De ce nu este gata A3 Bucureşti-Ploieşti în decembrie. Pe o porţiune sunt gata şi marcajele, dar pe altele se lucrează la fundaţie şi multe poduri nu sunt terminate

Autor: Bogdan Alecu 28.11.2011
Diferenţe mari între gradul de finalizare de la o porţiune la alta, exproprieri care trebuie realizate, multe poduri încă departe de a fi terminate alături de kilometri întregi pe care abia se lucrează la fundaţie şi nu la asfaltare, cam aşa arată şantierul autostrăzii A3 Bucureşti - Ploieşti, vizitat de ZF la finele săptămânii trecute. Deşi în decembrie cei 62 de kilometri ai autostrăzii A3 trebuia să fie gata, singura modalitate de a străbate acest traseu de la un cap la altul este cu o camionetă 4X4, echipată special cu anvelope off-road, unele porţiuni fiind dificile chiar şi pentru acest autoturism.


ZF s-a angajat să scoată la raport autostrăzile construite şi să urmărească îndeaproape lu­crările. Din acest motiv, săptă­mâna trecută am încercat să parcurgem integral autostrada, de la intrarea de pe centura Capitalei până la ieşirea pe centura de vest a Ploieştiului.

Cu toate că autostrada la care se lucrează de aproape patru ani era programată pentru a fi inaugurată în luna decembrie, nici măcar cu o lună înainte de termenul-limită aceasta nu poate fi parcursă deoarece multe poduri şi podeţe nu sunt finalizate decât într-un procent scăzut, iar pe multe porţiuni încă se lucrează la fundaţii.

În plus, conexiunea dintre A3 şi centura Ploieştiului nu poate fi realizată deoarece nu sunt gata exproprierile şi implicit rondul unde se vor intersecta cele două nu poate fi construit. Astfel, singura posibilitate de a parcurge autostrada (aproape) integral a fost la volanul unei camionete 4x4 - în acest caz, un Volkswagen Amarok echipat special cu anvelope pe off-road, anumite porţiuni fiind prea dificile chiar şi pentru un SUV.

Unii la fundaţie, alţii la marcaje

Singura "surpriză" a fost tronsonul cuprins între km 48,2 şi km 62 ai autostrăzii, unde a lucrat firma UMB Spedition, a "regelui asfaltului" Dorinel Umbrărescu care a finalizat lucrările cu aproape o lună înainte de termenul-limită stabilit iniţial.

Pe poziţia a doua se află consorţiul Pizza­rotti/Tirena Scavi care este cu aproximativ o săptămână în urma celor de la UMB Spedition, în timp ce Euroconstruct şi Pa&Co, firme controlate de Dan Besciu şi Costel Căşuneanu încă lucrează pe porţiuni întregi la fundaţia autostrăzii şi la construcţia de poduri.

Premierul Emil Boc declara la începutul acestei luni că "autostrada este gata în decembrie, cu excepţia unui pod extrem de important", şi implicit autostrada va fi finalizată în "aprilie cel târziu".

Cu toate acestea, după o vizită pe toate şantierele autostrăzii se poate observa că lucrările sunt departe de a fi terminate, mai ales că în condiţii de iarnă nu se poate turna asfalt.

Exproprierile nu sunt gata

Pizzarotti aproape a finalizat intrarea pe autostradă dinspre şoseaua de centură a Capitalei, care se va face printr-un sens gira­toriu. În primii kilometri încă se poate observa că nu este turnat aproape de loc stratul de uzură, dar sunt gata parapeţii şi bordurile. Mai mult, pe partea dinspre mijloc încă este prezent pietriş care trebuie îndepărtat. Podul care teo­retic trebuie să treacă peste şoseaua de centură pentru ca autostradă să ajungă la Şos. Petricani este în continuare construit pe jumătate în condiţiile în care exproprierile nu sunt gata.

La vizita anterioară pe şantierul Pizarotti, la kilometrul 13 asfaltul nu fusese turnat deoarece firele de înaltă tensiune nu fuseseră ridicate. Acum era turnat un strat de asfalt, dar mai subţire decât în celelalte porţiuni, iar firele erau la acelaşi nivel. În alte zone unde existau fire de înaltă tensiune acestea fuseseră îngropate pe sub autostradă.

