Discursul preşedintelui CNAS la finalizarea mandatului

Ziarul Financiar 07.05.2012

Lucian Duţă a anunţat, luni, că demisionează de la conducerea Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate. Mai jos puteţi citi discursul integral al acestuia la încheierea mandatului.

 

Discursul integral al preşedintelui CNAS la finalizarea mandatului

Doamnelor şi domnilor,

Vă mulţumesc pentru că aţi răspuns invitaţiei noastre de a fi prezenţi astăzi la sediul CNAS.

Subiectul conferinţei noastre de presă este prezentarea bilanţului mandatului meu ca preşedinte al CNAS, a proiectelor importante în curs de implementare şi care sper să fie continuate, mai ales că părţile dificile au fost deja realizate.

În continuare, mă voi referi la cele mai importante măsuri, care au vizat restabilirea echilibrului financiar şi buna gestionare a fondurilor, având în vedere că CNAS funcţionează precum un minister de finanţe al sistemului sanitar.

Vă voi pune la dispoziţie un raport privind situaţia cu care ne-am confruntat când am preluat conducerea CNAS, ce am făcut concret pentru a rezolva problemele identificate, realizările, dar şi nereuşitele mele, precum şi ceea ce rămâne de făcut.

Am preluat mandatul de preşedinte al CNAS în anul 2009, într-o situaţie în care bugetul asigurărilor de sănătate risca să intre în colaps. Bugetul anului 2009 a fost unul de criză, iar veniturile realizate au scăzut semnificativ, pe fondul unei creşteri progresive a cheltuielilor. Efectele negative ale unor măsuri anterioare al căror impact nu a fost suficient evaluat, au fost agravate de impactul crizei economice mondiale asupra economiei româneşti.

Astfel,  strategia noastră a urmărit trei obiective majore:

• refacerea încrederii în sistem prin evitarea colapsului şi redobândirea echilibrului financiar;

• creşterea accesului populaţiei la serviciile medicale, la o calitate cât mai bună, printr-un management corespunzător al sumelor alocate; 

• obţinerea controlului bugetar prin: transparentizarea cheltuielilor şi predictibilitatea evoluţiei costurilor, precum şi prin combaterea fraudei.

Fiecare din aceste priorităţi a fost susţinută cu acţiuni, proiecte concrete şi rezultate măsurabile.


Reuşite

Pot spune astăzi că avem reuşite în toate direcţiile enumerate mai sus:

- Am reuşit să obţinem stabilitatea financiară prin măsuri ferme, chiar dacă nepopulare. Este vorba despre introducerea unui nou preţ de referinţă pentru medicamente în 2010 şi a taxei de clawback în 2011; în lipsa acestor măsuri, sistemul de sănătate ar fi dat faliment.

- Trebuie remarcat că introducerea noului preţ de referinţă a permis stimularea consumului de medicamente generice. Sper că viitorul guvern va continua implementarea aceastei măsuri corecte, care permite accesul populaţiei la medicamente mai ieftine, după cum este deja prevăzut în programul de guvernare. 

- Am reuşit să recâştigăm încrederea instituţiilor financiare internaţionale: Banca Mondială, Comisia Europeană şi FMI prin eliminarea arieratelor în 2011.

- Dacă până în 2008, populaţia avea acces limitat la medicamente, în 2009 plafoanele au fost eliminate, dar CNAS a înregistrat arierate importante. Stabilitatea financiară obţinută în 2011 prin introducerea taxei de clawback, ne-a permis să asigurăm accesul integral la medicamentele necesare, fără arierate.

- Cifrele arată că accesul populaţiei la servicii s-a îmbunătăţit semnificativ. În perioada 2009-2011, numărul de servicii raportate de medicii de familie s-a dublat, ca şi cel al pacienţilor trataţi în spitale.

- Din punct de vedere al bunei gestiuni a sistemului, de la preluarea mandatului, strategia noastră a inclus designul şi implementarea unei Platforme Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS). Platforma este structurată în jurul Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI), coloana vertebrală care susţine introducerea reţetei electronice şi cardul de sănătate în 2012, precum şi a dosarului electronic în 2013.

