Bogdan Bucheru: „Vrem să dovedim că şi pentru cartea românească preţul poate scădea semnificativ atunci când publicul efectiv creşte”

Autor: Stelian Turlea 09.03.2012

Bogdan-Tudor Bucheru s-a născut la 1 septembrie 1972, în Moreni, judeţul Dîmboviţa. A absolvit Facultatea de Fizică a Universităţii Bucureşti în 1995, apoi două masterate în fizică şi unul în electronică. Din 2002 locuieşte în Tucson, Arizona. În 2010 a înfiinţat TexaRom LLC împreună cu şoţia sa, Kelly.

A debutat în 1996 în revista Anticipaţia. Este unul dintre membrii fondatori ai grupului KULT şi co-administrator al site-ului www.AtelierKult.com (lansat in 2003). Este prezent în antologiile "România SF 2001"(ProLogos, 2001), "KULT - Cronicile sîngelui"(ProLogos, 2001), "KULT - Vremea demonilor"(revista Ficţiuni, nr.5/2001), "Alte lumi, alte legende"(Media-Tech, 2002), "KULT - Radharc" (Millennium Press, 2005), "AtelierKult. Povestiri fantastice" (Millennium Press, 2005), "Dansând pe Marte şi alte povestiri fantastice" (Millennium Press, 2009). Volume publicate: "Atingerea" (Omnibooks, 2001; ediţia a II-a Millennium Books, 2011), "Anotimpurile" (Millennium Books, 2011) proză scurtă.



- Domnule Bogdan Bucheru, aţi înfiinţat, împreună cu soţia dvs, firma TexaRom în 2010. Din site înţeleg că sediul este în Tucson, Arizona, unde locuiţi, dar activitatea se desfăşoară în România - sau în principal în România. Ne puteţi lămuri cum stau lucrurile?

- TexaRom se doreşte să devină o punte între cititorul român, oriunde s-ar afla el, şi autor. Cartea electronică nu are bariere fizice, fapt care creşte semnificativ publicul ţintă. Să nu uităm că milioane de români trăiesc permanent sau temporar în afara ţării. Vorbim de Europa de Vest, America de Nord şi Australia în primul rând, ţări unde puterea finaciară a cititorului este cu mult peste cea a românului mediu. Până în prezent această piaţă potenţilă a fost complet neglijată. Localizarea în Arizona ne ajută să lucrăm cu lanţurile internaţionale de distribuţie a cărţii electronice.

- Doriţi să aduceţi piaţa românească de e-book la un alt nivel. Ce anume înseamnă asta?

- Din punctul de vedere al cititorului sunt două mari probleme de rezolvat: preţul cărţii şi accesul publicului (distribuţia). Noi vrem să dovedim că şi pentru cartea românească preţul poate scădea semnificativ atunci când publicul efectiv creşte (conceptul de bază al economiei de piaţă).

Din punctul de vedere al editurii şi al autorului avem de rezolvat o problemă foarte veche: banii. Noi vom dovedi că ambele părţi pot face bani buni pe noua piaţă de carte electronică.

- Ce fel de literatură publicaţi in TexaRom? Numai science-fiction şi fantasy? Care sunt editurile cu care colaboraţi?

- Am pornit cu literatura science-fiction datorită partenerilor noştri iniţiali, dar nu suntem limitaţi la ea. În multe cazuri parteneri ne sunt direct autorii, fapt care ne încurajează să colaborăm cu practic oricine doreşte. Nu există limitări financiare ori restricţii de marketing.

- Prin ce se diferenţiază iniţiativa dvs de a altor firme sau edituri care publică e-books?

- Prima diferenţă majoră este aceea că putem accesa mai bine piaţa globală. Apoi merită menţionat că noi publicăm direct sau indirect (prin partenerii noştri români) cărţi dar şi distribuim cărţile altor edituri. Şi, nu în ultimul rând, avem în vedere traducerea în engleză şi distribuirea pe piaţa internaţională a cărţilor româneşti de excepţie.

- Ce ar trebui să se aştepte autorul român de la cartea electronică?

- Succes. Cartea electronică simplifică lucrurile, în fapt le revoluţionează. Uşurinţa cu care oricine poate publica pare ireală la prima vedere. Poate părea periculoasă şi distrugătoare pentru autorul tradiţional. La fel cum presa tipărită a fost şocată de explozia jurnalismului on-line, autorul român poate fi iniţial dezorientat de potenţialul aflux de noi veniţi. În realitate calitatea literară se va cerne, nimeni nu va plăti pentru cărţi fără valoare.

- Cum vedeţi viitorul e-bookurilor în comparaţie cu cartea tiparită? Se va ajunge să se înlocuiască, în cât timp? Vor convieţui?

- Nu se pune problema dispariţiei cărţii tipărite; convieţuirea e singura soluţie pe termen lung. Balanţa între cele două tipuri de cărţi va varia în funcţie de puterea finaciară a publicului, la nivel local. În România un echilibru va fi atins cu siguranţă, cel mai probabil până la sfârşitul acestei decade.

- Aţi înfiinţat, în 2005, împreună cu Horia Nicola Ursu, Editura Millennium Press, care publică cu deosebire literatură SF. Într-un interviu apărut acum câţiva ani, Horia Ursu spune că "sunteţi cel mai generos Mecena pe care l-a cunoscut F&SF-ul românesc", pentru că v-aţi oferit să finanţaţi "această aventură." Ce vă este mai apropiat de suflet - editura, firma de e-book sau cărţile pe care scrieţi?

- Sunt mulţumit de succesul de care se bucură Millennium Press. Sunt încântat de oportunitatea pe care cartea electronică o oferă în prezent. Cu siguranţă port viitoarele mele cărţi în minte şi în suflet.

- Ne puteţi vorbi şi despre cărţile dvs? O caracterizare în câte o frază...

- "Atingerea" e o carte de debut, poate inegală în ceea ce priveşte conţinutul, dar diversă în idei. "Anotimpurile" vine zece ani mai târziu, şi caută să incite cititorul printr-o deviere voită de la ordinar.

- Cum vă explicaţi pasiunea pentru SF?

- Probabil ţine de personalitate, de dorinţa de a fi uimit, de a fi fermecat într-un mod organizat şi incitant în acelaşi timp.

- În urmă cu câţiva ani aţi înfiinţat, împreună cu un grup de prieteni, un cenaclu de literatură ficţională - fantastic, SF, horror - numit "Atelierul Kult". Poate greşesc, dar am impresia că, în afara unui grup restrâns de pasionaţi SF, puţină lume ştie ce fac sau ce mai fac membrii acestui cenaclu. Ce e nou?

- Atunci când scriitorii şi fanii de SF români reuşesc să se organize se întâmplă, nu chiar întotdeauna dar suficient de des, ca o mare parte din energia lor să se concentreze asupra steagului pe care să-l fluture. atelierKult şi-a dorit întotdeauna un profil modest, practic fără un steag. Avem un cenaclu literar virtual care a ajutat pe durata celor opt ani de existenţă mulţi dintre noii scriitori. Am adunat aproape trei sute de lucrări originale şi zeci de începători care s-au remarcat pe parcursul celor trei concursuri anuale (în medie). A treia antologie atelierKult este în pregătire, sperăm să apară până la sfârşitul acestui an.