Petale lactee/ de Aurelia Mocanu
Galeria AnnArt a continuat seria artZoom la Peretele alb cu o expoziţie-semnal Dorin Creţu.. Au fost prezentate publicului lucrări din seria Fleurs 2008 - 2011, parte din lucrări în premieră în România, după ce au fost expuse în ianuarie - februarie 2012 la galeria Charlotte Norberg, la Paris.
Expoziţia artZoom Dorin Creţu a fost deschisă în perioda 20 - 25 aprilie, ca semnal pentru personala pe care artistul o are în lucru împreună cu galeria AnnArt pentru septembrie 2012 - prima în ţară după Mogoşoaia 2008. (Ziarul de duminică)
DIDACTICA
Prin deceniul debutului, parizianul Dorin Creţu aparţine generaţiei '8o de creativitate contra curentului controlat de ceauşismul terminal. Din 1989, atleticul şi cordialul braşovean se încetăţeneşte la Paris. Creţu realizează un prim turneu expoziţional românesc în 2008. Surpriza de imaginar liric şi severitate ascetică a mijloacelor picturale din selecţiea cu caracter retrospectiv a fost una remarcabilă. Parterul Palatului Mogoşoaia a vibrat atunci pe o coardă extrem de subtilă a picturalităţii monocromului. De două decenii, pictura sa propune o spaţialitate de ordin psihologic, din categoria diafanului. Dinspre universul delicat şi graţios al tiparului floral se invită lastări meditative asupra spaţiului şi atmosferei.
EXEGETICA
Dorin Creţu a plecat din spaţiul bizantin purtând cu el un soi de asceză cromatică înviorată treptat cu prezenţa unui abur al pastei picturale aşternute în emulsii. A practicat cu tenacitate refuzul figuraţiei, ca rezistenţă la amalgamul postmodern, plonjat fiind în caruselul stimulior optici ai unei metropole precum Parisul. Pictură descendentă din suprematismul lui Malevich, devine subtil senzuală prin rapel la imagistica vegetalului. Imaginea familiară, ataşantă prin memoria florii devine, de fapt, meditaţie asupra spaţiului interior. Sunt ecrane din ţesătura organicului omonime cu nebuloasele stelare. Este un releu natural pentru a vorbi despre aburi de transparenţă prin care vezi dincolo de lucruri. Vezi ritmuri-inflorescenţe sau iradieri de petale, similare organizărilor de energii ale viului cosmic. Prin rigoare tonală şi rezistenţa la exuberanţa fovă a vegetalului, Dorin Creţu poate susţine la ora asta, din aşternerile pensulei, o excelentă vibraţie de griuri-ivoar, de alburi germinative şi palpâiri ale coacerii în rozuri. Pictorul şi-a restrâns voluntar mijloacele expresive pentru a obţine concentrarea misterioasă pe o emblemă a viului tăcut. Nu e vitalist atunci când recurge la motivul floral. Este un pictor abstract, aproape metafizic, ordonat de circularitatea organizării florale.