Facebook pregăteşte cea mai mare listare din istorie. Milioane de investitori aşteaptă să cumpere acţiuni

Autor: Andrei Chirileasa 30.11.2011

Facebook, cea mai mare reţea de socializare din lume, ar putea lansa o ofertă publică iniţială (IPO) în valoare de 10 miliarde de dolari, în vederea listării la bursă, tranzacţie care ar putea evalua compania la 100 de miliarde de dolari.

Din punctul de vedere al valorii, oferta Facebook nu ar fi cea mai mare derulată vreodată, dar ar fi în Top 10, însă reverberaţiile la nivel global ar putea face ca această listare să fie cea mai mare derulată vreodată.

Facebook a devenit în ultimii ani unul dintre cele mai cunoscute branduri din lume, a schimbat modul în care oamenii relaţionează pe internet şi a ajuns la peste 800 de milioane de utilizatori, adică mai mult de 10% din populaţia globului.

La o astfel de expansiune, interesul pentru această companie este foarte ridicat şi probabil că sute de mii sau chiar milioane de investitori din întreaga lume abia aşteaptă şansa de a cumpăra acţiuni la Facebook. Compania a reuşit să întreţină o aură de mister în jurul aspectelor financiare, dând până acum impresia unui club exclusivist (oficial, Facebook are mai puţin de 500 de acţionari). Asta a făcut ca interesul pentru acţiunile Facebook să fie tot mai mare, iar de fiecare dată când compania a atras finanţări în ultimii ani, valoarea sa a înregistrat cel puţin o dublare. Ultimul exemplu de acest fel a fost la începutul anului, când Goldman Sachs a aranjat un plasament privat pentru Facebook prin care compania a strâns 450 de milioane de dolari şi a ajuns să fie evaluată la 50 de miliarde de dolari, deşi nu a făcut publice aproape niciun fel de informaţii despre situaţiile financiare.

Compania şi acţionarii săi, dar şi băncile de investiţii care vor intermedia oferta, se bazează în primul rând pe mediatizarea foarte puternică de care se bucură compania şi încearcă să capitalizeze fereastra de oportunitate care există în acest moment pe pieţe. Recent, site-ul de cupoane de reducere Groupon a reuşit să strângă 700 de milioane de dolari de pe bursa NASDAQ, iar preţul acţiunilor a crescut cu 50% în prima zi de tranzacţionare. Totuşi, fereastra de oportunitate s-ar putea închide, dovadă fiind evoluţiile negative din ultima perioadă ale acţiunilor Groupon sau LinkedIn.

Pentru Facebook este foarte important să se listeze cât mai repede, deoarece creş­terea numărului de utilizatori activi cu circa 200 de mi­lioane pe an, din ultimii trei ani, începe să în­cetinească, iar povestea pe care compania o vinde investitorilor riscă să-şi piardă din atracti­vi­ta­te.

Cei care cumpără acţiuni Facebook la o asemenea evaluare cumpără de fapt promisiunea unei creşteri foarte rapide a veniturilor şi a profiturilor companiei, pentru că altfel nu s-ar justifica faptul că o companie cu venituri estimate în acest an de 4,3 mld. dolari şi cu un profit net de până la 1,5 mld. dolari este evaluată la 100 mld. dolari, adică de peste 20 de ori veniturile.

Din acest punct de vedere aşteptările sunt mult mai mari decât la listarea Google, din 2004, prin care motorul de căutare a strâns 1,67 miliarde de dolari de la investitori. Google a fost evaluat atunci la 23 mld. dolari, de 7 ori veniturile realizate în acel an, de 3,2 mld. dolari, şi de 57 de ori profitul net (de 400 mil. euro). Între timp, Google a ajuns la o capitalizare de 190 milirde de dolari şi a avut în ultimele 12 luni venituri de 35,9 miliarde de dolari şi un profit net de 9,6 mld. dolari.

Riscurile pe care şi le asumă investitorii în cazul unor astfel de oferte publice iniţiale din sectorul online sunt foarte ridicate, deoarece scăderile acţiunilor pot fi foarte abrupte, în cazul în care aşteptările investitorilor nu sunt îndeplinite.

Cine ar fi marii câştigători în cazul listării Facebook?

