consiliul Fiscal critică proiectul de buget pentru anul viitor şi avertizează că nu există un angajament ferm faţă de ţinta ambiţioasă de deficit anunţată, de 1,9% din PIB, o eventuală majorare urmând să fie penalizată de pieţele financiare, mai ales dacă va fi determinată de creşterea cheltuielilor de personal în anul electoral.
Bugetul pentru 2012 este primul analizat de Consiliul Fiscal încă din faza de proiect, instituţia fiind înfiinţată la jumătatea anului trecut pentru evaluarea şi monitorizarea independentă a politicii fiscale a Guvernului.
Consiliul aminteşte că textul raportului care însoţeşte proiectul de buget prevede explicit posibilitatea majorării ţintei de deficit pe parcursul anului, ceea ce este în contradicţie cu principiile transparenţei şi stabilităţii statuate de legea responsabilităţii fiscal-bugetare.
"O creştere a ţintei de deficit bugetar în timpul anului 2012 ar putea avea potenţialul de a fi perceput ca un derapaj (şi penalizat ca atare) de pieţele financiare, mai ales în condiţiile în care revizuirea acesteia s-ar datora unor majorări de cheltuieli sociale şi de personal într-un an electoral, anulând astfel beneficiile stabilirii unei obiectiv iniţial mai ambiţios de consolidare fiscală", se arată în opinia Consiliului Fiscal cu privire la proiectul bugetui de stat şi al bugetului de asigurări sociale pentru 2012.
Ambiguitatea în formularea politicilor bugetare este o altă critică adusă de Consiliul Fiscal. Raportul aferent proiectului de buget ia în calcul, de exemplu, eventualitatea majorării cheltuielilor de personal pe parcursul anului, în limita unui plafon de 7,2% din PIB, în timp ce nivelul cheltuielilor de personal prevăzute în forma curentă a proiectului de buget este de 6,9% din PIB.
Materializarea intenţiei de majorare a cheltuielilor de personal şi a celor cu pensiile pe parcursul anului 2012 ar încălca cinci prevederi ale legii responsabilităţii fiscale, avertizează Consiliul.
Printr-o astfel de măsură deficitul bugetar ar urca de la 1,9% din PIB la peste 2,5% din PIB, impactul fiind, pe ambele componente, salarii şi pensii, de câte 0,3% din PIB.
În aceste condiţii, deficitul ar creşte cu 0,6% din Produsul Intern Brut.
O altă "nemulţumire" este legată de faptul că ipotezele cantitative privind numărul de salariaţi şi câştigul salarial mediu din sectorul public ce fundamentează traiectoria pe termen mediu a capitolului "cheltuieli de personal" nu sunt enunţate explicit. Iar în lipsa acestor ipoteze, este dificil de evaluat consistenţa proiecţiei de cheltuieli de personal.
Consiliul atenţionează că persistă deficienţe din perspectiva transparenţei fundamentării veniturilor bugetare şi recomandă detalierea - pentru fiecare componentă de venituri - a bazelor macroeconomice relevante şi a impactului măsurilor legislative care le afectează.
Pentru îmbunătăţirea absorbţiei fondurilor europene, Consiliul Fiscal recomandă stabilirea unor ţinte trimestriale de absorbţie efectivă pe ordonatori de credite, care să fie monitorizate cu stricteţe şi care să permită corectarea rapidă a eventualelor deficienţe.
10 critici ale Consiliului Fiscal cu privire la proiectul de buget pe 2012
-
Ambiguitate în formularea politicilor bugetare;
-
Nu sunt enunţate explicit ipotezele cantitative privind numărul de salariaţi şi câştigul salarial mediu din sectorul public ce fundamentează traiectoria capitolului "cheltuieli de personal";
-
Materializarea intenţiei de majorare a cheltuielilor de personal şi a celor cu pensiile pe parcursul anului 2012 ar încălca cinci prevederi ale legii responsabilităţii fiscale;
-
Decizia recalculării pensiilor speciale s-a dovedit a fi, contrar aşteptărilor, foarte costisitoare pentru buget;
-
Persistă deficienţe din perspectiva transparenţei fundamentării veniturilor bugetare;
-
Nu există un angajament ferm vizavi de noua ţintă de deficit bugetar, de 1,9% din PIB; este prevăzută explicit posibilitatea majorării pe parcursul anului;
-
O creştere a ţintei de deficit bugetar în timpul anului 2012 ar putea avea potenţialul de a fi perceput ca un derapaj (şi penalizat ca atare) de pieţele financiare;
-
Trebuie stabilite ţinte trimestriale de absorbţie efectivă de fonduri europene, pe ordonatori de credite, care să fie monitorizate cu stricteţe şi care să permită corectarea rapidă a eventualelor deficienţe;
-
Este necesară clarificarea impactului Programului Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii la nivelul execuţiei bugetare (conform ESA95);
-
Forma Strategiei fiscal - bugetare adoptată de Guvern nu mai este de actualitate şi trebuie revizuită.