Din folclorul pieţelor: Vreţi să aflaţi cum va evolua bursa în 2012? Urmăriţi Super Bowl! Cel mai vizionat meci de pe planetă se joacă duminică, 5 februarie

Autor: Andrei Chirileasa 30.01.2012

La fiecare început de an se fac pariuri privind evoluţia pieţelor de capital, iar analiştii şi investitorii caută să se lege de toate statisticile posibile în încercarea de a prezice unde se vor plasa indicii la finalul anului.

În SUA, se fac corelaţii între evoluţia pieţei şi orice eveniment mai important, de la rezultatul alegerilor prezidenţiale sau parlamentare până la câştigătorul din fiecare an al campionatului de fotbal american, pe baza statisticilor din trecut.

Unul dintre cei mai populari indicatori este câştigătorul Super Bowl (finala campionatului de fotbal american în care se înfruntă câştigătorii celor două divizii: American Football Conference - AFC şi National Football Conference - NFC).

Statistica spune că în anii când reprezentanta AFC a câştigat Super Bowl, bursa a mers mai slab decât în anii când trofeul a fost câştigat de reprezentanta NFC. Analiştii unei firme de consultanţă au calculat că în anii când NFC a câştigat Super Bowl indicele american S&P 500 a crescut în medie cu 10,3% (de la data disputării meciului până la finalul anului), iar în anii când AFC a câştigat creşterea medie a fost de 3,1%.

NFC a câştigat Super Bowl de 24 de ori, iar în 18 rânduri bursa americană a închis anul pe plus. AFC a câştigat Super Bowl de 21 de ori, iar de 9 ori bursa americană a scăzut.

Totuşi, în ultimii patru ani tradiţia nu s-a mai respectat. De exemplu, în 2008, reprezentanta NFC a câştigat Super Bowl, iar bursa a scăzut apoi cu 30%, iar în 2009 a câştigat o echipă din AFC, iar indicele S&P 500 a crescut cu 28,4%.

New York Giants - New England Patriots, un meci din care bursele pierd

În acest an, calculele sunt mai complicate decât oricând, deoarece niciuna dintre finalistele care se înfruntă în marele meci nu are o tradiţie pozitivă.

New York Giants, câştigătoarea NFC, are cel mai prost palmares bursier din istoria Super Bowl. "Uriaşii" au câştigat de trei ori: în 1987, când bursa americană a scăzut cu 9,9% şi a trecut prin "lunea neagră" (16 octombrie 1987) când pieţele din toată lumea s-au prăbuşit în lanţ, în 1991, când S&P 500 a crescut cu 22,2%, şi în 2008, când piaţa americană a pierdut 30% şi a trecut prin falimentul Lehman Brothers.

Nici cealaltă finalistă, New England Patriots (AFC), nu este o câştigătoare de bun augur pentru pieţe. În 2002, când "patrioţii" au câştigat prima dată Super Bowl, bursa americană a pierdut 17%, iar în 2004 şi 2005 când au reeditat performanţa, pieţele au avut performanţe modeste (6,1%, respectiv 3,6%).

Aşadar, dacă cineva s-ar ghida doar după rezultatul acestui meci, şi-ar vinde acum acţiunile şi ar pune banii la bancă.

Din fericire, există şi modele de analiză care pornesc de la realitatea economică şi de la indicatorii fundamentali ai acţiunilor, pe care investitorii ar trebui să le aplice în momentul în care decid să investească, spre deosebire de aceste statistici care ţin mai mult de superstiţie.

Finala Super Bowl, cel mai urmărit meci de pe planetă

Anul acesta se joacă finala Super Bowl cu numărul 46. Meciul se joacă pe 5 februarie la Indianapolis şi va fi difuzat de NBC.

Anul trecut, finala cu numărul 45 dintre Green Bay Packers şi Pittsburgh Steelers a stabilit un nou record de audienţă, fiind urmărită de 111 milioane de persoane doar în SUA.

Audienţele uriaşe fac ca spaţiile de reclamă pentru finala Super Bowl să se vândă cu preţuri record. Toate spaţiile publicitare s-au vândut până la finalul lunii noiembrie la un preţ mediu de 3,5 milioane de dolari pentru un spot de 30 de secunde.