Theocharopoulos, CEO al Romtelecom şi Cosmote: A fost un an greu, dar cu zone de creştere

Autor: Adrian Seceleanu 24.02.2012

Anul 2011 a fost "dificil şi incert", în care semnele "preliminare" de stabilizare au venit doar în ultimul trimestru - situaţie care s-a reflectat în veniturile şi profitabilitatea Romtelecom şi Cosmote, însă mai multe segmente de business au înregistrat evoluţii pozitive în ciuda prudenţei consumatorilor şi a competiţiei dure, a spus Stefanos Theocharopoulos, directorul executiv al celor două companii controlate de grupul elen OTE.

Cosmote, numărul trei pe piaţa de telefonie mobilă, a avut anul trecut venituri de 468,2 mil. euro, în stagnare (-0,1%) faţă de anul precedent, cea mai mică rată de scădere a unui operator mo­bil local pe 2011. Orange şi Vodafone, cei mai mari jucători pe telefonie mobilă, au avut venituri mai mici cu 3,6% în 2011. Profitul operaţional (EBITDA - înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare) al Cosmote a urcat cu 35,8%, la 100,1 milioane euro, în contextul în care compania şi-a majorat anul trecut marja EBITDA în venituri la 21,4% faţă de 15,7% în 2010. Creşterea marjei a compensat şi declinul de 5% al bazei de clienţi, de la 6,8 la 6,5 milioane de clienţi.

Creşterea profitabilităţii vine pe fondul creşterii numărului de abonaţi şi al clienţilor companii: în 2011, segmentul business a crescut cu peste 27% comparativ cu 2010, incluzând clienţi majori precum BCR sau Transgaz. De asemenea, baza de clienţi 3G a crescut semnificativ, cu 116%.

Veniturile Romtelecom au scăzut anul trecut cu 8,6%, la 655,1 mil. euro, iar profitul operaţional (EBITDA) s-a redus cu 23%, la 119,1 mil. euro. Compania a raportat creşteri de 12% ale numărului clienţilor serviciilor de internet şi televiziune şi a încheiat anul menţinându-şi poziţia secundă pe piaţa TV, înaintea UPC. "Romtelecom a reuşit să aibă succes cu câteva iniţiative strategice, cum ar fi lansarea de noi pachete pentru clienţii reziden­ţi­ali în a doua parte a anului. În 2012 vom continua să ne concentrăm pe oferirea de pachete în locul serviciilor separate, aceasta fiind, cel mai probabil, cea mai mare schimbare a strategiei comerciale a Romtelecom din ultimii ani", a spus Theocharopoulos. Compania a avut venituri mai mari şi pe fondul creşterilor înregistrate de divizia business.

Costurile programului de disponibilizări voluntare derulat de Romtelecom a crescut anul trecut cu 25,6%, la 30,4 mil. euro, numărul angajaţilor companiei şi subsidiarelor coborând cu peste 1.700, de la 9.179 la 7.451.

În acest an, a sugerat Theocharopoulos, Romtelecom nu va mai apela la asemenea programe dure de concedieri pentru a mări eficienţa. "În 2012 ne vom concentra mai mult pe îmbu­nătăţirea proceselor end-to- end şi pe a ne asigura că eforturile anilor trecuţi sunt consistente şi coerente şi ajută la o servire mai bună a clienţilor companiei".

Stefanos Theocharopoulos, directorul executiv al Romtelecom şi Cosmote: În 2012 Romtelecom va continua să se concentreze pe oferirea de pachete în locul serviciilor separate.