Cum a crescut Misoft Systems de la 3 angajaţi şi un client la 1 mil. euro din soft şi servicii

Autor: Adrian Seceleanu 20.06.2012

Compania Misoft Systems din Cluj, un furnizor de servicii de consultanţă tehnică şi dezvoltare software cu afaceri de un milion de euro, 50 de angajaţi şi un birou operaţional la München în Germania a fost înfiinţată în anul 2004 de Iulian Iuga, un absolvent al secţiei de Informatică a Universităţii Babeş-Bolyai.

"Am pornit compania pentru că am vrut să pun în valoare experienţa acumulată în Germania în domeniul consultanţei tehnice şi arhitecturii de sistem după absolvirea Universităţii în 1999, unde am colaborat cu companii precum DHL, Deutsche Post şi Post Bank", a spus într-un interviu pentru ZF Iulian Iuga.

"Misoft Systems a început cu 3 angajaţi, iar primul client a fost AIT, o firmă de renume în sudul Germaniei, specializată în implementarea soluţiilor informatice adresate automatizărilor industriale." De la înfiinţare compania a crescut an de an, spune Iuga.

"Datorită creşterii numărului de clienţi şi a gradului de retenţie al acestora, compania a ajuns astăzi la peste 50 de profesionişti. În anul 2011 am deschis un birou operaţional în München pentru a consolida prezenţa noastră pe principala piaţă externă, iar la începutul acestui an am inaugurat al doilea centru de dezvoltare software, în Oradea." Compania va continua extinderea în acest an, a adăugat fondatorul firmei. "Ţinând cont de recentele deschideri de birouri şi de extinderea prezenţei pe pieţele din Scandinavia şi Japonia de anul trecut, 2012 rămâne un an al consolidării prezenţei brandului nostru pe aceste pieţe. Ne propunem să intrăm şi în zona de cercetare şi dezvoltare prin colaborări cu partenerii externi şi vom continua investiţiile în perfecţionarea personalului şi identificarea prin intermediul programelor de internship a viitorilor specialişti în domeniu." Compania va creşte inclusiv ca rezultat al dezvoltării pieţei locale de soft şi servicii care, în opinia lui Iuga, are încă un potenţial ridicat de dezvoltare. "Piaţa de software, deşi cu o evoluţie constantă, nu şi-a atins încă potenţialul maxim de dezvoltare, existând zone insuficient acoperite (ex. CRM, DMS), iar piaţa de servicii este încă într-un stadiu incipient din punctul nostru de vedere. Piedicile sunt reprezentate atât de mediul economic dificil, cât şi de cultura organizaţională referitoare la utilitatea soluţiilor informatice care pot influenţa semnificativ mersul unui business. Unul din efectele colaterale îl reprezintă lipsa unui număr suficient de specialişti capabili să ofere consultanţă clienţilor în privinţa problemelor practice cu care aceştia se confruntă, mai ales acum când avansul tehnologic şi diversitatea soluţiilor creşte de la o zi la alta."

Compania a dezvoltat pentru piaţa locală o aplicaţie care combină funcţionalităţi de tip management al clienţilor (CRM), DMS şi portal intern, denumită

Evolve, care este o platformă pentru susţinerea activităţilor de marketing, vânzări şi suport clienţi.

"Vânzările Evolve au cunoscut o evoluţie constantă, deşi insuficientă, ţinând cont de potenţialul pieţei locale şi ne propunem o creştere a efortului atât în zona de dezvoltare, cât şi de vânzări. Ne propunem de asemenea să dezvoltăm produse proprii şi în zone Mobile care cunoaşte un avans major în ultima perioadă de timp."

Despre informatizarea statului: banii investiţi până acum nu se văd. Acest proces trebuie depolitizat

Banii alocaţi până acum de stat în informatizare au avut un impact limitat în îmbunătăţirea interacţiunii cu cetăţenii, iar o soluţie pentru ca acest tip de investiţii să fie eficiente ar fi ca oamenii politici să nu se mai amestece în desfăşurarea acestor proiecte, spune Iulian Iuga.

"Nu cunosc îndeaproape investiţiile făcute de către stat pentru informatizarea administraţiei, dar din experienţa proprie cu administraţia cred că efectele sunt aproape inexistente, deşi investiţiile financiare nu par să fi fost deloc neglijabile. Nu este nevoie să reinventăm roata şi de aceea nu cred că problema este atât de viziune, cât de voinţa de a schimba ceva şi cred că cea mai sigură cale ar fi depolitizarea acestui proces prin contractarea unui furnizor extern sau a unui consorţiu. Sarcina acestuia ar fi în prima fază de a realiza un diagnostic al situaţiei existente şi de a propune un plan de implementare segmentat în etape. Priorităţile se cunosc cu siguranţă, însă, aşa cum am afirmat mai sus, este nevoie de voinţa care să permită transparenţa întregului sistem."

Întrebat cum vede cadrul legislativ/ fiscal din România, din punctul de vedere al proprietarului unei companii de soft şi servicii, Iuga a spus că instabilitatea este cea mai mare problemă. "Modificările fiscale/legislative de anul trecut şi altele planificate denotă o instabilitate şi lipsă de viziune asupra acestei industrii care împreună cu industria auto au un cuvânt important de spus pentru stabilitatea economică şi viitorul ţării. Lipsa acestei stabilităţi va determina companiile să îşi reconsidere politica de extindere locală în favoarea unor ţări vecine care oferă mai multă stabilitate şi predictibilitate".

Pentru a stimula industria locală, statul ar trebui să se implice în dezvoltarea unor centre care să ajute firmele mici să se dezvolte. "Ar putea fi încurajată de asemenea înfiinţarea de companii noi în acest domeniu, mai ales cele care se concentrează pe R&D prin existenţa unor incubatoare de afaceri şi parcuri tematice astfel încât România să devină un pol de cercetare şi dezvoltare pentru sud-estul Europei".