Bărbaţi urbani (IV). Machosexualul – un produs al crizei/ de Alexandru Ciolan

Autor: Alexandru Ciolan 09.03.2012

Urmaş cuminte şi previzibil al latinescului masculus, macho e un cuvânt spaniol lansat pe orbita internaţională de… engleza americană, care l-a împrumutat de la vecinii din sud (prima atestare e din 1928) pentru a denumi un bărbat zdravăn, vânjos (a tough guy). Trei decenii mai târziu (prima atestare în 1959) apărea şi adjectivul, cu sens peiorativ ("caracterizat printr-o virilitate ostentativă, agresivă, dominatoare şi dispreţuitoare"). Pasul următor a fost redenumirea substantivului în funcţie de adjectiv: "bărbat cu asemenea caracteristici". Cum să nu facă din el, mai întâi feministele şi, mai apoi, homosexualii, un cal de bătaie…?

Pe la noi, dacă e să ne luăm după ziare, un macho nu e chiar de lepădat: "Pentru relaţiile trecătoare, femeile sunt atrase de bărbaţii macho - tipul de erou romantic, dominant şi îndrăzneţ" (G. 18 II 06 p. 8). Dar… pentru relaţiile mai durabile, de prietenie, pretenţiile cresc: "Ce sens are să ai un prieten macho, care să nu poată întreţine o discuţie măcar decentă, dacă nu filosofică?" (Clubul liceenilor 1 / 98 p. 47). Inhibaţi de pretenţiile adolescentine, nu îndrăznim să mergem mai departe, să vedem cum ar trebui să fie un macho ca să-l iei pe viaţă…

Iată însă că a venit criza peste noi şi ne-a băgat (din nou cu ajutorul creativilor şi al experţilor în tendinţe) minţile-n cap, coborându-ne cu picioarele pe pământ (lucru mai greu de priceput: dacă ne-au venit minţile înapoi ar trebui să avem capul mai greu, or noi revenim pe picioare, de parcă minţile acolo s-ar fi dus…).

În primăvara anului 2009, lanţul britanic de magazine John Lewis identificase o posibilă soluţie a crizei: renunţarea la modelul risipitorului metrosexual şi repunerea în drepturi a masculului luptător, puternic şi protector. Jeremy Baker, expert în probleme de tendinţe de consum la London Metropolitan University a fost însărcinat să definească noul model de bărbat, machosexualul.

Să-l ascultăm pe priceputul în vorbe, care propune nici mai mult, nici mai puţin decât un Salvator: "Criza economică a provocat schimbarea rapidă a modelului de bărbat ideal, machosexualul a fost forţat să apară de lumea cea mai solicitantă pe care am cunoscut-o de câteva decenii încoace. Machosexualul este forţat să-şi pună amprenta asupra lumii - nu să dispară în colapsul economic. Machosexualul vrea să fie pionierul schimbării, să-i scoată pe ceilalţi din actuala harababură. Prăbuşirea creditelor l-a lăsat pe metrosexual pierdut şi pierit. Pentru machosexual, condiţiile brutale prin care trecem sunt o şansă de a ajunge la conducere şi a se afirma". A fost găsit supermodelul care avea să lanseze noua colecţie (Matthew Avedon - foto 1) şi a fost identificat, ca specimen de machosexual din viaţa reală (de fapt, din lumea micului ecran), Bear Grylls (foto 2), eroul serialului "Tehnici de supravieţuire".

Machosexualul, vânătorul-culegător în variantă contemporană, viril, încrezător şi dătător de încredere, nu este însă la fel iubit ca fostul rege pe care l-a detronat. Să fie un semn că nu vrem să-l urmăm pentru a ieşi din criză, că tânjim după consumismul fără limite şi fără frontiere din primii ani ai mileniului ori că nu ne mai lăsăm duşi de nas de experţii în marketing…?

Exemplificări şi datări pentru sensurile şi cuvintele noi din acest articol veţi găsi în ediţia a treia a DCR (Dicţionarul de Cuvinte Recente), aflat în pregătire la Editura Logos.