În prim plan iese Mark Zuckerberg, CEO-ul şi fondatorul Facebook, care deţine 24% din acţiuni şi ar putea urca în topul celor mai bogaţi 20 de oameni din lume, în cazul în care Facebook ar reuşi să-şi vândă acţiunile la preţul propus. Participaţia s-a ar fi evaluată la 24 mld. dolari, ceea ce l-ar face mai bogat decât Larry Page şi Sergey Brin, co-fondatorii Google, cu averi estimate la aproape 20 mld. dolari. Zuckerberg este pe locul 52 în topul din acest an al revistei americane Forbes, cu o avere estimatăla 13,5 mld. dolari.

Un alt mare câştigător al listării Facebook ar fi fondul de venture capital Accel Partners, care deţine între 8% şi 10% din companie, participaţie care ar putea fi evaluată la 8-10 mld. dolari. Accel Partners a fost printre primii investitori ai Facebook, cu un plasament de 12,7 mil. dolari în mai 2005. Astfel, fondul şi-ar putea scoate de peste 600 de ori banii investiţi.

Un alt investitor mare este firma Digital Sky Technologies, controlată de miliardarul rus Yuri Milner, care a ajuns să deţină 10% din acţiunile Facebook, în urma unor investiţii estimate la circa 500 de milioane de dolari. Participaţia ar putea ajunge la o valoare de peste 10 mld. dolari după listare.

Co-fondatorii Facebook, Dustin Moskovitz şi Eduardo Severin, care deţin 6%, respectiv 5% din acţiuni, vor deveni la rândul lor miliardari, la fel ca şi Sean Parker, co-fondatorul Napster, care a fost primul preşedinte al Facebook şi deţine 4% din companie. Un alt investitor care a crezut de la început în Facebook este Peter Thiel, unul dintre fondatorii site-ului de plăţi online PayPal, care deţine 3% din companie.

Printre acţionarii mari se numără şi fonduri de venture capital, dar şi gigantul Microsoft, care deţine 1,3% din acţiuni.

Revoluţia Facebook schimbă internetul

Facebook a devenit în doar opt ani de la lansare cel mai popular site de socializare din lume, cu peste 800 de milioane de utilizatori activi. Astfel, dacă valoarea companiei la listare va fi de 100 mld. dolari, rezultă că fiecare cont activ ar valora peste 100 de dolari.

Un utilizator de Facebook are în medie 130 de prieteni în reţeaua proprie, iar în fiecare zi se loghează pe Facebook circa 400 de milioane de persoane (50% dintre utilizatorii activi), conform statisticilor de pe pagina companiei.

Facebook a transformat în ultimii ani modul în care oamenii relaţionează online şi modul în care se informează şi a adus schimbări majore în strategiile de publicitate şi comunicare online ale companiilor, fiind considerat de mulţi un adversar puternic pentru Google.


Listările anului în IT

Reţeaua de socializare de business LinkedIn a deschis în acest an seria listărilor mari din sectorul IT, cu o ofertă publică iniţială(IPO) în valoare de circa 406 milioane de dolari, care a evaluat compania la 4,25 miliarde de dolari în mai 2011. În ziua listării, acţiunile s-au dublat faţă de preţul din ofertă, urcând peste 94 de dolari (de la 45 de dolari în ofertă). Ulterior, acţiunile au avut oscilaţii puternice, coborând sub 64 de dolari în iunie, după care au urcat la aproape 110 dolari în iulie. În ultimele luni, trendul a fost descendent, acţiunile atingând luni minimul de la listare (60 de dolari). Compania este evaluată la 5,79 miliarde de dolari, de 13 ori veniturile din ultimul an.

Site-ul de cupoane de reduceri Groupon a reuşit să strângă 700 milioane de dolari la începutul lunii noiembrie, printr-un IPO care a evaluat compania la peste 12,7 miliarde de dolari. Preţul acţiunilor a crescut cu peste 50% în prima zi, de la 20 de dolari (în ofertă) la peste 31 de dolari. În ultimele douăsăptămâni, acţiunile Groupon au scăzut puternic, atingând luni un minim de 15,24 dolari, cu 23% sub preţul din ofertă. Compania este evaluată la 9,72 miliarde de dolari, de 7,5 ori veniturile din ultimul an. În ultimele 4 trimestre, Groupon a acumulat pierderi de peste 500 milioane de dolari.