Piaţa de medicamente a surprins în primul trimestru şi a crescut cu peste 20%

Autor: Ioana David 20.05.2012

Vânzările de medicamente au crescut cu 21,6% în primele trei luni ale acestui an com­parativ cu perioada similară din 2011, atingând valoarea de aproape 3 mld. lei (672 mil. euro), arată datele companiei de analiză şi studii de piaţă Cegedim România.

Raportul arată că două au fost cauzele care au determinat această evoluţie: baza de comparaţie slabă din primele trei luni ale anului trecut şi exportul paralel.

Fenomenul exportului paralel se referă la faptul că medicamentele din România care au preţuri mici sunt cumpărate de aici şi revândute în alte state din Europa de Vest la preţuri mai ridicate. Acest lucru este posibil deoarece preţurile la medicamentele compensate şi gratuite sunt stabilite de stat, prin comparaţie cu preţurile din alte state.

"Această nouă creştere, parţial afectată de dezvoltarea exportului paralel la nivel de farmacie, demonstrează atât necesităţile mari de tratament ale pacienţilor din România, cât şi creşterea riscului sistemic în condiţiile efectuării plăţilor cu mare întârziere", a spus Petru Crăciun, directorul general al Cegedim România.

Pentru producători creşterea nu este motiv de bucurie

Creşterea de aproape 22% (18% în euro) este surprinzătoare în condiţiile în care statul a implementat o taxă, clawback, ce are ca scop tocmai controlul consu­mului de pastile.

Această taxă se aplică numai în in­dustria farma pe vân­zările pas­ti­lelor pe care sta­tul le com­pen­sează şi se cal­cu­lează tri­mes­trial în funcţie de consum, de creşterea com­pa­niilor şi de co­tele de piaţă, în baza unei formule com­plexe. Taxa există în legis­laţie încă din 2009, însă până anul acesta nu s-a aplicat. Com­paniile au plătit prima tranşă în februarie, când în contul de la ANAF (Agenţia Naţională de Administrate Fiscală) s-au strâns 64 mil. euro. A doua tranşă urmează să fie plătită până pe 25 mai. Odată cu introducerea acestei taxe, con­sumul de medicamente, care în mod tradiţional a avut creşteri de două cifre, ar fi trebuit să se mai tempereze.

Acelaşi lider

Dintre seg­men­tele pieţei de medicamente cea mai mare creş­tere a fost pe spitale, de aproape 50%. Totodată, la medicamentele ce se eliberează fără reţetă din retail şi care sunt plătite cash de pacienţi (OTC-urile) vânzările s-au majo­rat cu 23%, ceea că arată revenirea puterii de cum­pă­rare. Preţul mediu al unei cutii de me­dica­men­­­te a fost de 22,2 lei în perioada aprilie 2011 - martie 2012. Spre comparaţie, preţul a fost de 15,1 lei în perioada aprilie 2008 - mar­tie 2009. În primele trei luni ale acestui an liderul pie­ţei de medi­ca­mente a rămas Sanofi, ur­mat de Roche, Novartis şi Glaxo­Smith­Kline (GSK). Vânzările lide­ru­lui Sanofi s-au ri­dicat la 241,5 mil. lei (55,5 mil. euro) la ni­ve­lul primelor trei luni. Cu­mulat, primii zece jucă­tori au mai bine de jumătate din piaţă, arată datele Cegedim. Datele pre­zen­­tate se referă la medicamente eliberate pacienţilor la preţ de distribuţie.