Prima autostradă din vestul ţării cu o lungime de 32 de kilometri, Arad-Timişoara, deschisă traficului

Autor: Mirabela Tiron 19.12.2011

Autostrada Arad-Timişoara, cu o lungime de 32 de kilometri, a fost deschisă circulaţiei după doi ani de lucrări, aceasta fiind cea mai importantă inaugurare de anul acesta, în condiţiile în care au mai fost finalizate doar porţiuni de drum unde se circulă pe o bandă pe sens sau pe sectoare scurte.

Finalizarea integrală a lucrărilor este estimată însă pentru trimestrul al doilea din 2012. În prima parte a anului viitor vor fi finalizate centrul de întreţinere şi coordonare, dar şi platforma spaţiilor de servicii, situate în afara autostrăzii Arad-Timişoara. Constructorii autostrăzii sunt spaniolii de la FCC Construccion şi italienii de la Astaldi, care lucrează sub un contract total de 115 milioane de euro.

Top 10 investiţii de infrastructură în următorii 3 ani

România a ajuns la 366 de kilometri de autostradă, după inaugurarea autostăzii Arad-Timişoara. Anul viitor circa 1,83 miliarde de euro vor merge către bugetul de investiţii al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).

Una dintre autostrăzile ce ar trebui să fie gata anul viitor este Bucureşti-Ploieşti, care trebuia inaugurată în această lună, însă termenul a fost decalat pentru că lucrările nu sunt gata. CNADNR a anunţat că îi va penaliza pentru întârzieri pe doi dintre constructorii tronsonului Moara Vlăsiei-Ploieşti, Euroconstruct Trading 98 (controlată de Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu) şi PA&CO International (Costel Căşuneanu). Pe de altă parte, cel de-al treilea constructor, Spedition UMB (Dorinel Umbrărescu) şi-a finalizat lucrările care îi reveneau, pe sectorul dintre kilometrii 48,2 şi 62, astfel că în cazul său nu se vor aplica aceste penalităţi.

Printre cele mai scumpe proiecte de autostrăzi ce vor fi gata în 2013 se numără auto­strada Orăştie-Sibiu şi centura Sebeşului, care străbat una dintre cele mai aglomerate zone din România din punctul de vedere al traficului. Autostrada, care va costa puţin peste 580 de milioane de euro şi va avea o lungime de 82 de kilometri, este împărţită în patru tronsoane cu contracte de execuţie distincte. De altfel, aceste două autostrăzi au fost şi primele care au primit undă verde privind finanţarea din bani europeni, după ce Comisia Europeană a aprobat fonduri de 724 de milioane de euro. Ulterior, a fost aprobată o finanţare de 177 de milioane de euro şi pentru autostrada Lugoj-Dumbravă.

În 2009 şi 2010 Ministerul Transporturilor a finalizat proiecte de infrastructură rutieră în valoare totală de 3,5 mld. euro, cu bani de la bugetul de stat, însă numărul de noi kilometri de autostradă a fost de doar 52 în aceeaşi perioadă (tronsonul Câmpia Turzii - Turda - Gilău), potrivit unor calcule realizate de ZF.


Autostrada Arad-Timişoara

Ordin de începere a lucrărilor: ianuarie 2009

Ordin de începere a lucrărilor pentru varianta de ocolire Arad: aprilie 2009

Lucrare executată de: FCC Construccion şi italienii de la Astaldi

Lungime: 32 de kilometri

Se va finaliza în 2012: centrul de întreţinere şi coordonare, platforma spaţiilor de servicii

Investiţie totală: 115 milioane euro