Logisticienii: Avem nevoie urgent de centuri ocolitoare şi facilităţi fiscale pentru investiţii

Autori: Bogdan Alecu , Cristina Cuncea 28.06.2012

Lipsa infrastructurii şi a facilităţilor fiscale împiedică o bună parte din investiţiile în proiecte logistice şi totodată duc la o majorare cu 10-15% a preţurilor finale pentru produsele comercializate în România, apreciază mai mulţi specialişti în domeniu, prezenţi la conferinţa "Logistică - servicii complexe pentru eficientizarea afacerilor", organizată de BUSINESS Magazin.

"Continuăm investiţiile, dar din păcate România este în urmă. Dacă vorbim de investiţii, trebuie să ne uităm la mai mulţi factori. În primul rând la infrastructură - autostrăzi, terminale, calea ferată, infrastructura intermodală. Toate acestea lipsesc. De ase­me­nea, este importantă infrastructura soft, adică tot ce înseamnă partea de fiscalitate, legislaţie, vamă, aportul pe care îl putem aduce aici astfel încât să facilităm impor­turile, dar şi partea comercială, respectiv marketingul, pro­movarea", a spus Dragoş Geleţu, director general al firmei KLG Logistics România. El a subliniat că un alt factor care trebuie luat în calcul este cel educaţional, pentru că în afara asociaţiilor de profil şi a câtorva antre­prenori care ţin cursuri de specialitate nu există programe de pregătire profesională în domeniu.

KLG Logistics România are în plan extinderea în acest an a depozitului situat în apropiere de Bucureşti, pe autostrada A1, în două faze, fiecare de 10.000 mp, în urma unei investiţii de aproape 5 mil. euro, şi vrea să demareze un nou depozit la Turda.

"Aştept să văd cum merg dezvoltările din zonă şi ce po­sibilităţi apar. Suportul trebuie să vină de la autorităţile locale. De ce aş investi acolo, dacă nu am suportul măcar la nivel de fiscalitate al autorităţii? Am ajuns în situaţia în care convingi investitori să aducă bani în România, chiar şi în aceste condiţii dificile ale pieţei, dar autoritatea locală uită că eşti într-un parc industrial şi nu-ţi acordă ajutorul fiscal pe care trebuie să-l primeşti prin lege. Acesta reprezintă 1,5% din valoarea unei proprietăţi pe an, adică sute de mii de euro pe an, respectiv circa 1 euro/mp adăugat la chirie. Cum vrei să-i convingi să vină, dacă nu există sprijin?", afirmă Geleţu. Companiile care îşi desfă­şoară activitatea în parcuri industriale sunt scutite de la plata impozitului pe proprietate, care în funcţie de localitate este cuprins între 0,5% şi 1,5%.

Pe de altă parte, Ion Lixandru, vicepreşedintele Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din Ro­mâ­nia (UNTRR), a arătat că dezvoltarea logistică a avut la bază doar consumul, neavând suportul dezvoltării infra­struc­turii.

"Cel mai bine ar fi să facem o scrisoare, deşi poate pare naiv. Să cerem să se ducă la bun sfârşit toate proiectele începute de autorităţi. Este cel mai important, pentru că tehnologiile, inovaţiile în care investesc companiile sunt puse în umbră din cauză că aceste proiecte nu sunt duse la bun sfârşit", a spus Lixandru. El a subliniat că statul ar trebui să se concentreze în momentul de faţă pe construcţia de centuri ocolitoare care contribuie semnificativ la reducerea intervalelor de timp de tranzit, în condiţiile în care în România construcţiile de autostrăzi durează foarte mult.

Adriana Pălăşan, vicepreşedintele ARILOG, o asociaţie de profil, afirmă că în prezent există investitori in­teresaţi să înceapă noi proiecte pe acest segment, dar mai ales în domeniul producţiei şi mai puţin pe logistică. Un trend semnalat de reprezentantul ARILOG este aso­cierea între companiile de logistică în vederea opti­mizării costurilor şi acoperirii cât mai eficiente a cererii.

"Dezvoltarea spaţiilor logistice în ţară are în spate acor­duri între logisticieni, care lucrează împreună pentru redu­cerea costurilor. Nu poţi face nimic pentru infra­struc­tură, dar poţi să lucrezi în interior pentru a avea costuri com­petitive", a adăugat Pălăşan. Ea a menţionat că nu se poate face o evaluare a acti­vită­ţii de logistică din România pentru că nu se pot cuan­ti­fica informaţiile legate de toate companiile care desfă­şoară şi activităţi de logistică.