Autostrada pe care nu se poate merge

La nodul rutier de la Moara Vlăsiei lucrările au mai avansat, dar proiectul este departe de a fi finalizat, ridicată fiind doar partea centrală a podului. Tocmai pentru a profita de vadul comercial creat de şantier, inclusiv un magazin mobil Mic.ro era amplasat la nodul rutier de la Moara Vlăsiei.

Imediat cum se trece drumul judeţean "autostrada" este impracticabilă. Abia se lucrează la fundaţie, este turnat puţin asfalt, iar pământul încă se vede pe foarte multe porţiuni. Nu putem merge pe autostradă fie pentru că se lucrează, fie este turnat primul strat de asfalt. Până şi camioanele de construcţii merg pe un drum paralel cu autostrada. Aproape niciun pod nu este gata pe acest tronson. La Euroconstruct se văd până acum cele mai multe camioane şi cei mai mulţi muncitori, semn că totuşi, în ultimul ceas, lucrările au accelerat. Cu toate acestea, diferenţele dintre primul tronson şi cel de-al doilea sunt foarte mari.

După o primă porţiune de asfalt turnat se poate deja intra pe un tronson unde s-au montat şi parapeţii de pe mijlocul autostrăzii, dar aceştia nu ţin mult.

Cum se continuă drumul se ajunge la podul de la comuna Gruiu, dar nici aici podul nu este gata, cu toate că se lucrează la el de câteva luni bune. Urmează o altă porţiune de pietriş şi un alt podeţ neterminat, unde în urmă cu câteva luni creştea iarbă. Imediat după, începe să-şi facă apariţia şi asfaltul, sunt finalizate câteva poduri, iar pe laterale există deja parapeţi.

Trecere prin sat

Cea mai lină trecere se face de la Euro­construct la Pa&Co, firma de construcţii deţi­nută de Costel Căşuneanu. Aici vedem asfalt turnat doar pe un singur sens, iar cei mai mulţi muncitori erau concentraţi pe un pod care se construia în apropiere de Siliştea Snagovului.

De la Pa&Co la UMB Spedition nu se poate trece nici peste, nici pe lângă autostradă, ci doar printr-un sat din apropiere. Din acest motiv, pe tronsonul construit de Umbrărescu am preferat să intrăm dinspre centura de vest a Ploieştiului.

Cei aproape 13 km construiţi de UMB Spedition sunt finalizaţi în proporţie de peste 99%. Ce înseamnă acest procent? S-a turnat stratul de uzură al asfaltului, există marcaje pe asfalt, parapeţii dispun de elemente reflecto­rizante, sunt montate indicatoarele cu Bucu­reşti respectiv Ploieşti. Aici vedem pentru pri­ma dată şi semne care indică lungimea auto­străzii. Tot aici vedem pentru prima dată şi un canal colector pe mijloc şi un gard de protecţie din plasă. Cei 1% rămaşi reprezintă câteva rosturi la poduri la care mai lucrau muncitorii şi instalarea panourilor antiorbire. Singurele porţiuni rămase neasfaltate sunt cele din breteaua care face legătura dintre autostradă şi centura Ploieştiului, deoarece nu sunt gata exproprierile pentru a se construi sensul giratoriu care va face "unirea".

Iarna daunează construcţiilor

Astfel, cu aproape o lună înainte de ter­menul-limită "oficial" un singur constructor a reuşit să termine lucrările, chiar şi înainte de termen.

Pe celelalte tronsoane încă se lucrează, dar nu se poate spune pentru cât timp, deoarece gerul, ploile sau zăpada vor opri lucrările pentru cel puţin două luni.

Având în vedere condiţiile meteo anunţate şi stadiul lucrărilor, cel mai probabil autostrada Bucureşti-Ploieşti va fi terminată abia în vara anului viitor, la circa cinci ani de când a fost demarat proiectul de peste 450 mil. euro.

Mai mult, având în vedere decalajul, cel mai proba­bil abia în 2013 autostrada va ajunge efectiv în Bucureşti, unde se va face legătura cu şos. Pe­tricani, luând în considerare că termenul pentru ultima porţiune este luna octombrie a anului viitor.