Ce angajamente şi-a luat Guvernul în faţa FMI la companiile de transport, de drumuri şi poştă

Autor: Mirabela Tiron 07.07.2012

Companiile de stat din domeniul transporturilor şi al administrării infrastructurii nu au luat nici măcar jumătate din măsurile pentru restructurare şi îmbunătăţire a situaţiei financiare prevăzute în scrisoarea de intenţie convenită de Guvern cu FMI şi al căror termen limită era luna iunie.



Cele mai multe dintre cele 56 de prevederi sunt legate de reducerea arieratelor, diminuarea costurilor şi majorarea veniturilor, trecerea la management privat, scoaterea la vânzare a unui pachet de acţiuni către un investitor strategic.

De exemplu, CFR SA, compania care administrează căile ferate şi care are afaceri de 270 milioane de euro, trebuia să prezinte şi să implementeze până în iunie măsurile de reducere a costurilor şi de mărire a încasărilor, dar şi să identifice surse de finanţare pentru continuarea lucrărilor pe linia Râmnicu Vâlcea - Vâlcele. Pe de altă parte, Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi (CNADNR) ar fi trebuit să implementeze până în iunie două sisteme interne de management control până în iunie 2012. Nu există nicio infor­ma­ţie potrivit căreia compania a înde­plinit această prevedere. Cert este însă că a schimbat iar directorul general, la doar două săptămâni după numirea lui în funcţie.

În scrisoare apar şi prevederi ce ţin strict de administrarea companiilor. Practic, FMI trasează direcţii de dezvoltare chiar şi la nivel de micro­management al companiilor de stat. Una dintre acestea se referă la creşterea veniturilor cu 10% din chirii la CFR SA sau schimbarea programului de mers şi creşterea tarifelor, solicitări făcute către Metrorex.

În această scrisoare mai este prevăzută fuziunea companiilor feroviare, respectiv integrarea în CFR SA a companiilor SC Intervenţii Feroviare, SC Întreţinere Mecanizată şi SC Sere şi Pepiniere.

De asemenea, se solicită realizarea unui raport în care să se analizeze punctele pro şi contra în ceea ce priveşte fuzionarea companiei de întreţinere a CFR Călători cu compania de întreţinere a CFR Marfă.

Această prevedere apare în contextul în care statul român spărgea în 1998 compania de căi ferate în mai multe companii, la sfaturile Băncii Mondiale, ce condiţiona astfel finanţarea deficitului bugetar al României. Această dezin­tegrare a căilor ferate a adus rezultate dezastruoase com­paniilor de căi ferate. Acum în scrisoarea convenită de Guvern şi FMI se solicită exact opusul, adică o reintegrare.

ZF l-a contactat pe Cristian Ghibu, directorul CFR SA, pentru a-l întreba ce prevederi au fost îndeplinite, însă el nu a dorit să facă niciun comentariu, precizând că orice solicitare va fi soluţionată de biroul de presă. Aceeaşi reacţie a avut-o şi Horaţiu Buzatu, secretar general adjunct în Ministerul Transporturilor.

Prevederile din scrisoarea convenită de Guvern cu FMI

Compania Naţională Căi Ferate SA

CFR Marfă



CFR Călători

Metrorex SA

CNADNR

Tarom SA

Poşta Română