Ce vor operatorii

Ziarul Financiar 14.03.2012

  • Preţ realist pentru licenţe. Orange, Vodafone şi Cosmote susţin că statul tre­buie să ia în calcul tarifele din România - "cele mai mici din UE" - când stabilesc taxele de li­cen­ţă. Nu cereţi mulţi bani acum, anul acesta, pentru că nu vom avea cu ce să facem şi reţele 4G ulterior, a fost mesajul companiilor.

  • Timp de pregătire. Nu grăbiţi licitaţia şi procesul de rearanjare a spec­trului, ci lăsaţi-ne timp să ne pregă­tim ca să nu existe probleme în furnizarea serviciilor către clienţii finali.

  • Predictibilitate. Nu schimbaţi regulile repede şi fără a anunţa din timp, pentru că România a avut anul trecut cele mai mici investiţii străine directe şi investitorii au nevoie de predictibilitate când fac planuri pe termen lung, au spus operatorii.

  • Nu forţaţi competiţia. Condiţiile din caietul de sarcini nu ar trebui să for­ţe­ze intrarea unui nou jucător, pentru că rezultatul ar putea fi opus celui dorit.

Mihai Rada, directorul de tehnologie, media şi telecomunicaţii al KMPG România: România este una dintre cele mai competitive pieţe telecom din Europa. În România nivelul mediu al venitului lunar pe client (ARPU) este de 6,9 euro, faţă de 18 euro în Cehia şi 47 de euro în Marea Britanie. În ultimii ani a crescut puterea de negociere a consumatorilor, pe fondul concurenţei şi al reglementărilor ANCOM.

Stefanos Theocharopoulos, CEO Cosmote & Romtelecom: România trebuie să fie realistă în ce priveşte preţul pe care operatorii îl pot plăti într-un asemenea context economic. Cosmote va participa la licitaţia pe care autoritatea de reglementare o va organiza pentru licenţele de telefonie mobilă. Investiţiile în dezvoltarea infrastructurii telecom sunt foarte importante, pentru că sunt pe termen lung.

Jean-François Fallacher, CEO al Orange România: Noi investim în România, nu delocalizăm şi - dacă îmi permiteţi să spun - noi nu ne vom închide fabrica aici. Am plătit taxe de 800 de milioane de lei anul trecut, 20% din cifra de afaceri pe 2011. Cu peste 2.500 de salariaţi în România, grupul Orange este interesat de piaţa locală şi va continua să aducă tehnologii de vârf clienţilor.

Iñaki Berroeta, CEO al Vodafone România: Trebuie să lucrăm mai bine la predictibilitate pentru a ne convinge acţionarii să investească. Dacă termenii licitaţiei vor fi astfel încât să distribuie într-un mod potrivit spectrul şi să garanteze continuitatea serviciilor şi predictibilitatea felului în care ne putem gestiona investiţiile, iar costul va fi rezonabil, vom fi în poziţia de a face investiţia şi de a lansa servicii 4G în acest an.