Miza anului în telefonia mobilă: lunga listă de nemulţumiri ale giganţilor care participă la licitaţia de 700 mil. euro

Autor: Adrian Seceleanu 05.05.2012

Operatorii cer o aplicaţie web securizată care să gestioneze întregul proces. Filmările şi înregistrările audio permanente ale reprezentanţilor companiilor care participă la licitaţie, motiv de îngrijorare: ce se întâmplă cu înregistrările după ce se termină licitaţia? Întrebarea momentului pe piaţă: va interveni noul Guvern pentru a schimba condiţiile licitaţiei sau chiar pentru a o amâna?

Operatorii de telefonie mobilă au trimis sute de pagini de observaţii, sugestii, critici şi comentarii către Autoritatea Naţională de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) în ce priveşte condiţiile de la licitaţia care va stabili cum va arăta până în 2029 piaţa locală de comunicaţii, potrivit datelor de pe piaţă şi a informaţiilor transmise ZF de unele companii care au în plan să participe la competiţie.

România scoate la vânzare la jumătatea acestui an - în cea mai mare licitaţie de acest tip din istorie - licenţe de comunicaţii mobile pentru perioada 2014-2029, perioadă în care veniturile generate ar putea fi de minimum 40 mld. euro. Pe lângă propuneri de mo­di­ficare ale tarifelor, ale sistemului de "împachetare" a frecvenţelor radio sau ale perioadei în care ar urma să se finalizeze procesul, operatorii au transmis ANCOM şi că sunt îngrijoraţi că vor fi în permanenţă înregistraţi audio video fără a şti ce se întâmplă ulterior cu "casetele" şi că procesul de licitare prin sistemul plicurilor închise preluate de comisia de licitaţie nu este sigur şi ar trebui înlocuit cu o aplicaţie web securizată.

"Un motiv de îngrijorare este legat de modul de organizare. Ca o observaţie generală făcută - întregul proces de licitaţie pare organizat într-o grabă care nu numai că nu e necesară, dar nu e nici benefică. Vorbim de o licitaţie cu impact pentru următorii ani, respectiv 2014-2029, deci este evident că importanţa procesului este uriaşă", a comentat pen­tru ZF o persoană implicată în procesul de consultare pe marginea caietului de sarcini de la ANCOM. "Întrebarea care se pune în acest moment în legătură cu licitaţia este: trebuie făcută cât mai rapid sau în condiţii cât mai transparente?", spune un alt manager implicat în licitaţie, de partea operatorilor.

"Un alt punct discutabil îl reprezintă dezechilibrul în ce priveşte obligaţiile participanţilor şi cele ale organizatorilor. În camerele în care vor fi reprezentanţii companiilor, totul va fi înregistrat video şi audio, în schimb, în ceea ce priveşte membrii comisiei, nu există o stricteţe asemănătoare. Este un dezechilibru de abordare. La sfârşitul zilei vor exista înregistrări video şi audio complete cu ceea ce s-a întâmplat în fiecare încăpere în care există reprezentanţi ai companiilor care au participat la licitaţie. Ce se întâmplă cu acele înregistrări, unde ajung ele şi cum se poate garanta securitatea acestor date? Ar fi firesc să fie eliminat orice risc legat de acest subiect. Interfaţa web este esenţială pentru minimizarea riscurilor legate de această licitaţie. O asemenea aplicaţie ar permite vizualizarea stadiului licitaţiei şi ar permite licitarea, ambele în timp real. Filmarea şi toate celelalte măsuri propuse de ANCOM încearcă să compenseze lipsa interfeţei web şi a securităţii aduse de ea", spun reprezentanţi ai unor operatori implicaţi în licitaţie.

Răspunzând unor întrebări ale ZF în le­gătură cu acest subiect, reprezentanţii Orange România - cel mai mare operator de telefonie mobilă de pe piaţă, spun că au sugerat ANCOM adoptarea unei interfeţe web. "Din ceea ce am văzut până acum la alte licitaţii similare organizate în UE, elementul central al acestora îl reprezintă interfaţa web, prin care se desfăşoară procesul de licitaţie. Această interfaţă trebuie să fie securizată, auditată de companii specializate, care garantează pentru participanţi transparenţa procesului şi discreţia informaţiilor", a declarat pentru ZF Dorin Odia­ţiu, managerul Orange care gestionează relaţiile companiei cu autori­tăţile.

"Înţelegem intenţia ANCOM de a organiza o licitaţie pen­tru frecvenţele de spectru pentru perioada 2014-2029. Credem că este necesar ca, în cazul unui proces cu o astfel de miză, să excludem orice risc care să poată pune sub semnul întrebării însuşi obiectivul principal al procesului, şi anume crearea unui cadru pre­dictibil, bazat pe o concurenţă corectă, pen­tru dezvoltarea acestei industrii", a adăgat el.

Lista nemulţumirilor transmise de operatori este însă mai lungă. RCS&RDS a transmis ANCOM imediat după anunţarea condiţiilor pentru licitaţie că preţurile solicitate sunt prea mari şi că statul ar trebui să renunţe să ceară în avans toţi banii pe licenţe, în loc să îi încaseze eşalonat, aşa cum a făcut până acum. De asemenea, Orange şi Vodafone au transmis ANCOM că modalitatea actuală de vânzare a licenţelor temporare (pentru perioada 2013-2014) poate avea ca efect întreruperea serviciilor pentru o parte dintre clienţi şi poate duce la înregistrarea unor costuri de la 100 până la 200 mil. euro care nu vor merge către bugetul de stat.

"Avem câteva îngrijorări legate de acest proces. Toate propunerile ANCOM în legătură cu vânzarea licenţelor valabile începând cu anul 2014 sunt asemănătoare cu condiţiile existente la alte licitaţii care au avut loc în UE. (…) Problema este cu licenţele pe termen scurt, de 15 luni. Credem că prin felul în care este scris acum caietul de sarcini se poate crea un «bubble» în jurul acestor frecvenţe", declara recent într-un interviu pentru ZF Iñaki Berroeta, CEO al Vodafone România.

Întrebarea momentului - intervine noul Guvern în licitaţie?

Toate calculele şi scenariile făcute de operatorii de telefonie mobilă privind licitaţia de telefonie mobilă ar putea fi date însă peste cap de un element care nu era pe agenda nimănui în urmă cu câteva săptămâni: căderea guvernului Ungureanu.

Teoretic, întreg procesul de licitaţie este gestionat de ANCOM - o autoritate independentă, însă practic orice se poate întâmpla: competiţia poate fi amânată, sau condiţiile de participate pot fi modificate. Un exemplu recent este cel al licitaţiei pentru licenţele de televiziune digitală - proces care a fost întrerupt de Guvernul Boc deşi competiţia se afla aproape de faza finală şi mai multe companii internaţionale depuseseră o ofertă. De asemenea, rămâne de văzut în ce măsură schimbarea Guvernului nu va duce şi la o schimbare a echipei de conducere a ANCOM, prim modificarea legii de funcţionare a instituţiei. Istoria de până acum a instituţiei sugerează că acest lucru e posibil: până acum niciun preşedinte al instituţiei nu şi-a încheiat mandatul de preşedinte în termenul legal, toţi şefii arbitrului telecom de până acum fiind schimbaţi atunci când interesul partidelor de la guvernare a cerut acest lucru.