Robert Popescu, A&D Pharma: Sperăm să trecem de 800 mil. euro anul acesta. Avem discuţii pentru utilizarea unor facilităţi de finanţare

Autor: Ioana David 05.07.2012

A&D Pharma, cel mai mare jucător din industria locală a medicamentelor cu o cifră de afaceri consolidată de 772 mil. euro anul trecut, spune că într-un "timp scurt" va finaliza rebrandingul farmaciilor City Pharma achiziţionate recent în urma unei tranzacţii de peste 15 mil. euro şi este interesată în continuare de orice oportunitate din piaţă.

"Înainte de această achiziţie aveam peste 300 de farmacii. Acum suntem la peste 400. Presupunând că vom reuşi să poziţionăm aceste farmacii la media unităţilor existente (ceea ce s-ar putea întâmpla într-un an - n. red.), înseamnă că vom creşte businessul cu 17-18%", a spus Robert Popescu, CEO al A&D Pharma într-un interviu acordat ZF.

A&D Pharma grupează distribuitorul de medicamente Mediplus, reţeaua de farmacii Sensiblu, o divizie de sales & marketing şi clinicile Anima, cel mai mare business fiind cel de distribuţie. Recent, Sensiblu a achiziţionat reţeaua de 90 de farmacii City Pharma în cel mai mare deal din retailul de medicamente, în care există peste 6.000 de unităţi. Totodată, Popescu spune că au mai fost făcute şi alte achiziţii, însă mai reduse.

"Suntem interesaţi de orice oportunitate de piaţă care are sens din punctul de vedere al businessului. Nu am crescut lanţul Sensiblu doar cu achiziţia City Pharma. Am mai cum­părat şi alte farmacii, însă nu cu zecile, ca să merite să fie menţionate. Ne uităm şi analizăm orice oportunitate", a mai spus şeful A&D Pharma.

Cu toate acestea, Popescu afirmă că nu există un target pentru creşterea reţelei până la finalul acestui an, dar că orice ţintă de investiţii trebuie să fie "rezonabil de atractivă", adică să nu fie în insolvenţă, iar grupul să aibă banii pentru a finanţa preluarea.

"Targetul pe care ni-l propusesem era de 400 de farmacii, iar în momentul în care l-am setat nu eram absolut siguri că vom reuşi tranzacţia cu City Pharma", a mai spus şeful A&D Pharma. Tot mai multe farmacii sunt scoase la vânzare, adaugă el, de două - trei ori mai mult comparativ cu anul trecut, ceea ce în opinia sa indică faptul că situaţia în acest domeniu este dificilă.

Discuţiile pentru achiziţia City Pharma au durat aproximativ un an, iar odată cu rebrandingul este posibil ca unele unităţi să fie relocate.
 

Negociază un nou credit?

Popescu a mai anunţat că A&D Pharma are discuţii "în legătură cu posibilitatea utilizării unor facilităţi de finanţare". La în­ce­pu­tul anului 2011 grupul a împrumutat 150 de milioane de euro de la un consorţiu condus de Erste, BCR şi UniCredit Ţiriac Bank, facili­ta­tea înlocuind o linie mai veche care a ajuns la sca­denţă şi care se ridica la 100 mil. euro.

Banii au fost luaţi atât pentru acoperirea facilităţii de 100 mil. euro dar şi pentru a susţine achiziţia unui pachet de acţiuni odată cu delistarea de pe Bursa din Londra. Grupul a plătit 44 mil. euro anul trecut pentru a răscumpăra acţiuni, astfel că fondatorii au ajuns la 97% din companie de la aproximativ 61% anterior delistării. Fondatorii A&D Pharma, grup listat la Londra în intervalul 2006-2011, sunt oamenii de afaceri Walid Abboud, Roger Akoury, Ludovic Robert şi Michel Eid.

"Ne uităm la toate posibilităţile (...) Toată lumea face restructurări de credite şi se ocupă mai puţin de acordarea de credite. Dar chiar şi în condiţiile dificile în care operează băncile trebuie să-şi plaseze banii undeva. A&D Pharma a fost un vehicul ce a făcut viaţa mai uşoară pentru unele din entităţile bancare care lucrează pe piaţa românească", a mai spus Popescu.
 

Creştere redusă la acest început de an

Grupul aşteaptă în acest an o cifră de afaceri consolidată de peste 800 mil. euro, faţă de 772 mil. euro în 2011, iar în primele luni ale anului a avut o creştere redusă, sub estimări.

"Deocamdată nu am modificat bugetul. Cel mai simplu lucru pe care poate să-l facă managementul unei companii când se loveşte de vremuri grele este să spună că trebuie să-şi reducă ţinta. Din punctul meu de vedere, aceasta este ultima alternativă a unei companii care se pretinde a fi performantă, dar trebuie să recunosc că ne-am setat probabil aşteptările mai sus decât permite piaţa, cel puţin până acum", a mai spus Popescu.

CEO-ul companiei a spus că nu sunt la o dis­tanţă "foarte mare" faţă de ceea ce şi-a pro­pus, dar se aştepta ca piaţa să fie mai dinamică.

"Teoretic am crescut în piaţa care există. Aş putea spune că performanţa companiei relativ la piaţă este bună. Ultimele luni (aprilie, mai - n. red.) au indicat o cotă de piaţă clară (în creştere - n. red.)", a continuat Popescu.

În 2010 A&D Pharma a achiziţionat, prin divizia de maketing & sales, mai multe companii de profil din regiune pentru 19,1 milioane de euro, business care merge în linie cu estimările.

"Sunt pieţe în care pe segmentul de medicamente cu prescripţie sunt schimbări care pot afecta businessul, dar având în vedere că noi activăm în zona de OTC-uri (me­dicamente care se eliberează fără prescripţie - n. red.), nu am resimţit foarte tare. Sunt în linie cu ce ne aşteptam", a mai spus Popescu.
 

Producătorii şi-au ajustat politica comercială încă din 2010

Impunerea unei taxe clawback (o taxă pe vânzările producătorilor de medicamente) a creat tensiuni în industria farma, afectând întregul lanţ până la pacient. Pentru medi­camentele cu prescripţie eliberate în pri­mele trei luni ale anului, firmele farma au fost nevoite să plăteasă în jur de 30% din vânzări, sumă pe care au catalogat-o extrem de mare. Deşi nu sunt afectaţi direct, distribuitorii şi farmaciile simt presiunea din industrie.

"Clawback-ul, în orice formă, mănâncă dintr-un lanţ de valoare care se distribuie între diferiţii jucători de pe lanţul de aprovizionare. Farmaciile au o dificultate semnificativă să supravieţuiască, iar distribuitorii se zbat fiecare cum poate astfel încât să rămână în business. Sunt jucători mai mici care încep să dea semne de dificultăţi şi care se regăsesc în faptul că sunt dispuşi să lucreze cu marje foarte reduse numai pentru a mai rămâne în piaţă. Acesta nu este un semn de sănătate nici pentru piaţă şi nici pentru ei, pentru că la un moment dat îi va conduce în afara sistemului", a mai spus Popescu.

El a adăugat faptul că politica comercială a producătorilor farma vizavi de distribuitori (termene de plată, discounturi etc.) s-a modificat încă din 2010, când s-a pus prima dată în discuţie acestă taxă.

Piaţa de medicamente se ridică la peste 2,5 mld. euro anual, iar în distribuţie cei mai mari jucători sunt Mediplus, Farmexpert, Farmexim, Fildas, Europharm, ADM Farm, Polisano şi alţii. În retail, reţele cu număr mare de farmacii sunt Sensiblu, Catena, Dona, Help Net şi altele.