Cum vede mediul de business T2 şi T3

Ziarul Financiar 02.07.2012

Semne bune de la construcţii în T2 şi optimism pentru T3

Trimestrul al doilea a fost mai bun pentru jucătorii din construcţii după ce primul trimestru a adus o scădere puternică pe piaţa materialelor de construcţii din cauza condiţiilor meteorologice nefavorabile.

"Piaţa (materialelor de construcţii - n.red.) şi-a mai revenit un pic în trimestrul al doilea după o iarnă foarte grea. Noi (Megaprofil - n.red.) am avut noroc pentru că am plusat pe exporturi şi am reuşit să înregistrăm o creştere de 55% în primul semestru. Acest avans se datorează în special trimestrului al doilea", spune Adrian Porfir, managerul pe Europa de Sud-Est al producătorului de materiale de construcţii Megaprofil, companie deţinută de belgienii de la Joris Ide Group.

El afirmă că cel de-al treilea trimestru a început destul de bine, dar că totul va depinde şi de modul în care autorităţile locale vor reuşi să stimuleze economia. "Suntem un pic îngrijoraţi, pentru că mesajele care vin dinspre stat sunt destul de ciudate. Trimestrul al treilea este în general bun pentru industria noastră (a construcţiilor şi a materialelor de construcţii - n.red.), dar totul depinde şi de plăţile care se fac, în special în zona finanţărilor venite de la stat", explică Porfir.

Daniel Guzu, omul de afaceri care controlează producătorul de materiale de construcţii Duraziv, spune că cel de-al doilea trimestru a adus rezultate mai bune decât primele trei luni ale lui 2012.

"Trimestrul doi a fost mai bun, din perspectiva Duraziv. Nu am date, dar vânzările au crescut. Ne aşteptăm şi ca trimestrul al treilea să fie foarte bun, având în vedere că ar trebui să înceapă proiectele de termoizolări", a explicat Guzu. Andreea Neferu

Restaurantele au mers bine în al doilea trimestru

Trimestrul al doilea a fost mai bun pentru industria restaurantelor comparativ cu primele trei luni din an, dar şi faţă de acelaşi trimestru de anul anterior.

"Trimestrul al doilea a fost mai bun decât primul şi cred că următoarele trei luni vor fi chiar mai bune. Este o tendinţă normală pentru piaţa restaurantelor, care este marcată de sezonalitate. Mai mult, primele trei luni din an au stat sub auspiciul vremii nefavorabile care şi-a pus amprenta asupra afacerilor. Pot spune însă că trimestrul II a fost mai bun şi decât trimestrul II de anul trecut", spune Daniel Boaje, românul care conduce operaţiunile locale ale McDonald's.

El mai spune că nu vorbim de creşteri masive, însă avansurile sunt importante pentru o industrie care a suferit ca urmare a scăderii consumului în perioada 2009-2011.

"Creşterile nu sunt foarte mari, însă reprezintă revenirea la normal pentru industrie", spune cel care conduce cel mai mare jucător de pe piaţa locală a restaurantelor, cu afaceri de peste 90 mil. euro. Cristina Roşca

A crescut consumul de ţigări din mărcile premium

Deşi unele pieţe - cum este cea a ţigaretelor - sunt relativ inelastice, pentru că fumătorii cumpără ţigări independent de creşterea sau scăderea puterii de cumpărare a oamenilor, se observă totuşi o creştere a consumului de ţigări mai scumpe.

"Dacă vorbim însă despre tendinţele de consum pe piaţa legală a ţigaretelor, se înregistrează o creştere a preferinţelor pentru produsele din segmentele Premium şi Prestige. Şi aceasta poate fi însă tot o consecinţă a specificităţii pieţei. Mai precis, preţurile din segmentele Value şi Base (segmentul de jos, cum ar fi ţigările marca More - n.red.) sunt foarte apropiate de cele din segmentele Premium / Prestige ( brandul Camel - n.red.), consecinţă a ponderii taxelor în preţul unui pachet de ţigarete (peste 80%)", a spus Gilda Lazăr, director corporate affairs&communications în cadrul producătorului de ţigarete JTI România. Ea adaugă că această inelasticitate a pieţei de ţigarete, estimată la 3 miliarde de euro în România, se datorează şi faptului că fumătorii au la dispoziţie varianta produselor de contrabandă, mult mai ieftine decât cele legale.

