Valoarea pieţei de publicitate online din România în 2011 a fost de 91,8 milioane de lei

Autor: Madalina Cerban 28.05.2012

Veniturile înregistrate de cele 22 de companii participante la studiu, în semestrul al doilea al anului 2011, se ridică la 48 de milioane de lei, înregistrând o creştere de 10% comparativ cu primul semestrul al aceluiaşi an şi de 9% faţă de veniturile înregistrate în acelaşi semestru al anului 2010. Raportat la grupul de referinţă al anului 2010, valoarea pieţei de publicitate online în semestrul al doilea din 2011 a crescut cu 8,8% faţă de primul semestru, însă a înregistrat o scădere cu 5,6% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2010.

Spre deosebire de primul semestru al anului 2011, în a doua jumătate a anului sectorul Telecom deţine supremaţia în ceea ce priveşte valoarea investiţiilor în publicitate online, secondat la o distanţă considerabilă de sectorul financiar şi cel auto. De asemenea, ca şi în ultimii doi ani, Telecom-ul este sectorul care conduce clasamentul valorii anuale a investiţiilor în publicitate online.

La nivelul întregului an, dinamica veniturilor din publicitate online pentru toate companiile participante la studiu a cunoscut o creştere de 7% comparativ cu 2010. Cu toate acestea, raportat la grupul de referinta veniturile din 2011 au scăzut cu 7,3% comparativ cu 2010.

În cadrul ROADS sunt raportate de către participanţi veniturile nete, aşa cum sunt facturate de către publisherii care vând direct propriul portofoliu de site-uri sau de către regii.

Începând cu anul acesta, s-au alăturat studiului patru noi participanţi, ridicând numărul site-urilor reprezentante în cadrul studiului ROADS la peste 1400 de site-uri româneşti reprezentate de 22 de companii. Pentru a putea lucra pe aceeaşi bază, s-a introdus un nou indicator care face posibilă compararea situaţiei pieţei, analizând aceeaşi bază de participanţi. În acest fel, se asigură atât o mai mare relevanţă a datelor - furnizate prin înglobarea în studiu a cât mai multor participanţi - cât şi rigurozitatea comparaţiilor semestriale.

"Este îmbucurător că an de an sunt din ce în ce mai mulţi publisheri care participă la ROADS. Cu toate acestea, mai sunt câţiva jucători importanţi care lipsesc, şi nu mă refer doar la cei internaţionali. În acelaşi timp, este puţin îngrijorător faptul că grupul de referinţă a înregistrat o scădere faţă de 2010, acesta fiind format preponderent din publisheri români. Am putea pune această scădere pe seama recesiunii anunţate pentru ultima parte a anului trecut şi începutul acestui an, însă este cel puţin la fel de posibil ca o parte din bugetele de publicitate online să se fi redirecţionat către companiile internaţionale, care nu se numără printre cei care raportează cifre pentru ROADS. Cât despre topul sectoarelor care au asigurat cele mai mari venituri de publicitate online, ordinea este normală şi reflectă o anume stabilitate în alocarea bugetelor de publicitate făcută în departamentele de marketing ale advertiserilor din România", a declarat Cristian Petriceanu, preşedintele IAB România.

"În condiţiile în care piaţa media se confruntă încă cu o situaţie dificilă, în ciuda reducerii numărului publicaţiilor scrise, care ar fi trebuit să ducă la o suplimentare a veniturilor pentru cele rămase, piaţa publicităţii online a înregistrat totuşi o creştere de 7 procente în 2011. Ritmul de dezvoltare al pieţei publicităţii online ar putea părea moderat. Dacă însă îl comparăm cu situaţia existentă în 2007, primul an pentru care PwC România a derulat studiul ROADS pentru IAB România, observăm că ritmul mediu anual de creştere al valorii raportate a pieţei a fost de 21,2%. Astfel, piaţa publicităţii online a înregistrat unadintre cele mai ridicate rate de dezvoltare comparativ cu alte sectoare în aceşti ultimi 5 ani", a declarat Ruxandra Băndilă, director, Marketing, Comunicare şi Business Development, PwC România.

Studiul derulat de IAB România şi PwC structurează investiţiile în publicitatea online din România în funcţie de formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe internet, precum şi în funcţie de lunile din fiecare semestru pentru determinarea sezonalităţii. Această ediţie a studiului cuprinde cifre totale şi rata de creştere cumulată pentru anii 2007 - 2011.

Următoarea ediţie a studiului realizat de IAB România şi PwC va demara culegerea de date la începutul lunii iulie 2012 şi va acoperi primul semestru al anului 2012. Studiul va fi publicat în continuare semestrial, prezentând rezultatele din semestrul anterior, furnizând astfel de două ori pe an cifre actualizate privind evoluţia pieţei de publicitate online în România.

Asociaţia IAB România a fost creată în anul 2006 şi reuneşte cele mai importante companii din domeniul publicităţii pe internet: regii de media, agenţii de publicitate, furnizori de servicii în domeniul publicităţii online, publisheri autohtoni şi filiale internaţionale. Asociaţia IAB România este membru al asociaţiei IAB Europe, participând ca membru fondator la reconfigurarea acestei asociaţii în 2008.