Ford Focus ST mizează pe sportivitate în 5 uşi
La aproape doi ani de când Ford a lansat Focus RS500, cel mai puternic model al său destinat pieţei europene, dar realizat pe generaţia anterioară, constructorul european revine în forţă pe segmentul hot-hatchurilor cu noul Focus ST, ce are la bază noua generaţie a modelului compact.
Indiferent de unghiul din care cineva se uită la noul ST va fi surprins de trăsăturile sale dinamice, dar şi elegante. Din faţă se observă grila imensă a radiatorului care "trădează" motorul puternic de sub capotă, în timp ce în spate evacuarea dublă este acum amplasată central, soluţie întâlnită de obicei la automobile supersport precum Ferrari sau Pagani.
În habitaclu atmosfera sport continuă să fie prezentă. Aici putem include noile scaune Recaro ce oferă un bun suport lateral fără a afecta confortul şi "emblema ST de pe noul volan sport. Desigur, ca şi la generaţia anterioară, în partea centrală a consolei de bord sunt prezente cele trei ceasuri care indică temperatura motorului, presiunea turbinei de supraalimentare şi presiunea uleiului.
Faţă de generaţia anterioară, Focus ST a trecut printr-o transformare puternică. În primul rând s-a renunţat la motorul cu cinci cilindri în linie cu o capacitate de 2,5 litri în favoarea unuia de nouă generaţie EcoBoost de 2,0 litri şi 250 CP.
În altă versiune acest motor se regăseşte şi pe Mondeo, dar şi S-Max, însă pe ST acesta a fost optimizat atât pentru performanţă, cât şi pentru consum. Spre exemplu, dacă în cazul unui Mondeo echipat tot cu motorul EcoBoost de 2,0 litri, dar cuplat la o cutie automată cu şase trepte consumul a urcat până la 18 litri/100 km în oraş şi 10-12 litri/100 km în afară, Focus ST s-a dovedit a fi mult mai econom. Condus normal, în regim extraurban consumul a coborât spre 8 litri/100 km, în timp ce pe un traseu de munte şi abordat cu un stil mai sportiv a urcat spre 14 litri/100 km.
Alături de performanţele dinamice oferite maşinii, una dintre cele mai interesante inovaţii prezente pe motorul EcoBoost este sistemul "Sound Symposer", care în momentul acceleraţiei deschide o clapetă şi permite crearea unui sunet mult mai sportiv redirecţionat către habitaclu, regăsit inclusiv la vechiul ST, dar la care era furnizat de motorul în cinci clindri. Astfel, atunci când se accelerează, cel de la volan are impresia unui motor mult mai sportiv, dar care nu deranjează la exterior. Avantajul acestui sistem este şi faptul că la un drum mai lung motorul este mai silenţios şi nu deranjează pasagerii. Cu toate că la început acesta poate fi plăcut, după mai multe ore poate irita.
În ceea ce priveşte costul de achiziţie, cel mai probabil noul Focus ST va rămâne în intervalul 25.000 - 30.000 de euro, în funcţie de versiune şi echipare, la fel ca şi generaţia anterioară.
Model: Ford Focus ST
Propulsie: Benzină, L4 , 1.999 cmc, tracţiune faţă, transmisie manuală cu şase trepte, 250 CP la 5.500 rpm, 340 Nm la 2.000 rpm
Performanţe: 0-100 km/h 6,5 s, viteză maximă 248 km/h, consum mediu 7,2 l/100 km, emisii CO2 169 g/km.
Preţ: 30.000 de euro cu TVA (estimare a ZF)
Plus: Performanţe dinamice, consum scăzut, sunetul motorului
Minus: anumite plastice din interior de calitate ceva mai redusă