Piaţa de medicamente a surprins în primul trimestru şi a crescut cu peste 20%
Vânzările de medicamente au crescut cu 21,6% în primele trei luni ale acestui an comparativ cu perioada similară din 2011, atingând valoarea de aproape 3 mld. lei (672 mil. euro), arată datele companiei de analiză şi studii de piaţă Cegedim România.
Raportul arată că două au fost cauzele care au determinat această evoluţie: baza de comparaţie slabă din primele trei luni ale anului trecut şi exportul paralel.
Fenomenul exportului paralel se referă la faptul că medicamentele din România care au preţuri mici sunt cumpărate de aici şi revândute în alte state din Europa de Vest la preţuri mai ridicate. Acest lucru este posibil deoarece preţurile la medicamentele compensate şi gratuite sunt stabilite de stat, prin comparaţie cu preţurile din alte state.
"Această nouă creştere, parţial afectată de dezvoltarea exportului paralel la nivel de farmacie, demonstrează atât necesităţile mari de tratament ale pacienţilor din România, cât şi creşterea riscului sistemic în condiţiile efectuării plăţilor cu mare întârziere", a spus Petru Crăciun, directorul general al Cegedim România.
Pentru producători creşterea nu este motiv de bucurie
Creşterea de aproape 22% (18% în euro) este surprinzătoare în condiţiile în care statul a implementat o taxă, clawback, ce are ca scop tocmai controlul consumului de pastile.
Această taxă se aplică numai în industria farma pe vânzările pastilelor pe care statul le compensează şi se calculează trimestrial în funcţie de consum, de creşterea companiilor şi de cotele de piaţă, în baza unei formule complexe. Taxa există în legislaţie încă din 2009, însă până anul acesta nu s-a aplicat. Companiile au plătit prima tranşă în februarie, când în contul de la ANAF (Agenţia Naţională de Administrate Fiscală) s-au strâns 64 mil. euro. A doua tranşă urmează să fie plătită până pe 25 mai. Odată cu introducerea acestei taxe, consumul de medicamente, care în mod tradiţional a avut creşteri de două cifre, ar fi trebuit să se mai tempereze.
Acelaşi lider
Dintre segmentele pieţei de medicamente cea mai mare creştere a fost pe spitale, de aproape 50%. Totodată, la medicamentele ce se eliberează fără reţetă din retail şi care sunt plătite cash de pacienţi (OTC-urile) vânzările s-au majorat cu 23%, ceea că arată revenirea puterii de cumpărare. Preţul mediu al unei cutii de medicamente a fost de 22,2 lei în perioada aprilie 2011 - martie 2012. Spre comparaţie, preţul a fost de 15,1 lei în perioada aprilie 2008 - martie 2009. În primele trei luni ale acestui an liderul pieţei de medicamente a rămas Sanofi, urmat de Roche, Novartis şi GlaxoSmithKline (GSK). Vânzările liderului Sanofi s-au ridicat la 241,5 mil. lei (55,5 mil. euro) la nivelul primelor trei luni. Cumulat, primii zece jucători au mai bine de jumătate din piaţă, arată datele Cegedim. Datele prezentate se referă la medicamente eliberate pacienţilor la preţ de distribuţie.