Un retailer care a rămas pe Calea Victoriei şi în criză: magazinul din Bucureşti a mers mai bine decât cele din Italia

Autor: Cristina Rosca 10.06.2012

Pe Calea Victoriei din Bucureşti a început să se simtă criza în 2009, când companii precum Escada, Versace Jeans Couture sau Hugo Boss au tras obloanele. Între timp, o parte dintre acestea au fost redeschise cu alţi francizaţi, dar italianul Adriano Mengotti, care conduce o reţea de magazine care îi poartă numele, şi-a păstrat spaţiul de pe Calea Victoriei deschis inclusiv în criză deoarece a avut rezultate mai bune decât unităţile din Italia.

Omul de afaceri italian Adriano Mengotti spune că a cumpărat în centrul istoric o clădire pentru amenajarea celui de-al doilea magazin din România, care va fi deschis însă peste doi-trei ani. Şi acesta, la fel ca şi primul deschis de grupul italian în 2008 pe Calea Victoriei, va fi tot în format multibrand.

"Aştept momentul potrivit pentru a deschide un nou magazin. Mizez în continuare pe formatul multibrand, deoarece acesta oferă mai multă varietate într-un singur spaţiu, un concept propriu şi o selecţie «Made in Italy» cu amprenta Mengotti. Motivele din spatele acestei decizii sunt aceleaşi pe care le are orice om care alege să nu se îmbrace monobrandoriginalitatea, individualitatea", spune el.

În prezent magazinul Mengotti de pe Calea Victoriei, principalul pol al modei locale de lux, vinde produse ale mai multor branduri internaţionale, printre care Prada, Dolce&Gabbana, Etro, Fendi, Moncler, Marni şi DVF. "În clădirea cumpărată în zona Lipscani, peste doi-trei ani Mengotti îşi va diversifica oferta şi se va extinde. Oraşul este în continuă dezvoltare, iar centrul istoric va fi în curând inima Capitalei", spune italianul care conduce grupul Mengotti, înfiinţat acum mai bine de 120 de ani. Adriano Mengotti a extins compania fondată de familia sa în mai multe oraşe din Italia şi apoi în România. Pornită ca un magazin de pălării, afacerea Mengotti a devenit acum un lanţ de magazine multibrand prezent doar în cele două ţări.

De ce a venit din Italia în România?

"Sunt om de afaceri şi sunt pasionat de modă. La Bucureşti se simţea lipsa brandurilor «Made in Italy».

Dincolo de reuşita afacerii, am dorit să apropii consumatorii de aici de stilul italian şi cultura noastră", spune el.

În momentul în care Mengotti a deschis primul magazin pe piaţa locală, numărul jucătorilor de pe piaţa de lux era mult mai mic. În ultimii ani au apărut nume precum Gucci, Burberry sau Valentino.

Acum, după peste patru ani din momentul în care a deschis primul multibrand în România, Adriano Mengotti afirmă că românii sunt pregătiţi pentru un alt magazin Mengotti pentru că "iubesc frumosul şi sunt atenţi la calitate".

Despre clienţi el mai spune că sunt în proporţie de 60% femei, cu vârste cuprinse între 35 şi 40 de ani.

"Iubitorii de modă aleg Mengotti pentru că aici se regăsesc tendinţele principale din vitrinele de la Milano şi Roma. Şi trebuie să remarc că există o tendinţă crescătoare a clienţilor ocazionali, respectiv turiştii care vizitează Bucureştiul".

În ceea ce îi priveşte pe consumatorii români, Mengotti spune că sunt oameni care îşi doresc vacanţe în care să se odihnească, nu călătorii pentru shopping. "Shopping-ul se face în primul rând acasă, dacă ai unde".

Pentru magazinul grupului italian din Bucureşti cele mai bine vândute mărci sunt Fendi, Dolce&Gabbana şi Prada, iar aceasta din urmă conduce plutonul. Adriano Mengotti spune că a ales pentru prima locaţie Calea Victoriei pentru că este principala arteră a luxului, a modei în Bucureşti.

"Locul m-a inspirat din prima clipă şi iată că în fiecare sezon apar noi magazine aici. Mai mult, cred că este încă loc de noi nume deoarece piaţa românească este dinamică, clienţii sunt informaţi, nivelul de trai va creşte." În ultima perioadă, în contextul în care numărul spaţiilor disponibile de pe Calea Victoriei a scăzut, se conturează o nouă arteră de lux, Calea Dorobanţilor.

Aici, familia Şeitan deţine deja trei magazine (Moschino, Distinto şi Canali) şi urmează să îl deschidă pe al patrulea în acest an. Tot aici se mută şi multibrandul Victoria 46, lângă un alt multibrand, The Place. Şi la parterul hotelului Marriott de cinci stele din capitală s-au aşezat Louis Vuitton, Valentino şi Escada. În ceea ce priveşte Centrul Vechi, acesta este în prezent doar un pol pentru restaurante, cafenele şi baruri. Mai multe voci au afirmat însă că aici urmează să se contureze şi o arteră de fashion.

Adriano Mengotti spune că pe piaţa locală de lux încă mai e loc de jucători noi. "Îmi doresc să vină toate brandurile care lipsesc şi care în alte capitale din Est au apărut. E important şi pentru magazinul nostru ca Bucureştiul să facă parte dintr-o piaţă de desfacere semnificativă a Europei de Est. Cu cât se vor deschide mai multe magazine de lux, cu atât mai îngrijit şi vizitat va fi oraşul." Mai mulţi antreprenori locali şi-au anunţat planuri de extindere, printre care familia Şeitan, Dorothy Constantin şi Andreea Altay (acţionarele Victoria 46), Andrei Alecu şi Adrian Matei (acţionarii Hugo Boss). Un motiv ar putea fi şi faptul că piaţa de lux nu a fost la fel de puternic afectată de criză precum cea mass market.

Luxul şi criza

"Nu ştiu cum s-a resimţit criza în alte sectoare. La noi au scăzut puţin vânzările, dar nu îngrijorător. Clientela noastră este aceeaşi, însă cumpără poate mai puţin şi mai selectiv", spune Adriano Mengotti.

El mai spune că în 2011 vânzările Mengotti în România au fost sensibil mai mici decât în anul anterior.

"Totuşi, la Bucureşti magazinul a mers mai bine decât oricare alt magazin al meu din Italia", spune omul de afaceri, care deţine o reţea de peste zece magazine în Italia. Cu toate acestea, italianul nu oferă cifre despre afacerile magazinului de la Bucureşti. Potrivit site-ului Ministerului de Finanţe, în 2009, ultimul an pentru care sunt disponibile informaţii, cifra de afaceri a firmei prin care este operat magazinul Mengotti din Bucureşti a fost de 11,65 mil. lei (2,75 mil. euro).

"Scăderea vânzărilor din 2011 a fost normală în contextul general. Am observat că nu a scăzut interesul, ci puterea de cumpărare, faţă de 2010." Anul 2012 este însă în uşoară creştere, odată cu lansarea celei mai recente colecţii. Mai mult, estimările lui Adriano Mengotti sunt optimiste şi pentru anul viitor deoarece în primăvara lui 2013 vor fi aduse noi nume în multibrandul Mengotti, odată cu aniversarea celor cinci ani la Bucureşti. El nu oferă însă nume.

"Cifrele începutului de an 2012 s-au situat la nivelul celor din 2011 şi sperăm să crească uşor. Nu am prevăzut scăderi în 2012 pentru că s-a dovedit că în Bucureşti cererea de produse fabricate în Italia nu poate coborî sub o anumită limită", conchide el.