Operatorii telecom către furnizorii de conţinut online: Pregătiţi-vă să investiţi în reţelele noastre

Autor: Adrian Stefan Seceleanu 05.06.2012

Companiile al căror model de business se bazează pe furnizarea de conţinut - în special multimedia - prin reţelele de internet construite cu investiţii de zeci şi sute de milioane de euro de companiile de comunicaţii trebuie să ia în calcul posibilitatea că va veni un moment când va trebui să scoată bani din buzunar pentru această resursă utilizată acum fără niciun cost.

 

Acesta este avertismentul celor mai mari operatori telecom locali făcut la o conferinţă organizată de ANCOM - autoritatea de reglementare în comunicaţii - pe tema neutralităţii internetului.

 

"Sustenabilitatea modelului actual de business" - prin care operatorii investesc zeci şi sute de milioane de euro în reţele, iar reţele sociale, televiziuni online, site-ri de partajare video fac bani fără să investească în aceste reţele "e sub semnul întrebării", a spus Dorin Odiaţiu, public affairs, partnerships and wholesale director la Orange România, cel mai mare operator telecom de pe piaţă. Problema este, a spus Odiaţiu, că furnizorii de conţinut online "nu sunt motivaţi să folosească eficient reţelele de comunicaţii sau să investească în ele".

 

În aceste condiţii este nevoie de un management al traficului realizat de către operatori, care să asigure o "utilizare optimă a reţelei". "Ne asigurăm de exemplu că serviciile de voce sunt prioritizate faţă de e-mail, de exemplu, pentru că o întârziere de o jumătate de secundă contează pentru o convorbire, dar mai puţin pentru un e-mail", a spus managerul Orange. În aceste condiţii, operatorii trebuie să fie lăsaţi să ofere diferite pachete de servicii, care să includă de exemplu şi abonamente mai ieftine la internet, care să includă un pachet mai mic de servicii, a spus Odiaţiu.

 

Rata de creştere a traficului pe internet nu poate fi susţinută de o creştere echivalentă a capacităţii reţelelor de comunicaţii doar din buzunarul operatorilor, a spus şi Răzvan Ionescu, General Manager, Regulatory Affairs Division al Romtelecom - unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală telecom. "Este o utopie să credem că o asemenea dezvoltare a reţelelor va putea fi obţinută cu modelul de business actual", a spus Ionescu, adăugând că autorităţile trebuie să se asigure că vor realiza o "reechilibrare" a situaţiei.

 

"Pentru ca operatorii să poată investi în reţele, aceşti bani trebuie să provină de undeva. Iar fondurile pe care le au la dispoziţie operatorii sunt mai mici decât în trecut".

 

Dacă operatorii nu ar fi construit magistrale de comunicaţii şi apoi nu ar fi construit reţele de acces la internet pentru utilizatorii finali, atunci în prezent nu ar fi existat aplicaţiile multimedia care acum ameninţă funcţionarea reţelelor telecom, a plusat Valentin Popoviciu, directorul de dezvoltare al RCS&RDS - cel mai mare furnizor de servicii de acces la internet prin linii fixe de pe piaţa locală.

 

"Pe piaţă au apărut mari generatori de trafic pe internet, iar operatorii trebuie să gestioneze această situaţie. Aplicaţiile mari consumatoare de bandă pe internet pot avea un efect distructiv pentru reţele şi atunci soluţia este fie un upgrade permanent al reţelei, fie un management al reţelei. Este nevoie de un model care să ducă reţeaua internet mai departe", a spus Popoviciu. El a comparat situaţia traficului pe internet cu cea a unei reţele de apă, afirmând că dacă numărul de furnizori de conţinut creşte iar capacitatea "conductei" rămâne aceeaşi, atunci aceasta va ceda la un moment dat presiunii enorme. "Poate cel mai bine ar fi ca furnizorii de con­ţinut să plătească investiţiile făcute în reţele".