Producţia auto va ajunge la 400.000 de maşini şi va genera exporturi de 5,4 miliarde de euro

Autor: Bogdan Alecu 08.05.2012

În acest an, în România se vor produce peste 400.000 de autovehicule, în cele două uzine auto, de la Mioveni şi din Craiova, scrie anuarul "Piaţa Auto 2012" editat de ZF. Valoarea de 400.000 de maşini nu este doar un prag "psihologic". Odată cu depăşirea acestuia, din România vor fi exportate aproape 360.000 de automobile, în valoare de peste 5,4 miliarde de euro, sumă care va avea un impact direct asupra balanţei comerciale a ţării. Dacă Dacia a ajuns anul trecut la 8% din exporturi, împreună cu Ford, exporturile de maşini ar trebui să treacă de 10% în acest an.

Ford va produce în acest an la Craiova 60.000 de unităţi din noul B-Max, a cărui pro­ducţie va demara în luna iunie a acestui an, iar anul viitor va asambla în Bănie peste 100.000 de maşini, pentru ca în următorii ani să se atingă o medie anuală de aproape 170.000 de unităţi.

Pe de altă parte, atingerea pragului de 400.000 de unităţi în acest an depinde în mare parte de Dacia, iar la Mioveni să se producă cel puţin 340.000 de maşini, adică cu aproape 10.000 de maşini mai mult decât anul trecut. Acest nivel ar putea fi atins prin lansarea noului Sandero facelift în toamna acestui an, în condiţiile în care viitorul Logan 2 ar putea fi lansat abia spre finele anului. Dacia a făcut în acest an primul pas spre extinderea "la nivel inter­naţional" prin pornirea producţiei mono­vo­lumului Lodgy în Tanger. Tot în Maroc va fi produs şi Dacia Dokker, un vehicul recrea­ţional, dar şi o viitoare utilitară.

Primul an de producţie al noului B-Max la Craiova ar putea aduce americanilor afaceri de 1 miliard de euro în acest an, potrivit es­ti­mă­rilor ZF, luând în calcul cele 60.000 de maşini asamblate începând cu luna iunie, dar şi cele 30.000 de mo­toare Ecoboost pro­duse din aprilie. Spre com­pa­raţie, Dacia avea un bu­siness de 570 mil. euro în 2004, iar în 2010 a depăşit însă pragul de 2,7 mld. euro cu o producţie de 341.000 de maşini.

Ford România a in­trat pe ultima sută de metri în ceea ce priveşte uzina de la Craiova, ur­mând să în­cheie în perioada imediat ur­mă­toare faza de prepro­ducţie, pentru a porni în iunie producţia de serie, cu o cadenţă de 500 de maşini pe zi. Astfel, primul autoturism de serie va fi asamblat oficial la Craiova la patru ani şi trei luni de când ame­ricanii au preluat fabrica, dar şi cu doi ani întârziere pe fondul crizei eco­nomice.

Primul pas spre producţia de serie va fi făcut de uzina de motoare, care va începe li­vra­rea de motoare Ecoboost în luna aprilie a acestui an.

Producţia de autoturisme a Ford Craiova va fi exportată către Euro­pa de Vest în principal pe cale maritimă, dar şi pe calea fe­ra­tă, soluţii preferate şi de Auto­mo­bile Dacia, în lipsa autostră­zilor de pe Coridorul IV Euro­pean.

În prezent uzina de la Craiova are 37 de furnizori care livrează com­ponente pentru B-Max, dintre care 14 reprezintă investiţii "greenfield". Printre furni­zorii companiei se numără Con­ti­nen­tal, care va furniza anve­lo­pele, Johnson Controls, IAC Group, dar şi Delphi Diesel Sys­tems, care deţine o investiţie la Iaşi finalizată anul trecut. Opt din cei 37 de furnizori au construit facilităţi de producţie direct pe platforma industrială a Ford.

Anuarul "Piaţa auto 2012" editat de ZF a fost publicat pe data de 3 mai şi poate fi achiziţionat atât în varianta tipărită, cât şi în format pdf