Mă voi referi în continuare la Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS), deoarece proiectele din cadrul acesteia, aflate în curs de finalizare, vor avea un impact profund asupra sistemului. 

Prin implicarea echipei CNAS, am finalizat, în decembrie 2010, versiunea actualizată a Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI). Am reuşit să modernizăm şi să extindem acest sistem, în ciuda faptului că preluasem un contract încheiat în 2002, cu un design depăşit. Ba chiar am reuşit ca, prin dialog, să ajungem la o abordare constructivă cu actorii din sistemului sanitar, care nu-şi doreau, în aceeaşi măsură, transparentizarea costurilor.

Prescripţia electronică şi dosarul electronic de sănătate  - sunt două proiecte realizate cu finanţare din fonduri europene nerambursabile. La preluarea mandatului, acestea erau "rătăcite" de mai mulţi ani în birourile Ministerului Sănătăţii. CNAS a identificat oportunitatea realizării acestora ca mecanisme de control în sistem, dar şi pentru a oferi profesioniştilor informaţiile necesare şi uneori esenţiale în momentele critice ale vieţii noastre.

Prescripţia electronică este într-o etapă avansată de realizare, cu termen de implementare iunie 2012. În cursul săptămânii trecute, s-au încheiat şi testările pe echipamentele proprii, urmând ca în perioada imediat următoare să fie finalizate procedura de lucru şi simulările online.

Prescripţia electronică va sprijini profesioniştii din sistem, respectiv medicii şi farmaciştii, în reducerea posibilităţilor de eroare.

Cardul naţional de sănătate – era prevăzut a fi introdus încă din 2007, potrivit Legii 95/2006. Începând cu anul 2010, am preluat iniţiativa pentru realizarea sa.

În ciuda întârzierilor provocate de numeroasele contestaţii, am creat toate condiţiile tehnice să putem începe tipărirea cardurilor cu o cadenţă de circa 1 milion/lună. Soluţia informatică va fi finalizată până în luna noiembrie a anului 2012.

Astfel, încă din 2012, aproximativ jumătate din populaţia României va folosi cardul. Astfel, vom avea un important mecanism independent de validare a furnizării serviciilor raportate.

Avantajele Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS):

Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) este deja un instrument esenţial în funcţionarea sistemului, în stabilirea calităţii de asigurat, a raportării, validării şi decontării serviciilor prestate de furnizorii de servicii.

Prin creşterea transparenţei proceselor, Platforma va contribui la limitarea abuzului şi a posibilităţilor de fraudă în sistem. Pe baza experienţei internaţionale, estimări independente sugerează o potenţială reducere a costurilor cu 10-20%.  

În acelaşi timp, este de menţionat contribuţia noastră la absorbţia fondurilor europene nerambursabile, în valoare de 40 milioane de euro, pentru introducerea reţetei şi a dosarului electronice - un pas important în dezvoltarea şi modernizarea platformei informatice în sănătate.

Acţiuni în curs de finalizare:

În prezent, specialiştii CNAS au finalizat actualizarea reglementărilor – Contractul Cadru şi Normele aferente - pentru introducerea prescripţiei electronice în iunie 2012. De asemnea, Strategia PIAS este formalizată într-o ordonanţă de urgenţă pentru modificarea Legii 95, aflată în curs de avizare, care este absolut necesară pentru respectarea termenelor de implementare ale reţetei electronice şi cardului naţional de sănătate.

Nereuşite:

Aş putea să mă refer la reuşite parţiale sau domenii unde suntem la început de drum. Totuşi, prefer să spun lucrurilor pe nume atunci când vine vorba despre calitatea serviciilor medicale.

