Magazine tot mai mici

Autor: Ciprian Valentin Botea 26.04.2012

Hipermarketurile au ajuns să aibă un rol marginal în dezvoltarea pieţei de retail în Europa Centrală şi de Est, locul lor fiind luat treptat de spaţii comerciale de dimensiuni mai mici. După un deceniu şi jumătate în care piaţa de retail din regiune s-a dezvoltat într-un ritm alert şi mai ales în oraşele mari, unde s-a ajuns la un grad ridicat de acoperire, retailerii s-au trezit în faţa unei noi provocări: cum să ajungă la clienţii din oraşele mai mici?



Fenomenul este vizibil mai ales pe pieţe precum Cehia sau Polonia, unde gradul de dezvoltare al sectorului de retail este mai mare, dar nu este încă prezent pe pieţe ca Rusia sau Ucraina, aceasta din urmă aflându-se într-o fază relativ incipientă de dezvoltare.

Lanţurile internaţionale au fost ţinute mult timp departe de piaţa ucraineană, care s-a dezvoltat exclusiv pe seama companiilor locale, astfel că gradul scăzut de saturaţie al pieţei şi potenţialul ridicat al acesteia (Ucraina are 46 de milioane de locuitori) creează perspective foarte bune pentru investitorii străini.

Cehia, spre exemplu, a ajuns în prezent la peste 280 de hipermarketuri având o populaţie totală de 10 milioane de locuitori, ceea ce înseamnă o unitate la fiecare 35.000 de locuitori. Mai mult, există oraşe precum Karlovy Vary (celebru pentru unul dintre cele mai vechi festivaluri de film care are loc anual aici), unde există un hipermarket la 21.000 de locuitori. Un grad de saturaţie ridicat se înregistrează şi în oraşele Zlin sau Ostrava, cu circa 30.000 de locuitori la un hipermarket.

Ce vor clienţii. În acest context, retailerii încear­că să acopere în prezent oraşele mai mici, care au fost neglijate în perioadele de dezvoltare din trecut, astfel că majoritatea unităţilor noi sunt spaţii comerciale de dimensiuni reduse (circa 3.000-4.000 de metri pătraţi), potrivit unui studiu al firmei de consultanţă imobiliară Jones Lang LaSalle. Astfel de unităţi sunt deschise însă nu doar în oraşele mici, ci chiar şi în oraşe mari, retailerii încercând să răspundă astfel pre­ferinţei tot mai vizibile a clienţilor pentru magazinele de proximitate.

"Sunt două motive principale pentru care observăm această tendinţă. În primul rând se observă o nevoie în creştere de cumpărături la îndemână, iar clienţii cu putere de cumpărare ridicată ar putea aprecia mai mult un supermarket aflat în apropiere decât un hipermarket la marginea oraşului. În al doilea rând, în oraşele mici dimensiunea pieţei combinată cu puterea de cumpărare a locuitorilor nu justifică de cele mai multe ori construirea unui hipermarket, iar un format mai mic este în această situaţie alegerea logică a unui retailer în încercarea sa de a se apropia de clienţii-ţintă", explică Ondrej Vlk, senior research analyst în cadrul Jones Lang LaSalle.

Mai mult, o parte din hipermarketurile aflate în centre comerciale şi-au redus suprafeţele, iar spaţiul rămas vacant a fost ocupat de alţi retaileri. Tendinţa de reducere a suprafeţelor magazinelor este vizibilă şi anul acesta, în condiţiile în care au fost anunţate foarte puţine deschideri de hipermarketuri pe piaţa din Cehia în 2012, printre cele câteva deschideri de magazine de dimensiuni mari numărându-se o nouă unitate în centrul comercial Forum Nova Karolina din Ostrava.

Pe lângă extinderea afacerilor în oraşele mici, retailerii au încă oportunitatea de a-şi dezvolta afacerile în capitala Praga, unde există un hipermarket la fiecare 50.000 de locuitori, faţă de media naţională de o unitate la 35.000 de locuitori. Praga şi oraşele mari au fost de altfel primele puncte aflate pe harta lanţurior de retail internaţionale, care au început cu unităţi de peste 10.000 de metri pătraţi, dar treptat au ajuns să deschidă magazine din ce în ce mai mici. Printre jucătorii importanţi de pe piaţa cehă se numără Tesco, Kaufland, Albert Hypermarket, Interspar şi Globus.



Unde merg investitorii.
Piaţa poloneză, mai puţin afectată de criza economică din 2008, înregistrează la rândul său o tendinţă de reducere a suprafeţelor nou construite, dar de data aceasta fenomenul se manifestă mai degrabă în sectorul mallurilor şi al centrelor comerciale decât în cel al hipermarketurilor.

Tendinţa retailerilor de a deschide magazine de mici dimensiuni nu este încă prezentă pe pieţe ca Rusia sau Ucraina, aceasta din urmă aflându-se într-o fază relativ incipientă de dezvoltare

Un rol din ce în ce mai important îl joacă şi în acest caz oraşele mici, cu mai puţin de 100.000 de locuitori. Potrivit unui studiu al JLL, 45% din spaţiile comerciale care urmează să fie finalizate anul acesta se află în astfel de oraşe.

