Hipermarketurile mai au de bifat doar două judeţe. În 11 ani au fost deschise 135 de magazine

Autor: Cristina Rosca 14.01.2012

În cei 11 ani de prezenţă pe piaţa locală cei cinci jucători care activează pe segmentul hipermarketurilor au deschis 135 de hipermarketuri, care generează afaceri de peste 3,5 mld. euro. Doar în ultimul an s-au deschis 18 magazine. Tot în 2011 s-a închis un hipermarket.

În 2001 francezii de la Carrefour îşi făceau intrarea pe piaţă printr-un magazin în cartierul Militari, unul dintre cele mai populate din capitală, şi astfel începea să se scrie istoria hipermarketurilor în România. În următorii ani şi-au făcut intrarea pe piaţă şi Cora (2003), Kaufland (2005), Auchan (2006), sau Real (2006).

Cea mai puternică expansiune a avut loc în primii ani de prezenţă pe piaţă, când Real şi Carrefour deschideau chiar şi zece magazine pe an.

După ce Carrefour, cel mai mare jucător de pe segmentul hipermarketurilor, cu afaceri de aproape 1 mld. euro, şi real,- Hypermarket, divizia de retail a grupului Metro, şi-au consolidat poziţia pe piaţa din România cu deschideri de magazine, criza financiară i-a determinat să frâneze procesul de expansiune.

Atunci a venit rândul jucătorilor din "rândul doi" - Cora şi Auchan.

Reţeaua Cora, operată pe piaţa locală de compania România Hipermarche, a deschis în ultimii doi ani cinci magazine, mai mult decât în primii şapte ani de prezenţă pe piaţă.

Retailerul, unul dintre cei mai prudenţi de pe piaţa locală, a deschis în perioada 2003-2009 doar trei magazine. Pentru următorii trei-cinci ani Cora va încerca să prindă din urmă Carrefour şi Real, având planificate 20-25 de deschideri.

Philippe Lejeune, şeful Cora România, spune că deşi se uită la oraşe din ţară, Bucureştiul este în continuare principala piaţă din România.

În urmă cu câteva luni el spunea că mai e loc de două-patru magazine în Bucureşti. Cora deţine deja trei magazine în capitală, în zona Lujerului-Militari, Berceni-Sun Plaza şi Pantelimon.

În 2013 retailerul franco-belgian urmează să deschidă un magazin în centrul comercial Park Lake Plaza din cartierul Titan. La fel ca şi ceilalţi retaileri, el spune că mizează pe capitală pentru că aici sunt banii.

În viitor Timişoara, Cluj şi Constanţa s-ar putea apropia de Bucureşti, dar în prezent există diferenţe. Lejeune spune că cele mai bune magazine ale retailerului din punctul de vedere al vânzărilor sunt cele trei din capitală (Lujerului, Pantelimon şi Sun Plaza - în această ordine), urmate de unitatea din Cluj.

Şi până în prezent jucătorii care activează în segmentul hipermarketurilor au mizat pe capitală şi împrejurimi, aici existând deja 20 de unităţi. La o populaţie de 2 milioane, există un hipermarket la fiecare 100.000 de români.

Următoarele judeţe cu o concentraţie mare de hipermarketuri sunt Cluj şi Argeş, fiecare cu opt, respectiv şapte magazine. La o populaţie de circa 700.000 de locuitori, judeţul Cluj are un magazin la circa 87.000 de locuitori.

Şeful Cora nu este singurul care pariază pe Bucureşti. Patrick Espasa, directorul general al Auchan România, a declarat în urmă cu jumătate de an că pe lista pentru posibile deschideri se află cele mai mari oraşe din România în care compania nu este prezentă (Galaţi şi Braşov), dar şi Bucureştiul, unde dintre reţelele de hipermarketuri Auchan are cea mai slabă acoperire, cu doar două magazine, mai puţine decât competitorii direcţi Carrefour, Real, Cora şi Kaufland.

În viitorul apropiat însă francezii au planuri pentru deschiderea a cel puţin trei hipermarketuri în capitală în cartiere precum Colentina şi Ghencea.

La rândul lor germanii de la Real au anunţat că reiau expansiunea începând cu 2012, după un an de pauză.

Mai mult, în 2011 Real a închis un magazin lângă Timişoara unde mai are alte două.

Nici Carrefour nu rămâne în urmă. François Melchior de Polignac, directorul general al Carrefour România, a promis să reia extinderea începând cu acest an într-un ritm similar perioadei de boom.

Deşi anunţă planuri mari, Auchan, Carrefour şi Cora nu sunt cei mai agresivi pe expansiune. Germanii de la Kaufland au reuşit în şase ani să acopere aproape toată ţara cu cele 70 de magazine. Magazinele Kaufland au o suprafaţă mai mică decât cele ale competitorilor şi au politică de discount.

Doar în ultimul an Kaufland a deschis 12 magazine, în pofida faptului că declinul consumului a continuat şi în 2011, urmând trendul ultimilor doi ani. Astfel, în perioada ianuarie-noiembrie 2011 consumul a scăzut cu 4%.
Cei cinci jucători continuă însă să pompeze milioane de euro deoarece în condiţiile actuale preţurile terenurilor au scăzut, iar deschiderile sunt singurele care pot menţine pe creştere afacerile. Retailerii care au frânat expansiunea sunt şi cei ale căror rezultate vor fi mai afectate de scăderea puterii de cumpărare.

Radiografia hipermarketurilor din România