Companiile de pe piaţa de polistiren aşteaptă marea „schimbare la faţă“ a blocurilor

Autor: Andreea Neferu 05.07.2012

Piaţa locală de polistiren nu a înregistrat anul trecut creşteri semnificative, estimările jucătorilor din piaţă arătând că a stagnat sau, în cel mai optimist scenariu, a crescut cu circa 3%, în ciuda faptului că a fost un an pre-electoral, iar în ultima perioadă primarii s-au întrecut în planuri de reabilitare a blocurilor vechi. d

Anul trecut piaţa de polistiren expandat s-a ridicat la circa 3-3,5 milioane de metri cubi în volum şi la 90-100 de milioane de euro în valoare. Pe de altă parte, polistirenul extrudat a reuşit să înregistreze o uşoară creştere anul trecut.

Polistirenul expandat se foloseşte în general pentru izolarea termică a pere­ţilor, în timp ce polistirenul extrudat este utilizat în cazul teraselor sau pardoselilor, pentru că este mai rezistent la umiditate şi compresiune.

"Piaţa polistirenului expandat a rămas constantă în anul 2011, la un nivel de 3,5 milioane de metri cubi, în vreme ce piaţa polistirenului extrudat a crescut de la 290.000 de metri cubi în anul 2010 la 350.000 de metri cubi în anul 2011, din informaţiile oficiale pe care le deţinem, conform importurilor de materie primă (cifre furnizate de Institutul Naţional de Statistică), completate de analizele noastre interne", spune Lauren­ţiu Istrate, directorul general al producătorului de polistiren Austrotherm România, parte a concernului austriac Schmid Industrie Holding.

Austrotherm a avut în 2010 afaceri de 55,4 mil. lei (13,2 mil. euro) şi 90 de angajaţi. Compania sus­ţine că businessul a crescut anul trecut cu circa 30%, până la 72 mil. lei (circa 17 mil. euro), potrivit calculelor Business Construct. Austrotherm se aşteaptă ca afacerile locale să crească în 2012 cu circa 20%.

Marcel Bărbuţ, omul de afaceri care controlează producătorul de materiale de construcţii AdePlast, susţine că piaţa polistirenului expandat a reuşit să înregistreze o uşoa­ră creştere anul trecut. "În 2010, piaţa de polistiren expandat s-a ridicat la aproximativ trei milioane de metri cubi şi o valoare de aproape 90-100 de milioane de euro. În 2011, piaţa a crescut cu circa 3%", spune Bărbuţ.

AdePlast a înregistrat anul trecut afaceri de circa 143 mil. lei (33,7 mil. euro), în creştere cu 12,5% faţă de anul anterior. Compania a inaugurat în august anul trecut o fabrică de polistiren la Ploieşti, în urma unei investiţii de peste 4 milioane de euro, finanţată din surse proprii. "În anul 2012, AdePlast îşi va creşte cifra de afaceri cu minim 30%, iar această creştere va fi susţinută de noua fabrică de polistiren de la Ploieşti", afirmă Bărbuţ.

Perspectivele pentru anul 2012 nu sunt tocmai optimiste pentru producătorii de polistiren de pe piaţa locală, care susţin că primul trimestru a adus o scă­dere de circa 10% a sectorului de profil, urmând ca, în cel mai bun caz, piaţa să crească cu circa 5% faţă de anul anterior. "În primul trimestru al anului în curs, drumurile au fost blocate din cauza timpului nefavorabil. Statisticienii spun că ar exista o scădere de circa 10% (a pieţei de polistiren - n.red.)", explică Bărbuţ.

De aceeaşi părere sunt şi reprezentanţii Austrotherm, care adaugă că, pe lângă condiţiile meteo nefavorabile, declinul din T1 este explicat şi de restrângerea lucrărilor de construc­ţii, în special a celor noi, dar şi de recuperarea mult mai gre­oaie a banilor de la clienţi. "Din aprilie însă piaţa a crescut, au început în forţă lucrările de termoizolare a imobilelor vechi, dar şi de construcţie a celor noi, astfel încât putem privi cu optimism spre analizele rezultatelor parţiale, de la jumătatea anului", spune Roxana Ghioca, director comercial al Austrotherm.

În 2012 se va înregistra o creştere a ponderii investiţiilor publice în defavoarea celor private, acestea din urmă rămânând reprezentate de proiectele reziden­ţiale de mici dimensiuni, chiar lo­cuin­ţele familiale sau construcţiile individuale mici, de 5-8 apartamente.

Similar, Bărbuţ de la AdePlast spune că în condiţiile în care în prezent există circa 8,1 milioane de locuinţe a căror faţadă trebuie reabilitată, vânzările de polistiren ar urma să crească cu circa 5% anul acesta faţă de 2011, dacă va exista finanţare pentru realizarea acestor lucrări. În ciuda vremii nefavorabile din primele două luni ale anului 2012, compania a recuperat pierderile, "fiind în grafic cu estimările de vânzări pe 2012".

Principala problemă pe care produ­cătorii de polistiren o identifică este faptul că în perioada de criză războiul pre­ţurilor a redus din calitatea produselor.

"Concurenţa în sectorul construcţiilor este deosebit de acerbă şi, din păcate, de ceva timp, lupta a început să se dea exclusiv din punctul de vedere al pre­ţu­rilor. Acest lucru este însă în defavoarea tuturor, însă în mod special clientul final este cel care are de pierdut de pe urma acestui război. Ca în orice război, există învingători şi învinşi, iar clientul, fără să ştie de cele mai multe ori, se află în tabăra celor învinşi deoarece nu întotdeauna calitatea produselor pe care le achiziţionează corespunde aşteptărilor sale", mai spune Istrate.

La rândul său, Bărbuţ afirmă că majoritatea producătorilor români au scă­zut preţurile în defavoarea calităţii pentru a rezista în piaţă. "Din 2008 şi până în prezent preţul polistirenului a scăzut cu circa 25-30%", explică Bărbuţ. Pe lângă polistiren, AdePlast mai produce adezivi, mortare şi vopsea şi deţine facilităţi de producţie la Oradea şi Ploieşti.

Pe piaţa locală Austrotherm şi AdePlast concurează cu jucători precum Arcon Sfântu-Gheorghe sau Zentyss.