Dezvoltatorii se concentrează în prezent pe proiecte cu suprafaţa mai mică de 40.000 de metri pătraţi, acestea reprezentând aproape trei sferturi din suprafaţa totală a spaţiilor comerciale care urmează să fie finalizate în 2012.

Polonia este singura ţară din Uniunea Europeană care a reuşit să evite recesiunea, iar în 2011 creşterea economică a fost de peste 4%, context în care vânzările retailerilor s-au majorat cu 11%. Creşterea consumului a fost susţinută în principal de nivelul scăzut al ratei şomajului, care a atins un minim al ultimilor 20 de ani.

Anul trecut, pe piaţa poloneză au fost finalizate spaţii comerciale cu o suprafaţă totală de aproape 500.000 de metri pătraţi, potrivit datelor JLL. Investitorii continuă să fie totuşi prudenţi în ciuda rezultatelor anterioare bune, existând aşteptări ca tensiunile din zona euro să aibă impact inclusiv asupra unei pieţe care a dovedit stabilitate în trecut, cum este Polonia. Cererea pentru spaţiile comerciale din marile oraşe a fost stabilă în ultimele trimestre, dar pieţele suprasaturate sunt examinate cu mare atenţie de către retaileri, ceea ce face ca în anumite zone să existe o presiune vizibilă pentru scăderea chiriilor.

Chiar dacă oraşele mici au intrat în atenţia retailerilor în ultima perioadă, anumite zone cântăresc mai mult în ochii investitorilor decât altele, principalele criterii pe baza cărora sunt luate deciziile de extindere fiind atitudinea autorităţilor locale şi gradul de dezvoltare a infrastructurii, potrivit unui studiu al Colliers.

Piaţa din Polonia a fost susţinută puternic anul trecut de expansiunea retailerilor de bricolaj, acelaşi tipar de creştere fiind urmat şi de alte pieţe din regiune. Singura ţară unde investiţiile au fost aproape îngheţate în criză este Ungaria.

Creşteri de două cifre. În schimb, pieţele mai puţin dezvoltate, dar cu un potenţial ridicat, precum Rusia sau Ucraina, raportează creşteri de două cifre.

Chiar dacă nimeni nu mai aşteaptă prea curând ritmurile de creştere de dinaintea crizei, vânzările de retail din Ucraina au crescut cu 22% anul trecut şi au atins echivalentul a 70 miliarde de dolari, potrivit unui studiu al Polish Market Research (PMR). Ritmul de creştere de două cifre şi faptul că Ucraina este încă o piaţă relativ tânără sunt două dintre elementele cheie care stau la baza deciziei marilor retaileri străini de a se extinde în această zonă.

Pentru o perioadă lungă de timp, Ucraina a ţinut la distanţă retailerii internaţionali, piaţa fiind dezvoltată aproape exclusiv de către jucători locali, astfel că gradul de saturaţie al pieţei rămâne scăzut. Chiar dacă o piaţă de aproape 50 de milioane de consumatori nu poate fi neglijată de către investitori, aceştia rămân în continuare prudenţi, având în vedere instabilitatea politică, dar şi aşteptările ca ritmul de creştere a pieţei să încetinească în perioada următoare din cauza contextului economic glonal.

Jucătorii locali deţin poziţii puternice în fiecare sector de retail în condiţiile în care au experienţă în negocierile cu autorităţile locale şi cunosc foarte bine preferinţele consumatorilor. Totuşi, printre aceştia reuşesc să-şi facă loc din ce în ce mai mult retaileri străini precum Metro, Auchan sau Rewe.

Piaţa de retail din Rusia şi-a revenit din criză încă din 2010, iar analiştii PMR se aşteaptă ca în următorii ani ritmul de creştere să se menţină la nivelul de două cifre, chiar dacă nu va reveni curând la situaţia de dinainte de 2008. Anul trecut, în Moscova au fost deschise cinci centre comerciale cu o suprafaţă totală de peste 300.000 de metri pătraţi, iar pentru 2012 au fost anunţate alte 17 centre comerciale noi, cu o suprafaţă totală de aproape 600.000 mp. Analiştii Colliers afir­mă că investiţiile în zona de retail sunt susţinute de creşterea economică robustă de peste 4% înregistrată de Rusia în 2011, dar se aş­teaptă ca o parte din proiectele în dreptul cărora 2012 a fost trecută ca dată de finalizare să fie amânate până anul viitor.

Potrivit estimărilor Colliers, cererea de spaţii comerciale de pe piaţa rusească va continua să crească, ceea ce înseamnă că rata de ocupare se va menţine peste pragul de 95%, în timp ce chiriile vor creşte cu până la 10% faţă de 2011. Printre cei mai activi retaileri de pe piaţa rusească se numără X5 Group, Tander, Metro sau Auchan.