Am fost preocupat de această problemă, pentru că, deşi responsabilitatea aparţine în principal Ministerului Sănătăţii, CNAS decontează serviciile medicale furnizate şi, de aceea, suntem interesaţi de calitatea acestor servicii, precum şi de corectitudinea raportării lor. Spre exemplu, în prezent, nu avem indicatori concludenţi cu privire la modul cum au fost trataţi pacienţii şi la gradul lor de satisfacţie.

În acest context, ajungem la problema restructurării spitalelor şi întăririi medicinii ambulatorii şi primare. Este un sector dificil, sensibil şi adesea perceput negativ şi doar prin prisma închiderii de spitale. Reducerea numărului de spitale nu trebuie văzută numai prin prisma închiderii acestora, ci trebuie înţeleasă mai ales prin restructurarea ofertei lor de servicii, după cum recomandă şi Banca Mondială, potrivit Raportului de evaluare a funcţionalităţii sistemului sanitar românesc din 2011.

Măsuri adoptate

Prin reglementările promovate de CNAS în timpul mandatului meu, îndeosebi prin Contractele Cadru şi Normele de aplicare, am reuşit:
• să impunem condiţii suplimentare de calitate în sistem;
• să determinăm medicii să aleagă între furnizorii publici sau privaţi pentru a liberaliza în condiţii de echitate piaţa de servicii medicale;
• astfel, am limitat plimbarea bolnavilor între furnizorii publici şi privaţi, încurajând rezolvarea problemei de sănătate în acelaşi loc.

Am reuşit, în 2011, introducerea unor criterii de evaluare retrospectivă a oportunităţii internărilor în spitale. Măsura a fost primită cu opoziţie de majoritatea actorilor, tocmai pentru că scotea la lumină deficienţele sistemului. Următorul pas ar trebui să fie utilizarea, de către Ministerul Sănătăţii, a sistemului de monitorizare a oportunităţii internărilor la nivelul spitalelor.


Concluzii

Sunt mândru de realizările CNAS, de proiectele în curs de implementare, şi sper că va exista sprijinul necesar pentru finalizarea acţiunilor începute din partea tuturor forţelor ce-şi doresc reforma sistemului.

Toate acestea nu ar fi fost posibile fără un personal competent si performant în structura CNAS şi a CJAS.  De aceea, aş vrea să le mulţumesc pentru sprijin, implicarea fără rezerve şi cu profesionalism. Acestea sunt punctele forte care ne-au permis să depăşim momentele dificile şi să ne atingem obiectivele în beneficiul pacienţilor şi al asiguraţilor.

Doresc, de asemenea, să mulţumesc tuturor partenerilor care ne-au sprijinit în eforturile noastre de schimbare radicală a sistemului:
• colegilor mei medici, care au înţeles să-şi desfăşoare activitatea cu onestitate şi devotament;
• asociaţiilor de pacienţi;
• furnizorilor de servicii medicale;
• companiilor farmaceutice, care au înţeles că trebuie să contribuie şi ele la sustenabilitatea financiară a sistemului.

Un sprijin deosebit am primit pe toată durata mandatului din partea Preşedinţiei României, a Domnului Preşedinte Traian BăSESCU.

Mulţumesc Domnilor Miniştri pentru efortul lor în asigurarea resurselor necesare sistemului şi, nu în ultimul rând, Domnului Prim Ministru Emil BOC.

De asemenea, aş dori să mulţumesc reprezentanţilor mass-media. Pentru că suntem la momentul bilanţului, admit faptul că nu am reuşit să transmitem întotdeauna realizările CNAS. Astfel, percepţia publică asupra instituţiei nu a fost întotdeauna în concordanţă cu acţiunile şi rezultatele noastre. După cum vedeţi, avem numeroase proiecte în beneficiul cetăţenilor şi al sistemului de sănătate, care merită să fie continuate şi prezentate opiniei publice.

Acestea fiind spuse, am luat hotărârea ca, în cursul zilei de astăzi, să-mi prezint demisia. Urez succes noii echipe care va fi instalată şi sper ca toate proiectele majore ale CNAS, în curs de implementare, să fie continuate.