România aduce 11% din rulajul de peste 1 mld. euro al grupului Gedeon Richter
Au făcut achiziţii, au investit în proiecte greenfield, au adus noi medicamente în fabrica de la Târgu-Mureş, astfel că ungurii de la Gedeon Richter au ajuns la afaceri de 130 mil. euro pe piaţa locală la 14 ani de la primii paşi în România. Grupul a investit pe toate segmentele pieţei de medicamente din România, producţie, distribuţie şi retail, devenind prima companie cu activitate integrată din industria locală de profil: producţie (prin intermediul Gedeon Richter România), distribuţie (Pharmafarm) şi retail (Gedeon Richter Farmacia). Activitatea de distribuţie şi retail generează cel mai mare volum de business, care anul trecut spre exemplu a fost de 109,9 mil. euro, cu 8,3% mai puţin comparativ cu 2010. Businessul s-a contractat pe piaţa locală după ce întreaga industrie trece printr-o perioadă nefavorabilă.
Achiziţiile au fost cuvântul de ordine
Gedeon Richter a intrat pe piaţa locală printr-o achiziţie în 1998, când a preluat pachetul majoritar al fabricii de medicamente Armedica S.A. din Târgu-Mureş. Câţiva ani mai târziu ungurii decid să renunţe la numele Armedica, fabrică fondată în 1985, pentru Gedeon Richter România. În timp, în urma infuziilor multiple de capital, Gedeon Richter şi-a mărit deţinerea la aproape 100%.
Următoarele achiziţii sunt bifate de companie în distribuţie, businessul său actual pe acest segment rezultând din fuziunea a doi jucători - Dita Import Export şi PharmaFarm - cumpăraţi în 2006, 2007. Aceeaşi strategie de achiziţii a fost aplicată şi pentru dezvoltarea businessului de farmacii, grupate într-o reţea de circa 120 de unităţi sub brandul Farmacia Richter.
Preluarea distribuitorilor Pharmafarm şi a grupului Dita a scos din conturile companiei ungare circa 30 mil. euro, însă la această sumă s-au mai adăugat cele cheltuite pentru construirea reţelei de farmacii.
Gedeon Richter a fost singurul grup cu o strategie atât de agresivă vizavi de piaţa din România, piaţă afectată acum de termenele lungi la care statul decontează medicamentele gratuite şi compensate.
România aduce 11% din rulajul grupului
Grupul ungar rulează aproape 82% din businessul său total din distribuţie şi retail în România, iar această zonă i-a dat cele mai mari bătăi de cap anul trecut.
În pofida acestui fapt, businessul total din România a contribuit cu 11,7% la cifra de afaceri de peste 1 mld. euro a producătorului ungar, procente care însă sunt în scădere. În 2009, piaţa locală aducea 17% din veniturile grupului. Compania are în portofoliu branduri precum Acid Acetilsalicilic Richter, Fasconal, Postinor, dar are şi produse care se eliberează pe bază de reţetă.