HR-ul a obosit să facă restructurări: E timpul să ne reinventăm şi să aducem venituri în companie

Autori: Adelina Mihai , Andreea Neferu 29.03.2012

"Top 10 joburi din 2011 nu existau deloc în 2004, iar şcoala pregăteşte azi copiii pentru ceva ce urmează să fie inventat."



Profilul directorului de resurse umane în 2012 este acela al unui executiv obosit să semneze decizii de concediere. Este timpul să se re­inventeze şi să găsească noi soluţii de creştere a performanţei şi motivării angajaţilor prin lucruri simple, dar totodată să şi aducă venituri consistente în companie.

Aceasta este principala concluzie la care au ajuns specialiştii participanţi la HR Conference, evenimentul dedicat sectorului resurselor umane organizat ieri de ZF.

"Profilul HR-ului în 2012 este acela al unui executiv obosit de restructurare, foarte conştient de valoarea banului şi mult mai apropiat de CEO şi de ceea ce se întâmplă în business. Acum este însă momentul pe care economiştii îl numesc «crisis fatigue», momentul în care trebuie să cheltuim, fie în programe de training, cât şi pe partea de soft. Chiar dacă perioada de criză a persistat, pentru a face faţă noilor provocări, pentru a putea să ne acomodăm cu noile realităţi de pe piaţa muncii, să ajutăm la îndeplinirea destinelor unor tineri,

HR-ul trebuie să se reinventeze", a spus Valentin Păuna, directorul de resurse umane al real,- hypermarket România, în cadrul celei de-a şaptea ediţii HR Conference "Profilul HR-ului în 2012: eficient şi prudent sau curajos şi vizionar", eveniment realizat de ZF în parteneriat cu Orange, Totalsoft, SAP, BestJobs, eJobs şi PwC.

Specialiştii în HR au vorbit şi despre schimbările de generaţii şi de modul în care tinerii îşi pun amprenta asupra modului în care evoluează noua generaţie de angajaţi.

"Top 10 joburi din 2011 nu existau deloc în 2004, iar şcoala pregăteşte azi copiii pentru ceva ce urmează să fie inventat. Viitori noştri angajaţi sunt foarte diferiţi faţă de ce avem acum. Îşi doresc şi carieră, şi timp liber, şi bani şi călătorii. Trebuie să ne schimbăm sau vom fi schimbaţi", a spus Ioana Marcu, director de resurse umane Orange România, companie cu peste 2.700 de angajaţi.

Pe de altă parte, şi companiile trebuie să le ofere angajaţilor ceea ce îşi doresc în funcţie de motivaţia pe care o au la locul de muncă: îşi doresc o carieră, un serviciu sau o vocaţie. "Lumea corporatistă a ajuns să dea muncii un rol mult mai mare decât altădată. Mulţi angajaţi ajung să-şi definească viaţa în funcţie de job, dar pe vremuri, oamenii nu luau munca acasă, cum fac acum, când ajung ca nici hobby-urile să nu şi le facă cum trebuie", spune Octavian Pantiş, managing director al firmei de training TMI România.

În materie de recrutare de executive valoroşi, piaţa serviciilor de executive search aproape că a revenit anul trecut la nivelul-record înregistrat în 2008, de 10 mld. dolari, semn că angajatorii şi-au dat seama că fără lideri valoroşi nu vor putea readuce businessul pe creştere.

Faţă de anii precedenţi, mo­bilitatea executivilor de top a crescut, iar loialitatea loc faţă de companie începe să scadă. Serviciile de executive search sunt folosite la nivel mondial, nu numai la nivel de corporaţii, ci şi în organizaţii non-profit, în biserici, spitale. Una din firmele member AESC a recrutat chiar şef pentru Comitetul Olimpic de la Jocurile Olimpice, un executiv de la Goldman Sachs", a spus Cristophe de Callatay, managing director pe Europa al Association of Executive Search Consultants (AESC), invitatul special al ZF la eveniment.

În trecut, recrutările la nivel de executivi de top în România puneau un accent mare pe competenţele executivilor, pe un IQ ridicat al acestora, pe brandul companiei în care au lucrat anterior dar şi pe chimia realizată în cadrul interviului cu angajatorul.

