Burci a preluat prin Servtrans 800 de vagoane şi pregăteşte vânzarea companiei

Autor: Cristi Moga 30.04.2012

Compania de transporturi feroviare Servtrans Invest, controlată de omul de afaceri Cristian Burci şi aflată în insolvenţă din vara anului trecut, a preluat printr-un contract de închiriere semnat cu BCR Leasing un portofoliu de 838 de vagoane de marfă, dublându-şi astfel flota.

Valoarea contractului semnat pentru o perioadă de 16 ani se ridică la 43 mil.euro, potrivit administratorului judiciar Euro Insol, astfel că închirierea unui vagon costă aproximativ 3.200 de euro anual.

"Au fost în ultima perioadă o serie de licitaţii noi la care a participat şi Servtrans privind contracte de transport al unor mărfuri din industria metalurgică, uraniu sau materiale de construcţii", explică motivele preluării avocatul Remus Borza, reprezentantul Euro Insol.

Cele 838 de vagoane închiriate de la BCR Leasing au dus parcul rulant al Servtrans la 1.660 de vagoane şi 64 de locomotive. "Acestea ne permit o dezvoltare mai susţinută pe orizontală prin încheierea de noi contracte comerciale şi, implicit, creşterea profitabilităţii companiei ce va asigura sustenabilitatea unui plan de reorganizare", a spus Borza.

 

Vinde către Gruia Stoica

Tranzacţia poate fi considerată intra-grup, în condiţiile în care vagoanele au fost produse de către firma Astra Vagoane Arad, fondată tot de către Burci, dar omul de afaceri se află în proces de vânzare a firmei de transport către grupul Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica.

Cea mai mare firmă din grupul Grampet este Grup Feroviar Român, cu afaceri de 123 mil. euro în 2010.

Potrivit Euro Insol, Grampet a notificat Consiliul Concurenţei cu privire la achiziţia pachetului de 99,9% din capitalul social al Servtrans Invest, primind avizul autorităţii cu privire la această concentrare economică în luna martie a acestui an.

Pentru realizarea acestei tranzacţii, este însă necesară şi aprobarea creditorilor, în condiţiile în care firma se află în procedura insolvenţei, înregistrând datorii de 96 de milioane de euro în vara anului trecut.

 

Cine sunt creditorii?

Printre creditorii Servtrans se numără companiile de stat CFR Infrastructură, CFR Marfă şi SNCFR, dar şi bănci precum Piraeus, Banca Transilvania şi BCR, potrivit Euro Insol.

Remus Borza spune că aprobarea creditorilor privind vânzarea Servtrans către Gruia Stoica va fi solicitată după soluţionarea contestaţiilor depuse la tabelul preliminar al creanţelor, ulterior urmând a fi propus aprobării şi planul de reorganizare a companiei.

Dosarul insolvenţei Servtrans este înregistrat la Tribunalul Bucureşti, unde săptămâna trecută a avut loc un nou termen de judecată.

Potrivit celor mai recente date de la Ministerul Finanţelor, aferente anului 2010, Servtrans a avut o cifră de afaceri de 35,7 mil. euro şi o pierdere netă de 8,6 mil. euro. Reprezentanţii Euro Insol spun că anul trecut firma a înregistrat un profit din exploatare de 2,5 mil. euro.

 

La ce afaceri mai renunţă Burci

Servtrans face parte din grupul de firme IRS, controlat de omul de afaceri Cristi Burci, din care mai fac parte şi companiile producătoare de vagoane Astra Vagoane Arad, Meva şi Romvag care s-au confruntat de asemenea în ultimii ani cu procedura insolvenţei.

Potrivit celor mai recente informaţii, senatorul UDMR Attila Verestoy ar urma să preia pachetul majoritar de acţiuni la cei trei producători de vagoane, ca urmare a unei importante infuzii de capital. Pe parcursul anului trecut Cristian Burci a renunţat în favoarea unei firme din Ungaria şi la pachetul majoritar de acţiuni deţinut la compania Protan, care se ocupă cu neutralizarea deşeurilor de origine animală, afacere intrată de asemenea în insolvenţă în ultimii ani de criză.

Cristian Burci nu a putut fi contactat până la închiderea ediţiei.