"Incidenţa fumatului este relativ constantă. Consumul pe piaţa legală a ţigaretelor este însă influenţat de mai mulţi factori: predictabilitatea legislativă, politica fiscală corelată cu puterea de cumpărare, capacitatea autorităţilor de a combate comerţul ilicit cu ţigarete", a mai spus Gilda Lazăr. Adelina Mihai

 

 

Interbrands: am avut rezultate de creştere puternică în primele două trimestre

Deşi afacerile celui mai mare distributior de bunuri de larg consum de pe piaţa locală - Interbrands - au crescut semnificativ în primele două trimestre ale anului, Rand Sherif, CEO al companiei care intermediază vânzări de produse în valoare de peste 1,5 mld. pe an (ţigări Kent, produse Nestle), spune că viitorul este în continuare imprevizibil.

"Am avut rezultate de creştere puternică în primele două trimestre ale acestui an, dar nu ştiu dacă se reflectă şi în creşterea puterii de cumpărare a oamenilor. Suntem precauţi în ceea ce priveşte creşterea consumului în următorul trimestru, pentru că activăm pe o piaţă extrem de volatilă", a spus Rand Sherif.

Extinderea ariei de distribuţie şi creşterea vânzărilor de ţigarete au majorat afacerile Interbrands cu 18% în primele cinci luni ale anului. Compania a avut vânzări nete de 212,7 mil. lei (49,4 mil. euro) în perioada ianuarie - mai, iar valoarea vânzărilor intermediate a fost de 2,6 mld. lei (600 mil. euro). Adelina Mihai

 

 

 

Consumul de energie încă refuză să crească

Consumul de energie electrică, un indicator a cărui evoluţie dă semnale despre modul în care merge economia, încă nu a ajuns la nivelul de anul trecut, în primele şase luni ale anului România consumând cu 1,63% mai puţină energie electrică faţă de perioada similară din 2011.

"În primul trimestru scăderea a fost de 2%, iar acum am ajuns pe primele şase luni la o scădere de 1,63%, deci în al doilea trimestru am recuperat puţin. Este destul de complicat să tragi o concluzie uitându-te doar la aceste cifre pentru că sunt destul de mici. După cum a evoluat în ultima perioadă, cred că putem totuşi recupera mica scădere până la sfârşitul acestui an", a declarat Octavian Lohan, directorul general adjunct al Transelectrica, transportatorul naţional de energie electrică.

De exemplu, datele din rapoartele întocmite de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei arată că în primele şase luni din 2011 consumul intern de energie electrică crescuse cu 3,92%. De altfel la nivelul întregului an 2011 consumul de energie al României a fost cu circa 3,3% mai mare faţă de cel din 2010 şi foarte apropiat de cel înregistrat în 2008. Roxana Petrescu

Moda nu este afectată de criză

Gabriel Cârlig, unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori români şi fondatorul Jolidon, spune că afacerile companiei au avut un trend ascendent de la începutul anului şi estimările pentru următoarele luni sunt în aceeaşi linie cu condiţia ca economia să nu fie marcată de evenimente majore."Trimestrul al doilea a fost mai bun decât primul însă în industria noastră această situaţie poate fi pusă pe seama sezonalităţii.

Cred totuşi că există o creştere în primele şase luni comparativ cu aceeaşi perioadă a anului anterior. Spre exemplu Institutul Naţional de Statistică anunţă un avans al consumului de circa 4%, iar acesta este în linie cu evoluţia din retail. În cazul businessului nostru avansul a fost chiar mai mare", spune Cârlig. Cristina Roşca