"În recrutarea executivă care se realizează azi, inteligenţa emoţională a luat locul inteligenţei cognitive ca importanţă, partea de compatibilitate organizaţională fiind similară unui transplant. Poţi transplanta un organ foarte bun, însă aceasta să nu fie compatibil. Când recrutaţi, definiţi valorile căutate la manager în funcţie de experienţa pe care clienţii şi angajaţii o vor în interacţiunea cu organizaţia dvs., iar apoi evaluaţi-le pentru că, fără o evaluare a valorilor în paralel cu a competenţelor nu veţi recruta pe cine trebuie", a spus Radu Manolescu, managing partner al firmei de executive search K.M. Trust& Partners.

Criza a făcut din directorii de HR un fel de agenţi ai schimbării, prin restructurările făcute de aceştia. Însă aceste concedieri au însemnat şi costuri pentru angajatori, care în unele cazuri au fost chiar mai mari decât cele pe care le-ar fi avut dacă păstrau angajaţii.

"Pe piaţă, se spune că 90% din angajatori pierd procesele. În realitate, procentul de procese pierdute de angajator este de 59%, un procent relativ bun. În 79% din cazuri, anga­jatorii pierd procesele din cauza propriilor lor greşeli", a spus Costel Gîlcă, avocat specializat în dreptul muncii, managing partner al SCPA Gîlcă&Vasiliu.

Pe de altă parte, intrarea în vigoare a noului Cod al muncii (în mai 2011) a determinat angajatorii să-şi selecteze mai bine angajaţii.

"De obicei, auzim de HR şi spunem: egal administrare şi salarizare. Fără asta nu se poate. Dar legislaţia noastră mai spune ceva: noul cod al muncii include obiective de definire a performanţei", a spus Luminiţa Scarlat, senior presales specialist în cadrul SAP România.

La eveniment au mai participat Mihaela Perianu, managing partner AIMS Executive Search and Consulting, Adela Jansen, director executive de resurse umane al BRD, Radu Mavrodin, director executive resurse umane Groupe Renault România, Monica Băluţă, director HR Medlife şi Cristina Săvuică, managing partner Lugera&Makler România şi Republica Cehă.

Citiţi în Ziarul Financiar de luni, la rubrica Profesii, concluziile celor două workshop-uri de la finalul conferinţei, pe teme privind managementul generaţiei Y, respectiv manager la stat versus privat. La cele două workshop-uri au participat Oana Datki, country manager Consulteam, Cosmin Joldeş, strategic development manager în cadrul AchieveGlobal, Adina Borta, organi­zational development consultant în cadrul Talent Assessment & Development, Robert Redeleanu, consilierul ministrului economiei pe probleme de privatizare, Radu Nicoale Chiurtu, şeful direcţiei de resurse umane din cadrul Ministerului Economiei, Monica Băluţă (Medlife).

Profilul directorului de resurse umane în 2012 este acela al unui executiv obosit să semneze decizii de concediere. Este timpul să se reinventeze şi să găsească noi soluţii de creştere a performanţei şi motivării angajaţilor prin lucruri simple, dar totodată să şi aducă venituri consistente în companie.

Aceasta este principala concluzie la care au ajuns specialiştii participanţi la HR Conference, evenimentul dedicate sectorului resurselor umane organizat ieri de ZF.

Cristophe de Callatay, managing director Europe, Association of Executive Search Consultants (AESC)

Ioana Marcu, director de resurse umane al Orange România

Radu Manolescu, managing partner KM Trust&Partners

Mihaela Perianu, managing partner AIMS Executive Search and Consulting

Adela Jansen, director executiv de resurse umane, BRD

Monica Băluţă, director HR Medlife

Octavian Pantiş, managing director TMI România

Radu Mavrodin, director executive resurse umane Groupe Renault România

Valentin Păuna, director de resurse umane şI membru al board-ului Real Hypermarket România

Cristina Săvuică, managing partner Lugera&Makler România şI Republica Cehă

Costel Gîlcă, avocat specializat în dreptul muncii, managing partner al SCPA Gîlcă&Vasiliu

Luminiţa Scarlat, senior presales specialist SAP România