Bancherii aruncă pe piaţă noi promoţii la creditele de consum în încercarea de resuscitare a vânzărilor anemice

Autor: Ciprian Botea 16.07.2012

Băncile mari caută să resusciteze vânzările de credite de consum şi au prelungit campaniile din primăvară sau au aruncat pe piaţă promoţii noi cu dobânzi mai mici, reduceri de comisioane şi documentaţie simplificată, ţinta preferată fiind clienţii care au avut un comportament bun de plată în trecut sau îşi încasează salariul într-un cont deschis la banca respectivă.

Portofoliile de credite s-au subţiat constant în ultimii trei ani, ceea ce îi forţează acum pe bancheri să alerge după clienţi, iar fi­nanţările de consum se află în vârful listei pentru că sunt văzute ca o sursă facilă de venituri din dobânzi şi comisioane.

BCR, cea mai mare bancă locală după active, a tăiat recent până la două puncte procentuale din dobânzile la creditele de nevoi personale fără garanţii, un semnal care ar putea indica ieftinirea creditării pentru per­soanele fizice după două luni de volatilitate pe piaţă. Dobânda la lei a coborât la 13,5% pe an dacă perioada de creditare este de cel mult trei ani şi la 13,9% pe an dacă perioada este între trei şi cinci ani.

Comisionul de analiză a dosarului este de 250 de lei, la care se adaugă o taxă lunară de administrare a împrumutului de 5 lei, astfel că dobânda anuală efectivă trece de 15% pe an. Cei care au o relaţie mai veche cu banca sau solicită o refinanţare primesc însă un tratament preferenţial.

"Clienţii care îşi refinantează creditele de la alte bănci sau încasează salariul într-un cont curent BCR nu plătesc comision de analiză a dosarului. Dobânzile sunt fixe pe toată perioada de creditare", a declarat Andrew Gerber, director executiv în Direcţia managementul produselor retail în cadrul BCR.

Mişcarea BCR vine în contextul în care mai multe bănci mari şi-au prelungit peste vară ofertele pro­mo­ţionale lansate în lunile martie şi aprilie, într-un mo­ment în care situaţia din economie părea să se sta­bi­li­zeze, invocând cererea semnificativă din partea clien­ţilor.

De exemplu, BRD a decis să prelungească până la finalul acestei luni o promoţie la creditele de consum lansată în primăvară şi care iniţial trebuia să se încheie pe 30 iunie. În cadrul promoţiei, banca nu percepe comision de analiză a dosarului de credit şi nici comision de rambursare anticipată. Dobânda nominală este de 5,5% pe an, la care se adaugă însă un comision lunar de administrare de 0,4% aplicat la sold, iar dobânda efec­tivă urcând la aproape 11% pe an.

Adrian Jantea, director de promovare şi distribuţie persoane fizice în cadrul BRD, afirma recent că promoţia la creditele de consum s-a bucurat de succes în rândul clienţilor, acesta fiind motivul pentru care banca a decis să prelungească oferta.

Şi banca de stat CEC Bank a prelungit până la finalul lunii august o promoţie la creditele de consum în cadrul căreia a redus la jumătate comisionul de analiză a dosarului, care în varianta standard ajungea la 250 de lei. Clienţii care îşi încasează salariul într-un cont deschis la bancă pot solicita un credit cu valoare extinsă, de până la 50.000 de lei. Totodată, asigurarea de viaţă şi şomaj este oferită gratuit de către CEC, în timp ce clienţii pot solicita şi un card de credit pe baza aceleiaşi do­cumentaţii.

De fapt, multe bănci şi-au îndreptat atenţia către cardul de credit în ultimele luni, în contextul în care acesta este singurul produs scăpat de restricţiile impuse de BNR la începutul acestui an şi care au vizat în principal creditele în valută. Cardurile deveniseră la începutul crizei principalul motor al pieţei de retail, dar nu au avut suficientă forţă pentru a ţine portofoliile băncilor pe linia de plutire, astfel că bancherii încearcă să reînvie şi creditul de consum.

Băncile mai au în prezent în portofolii credite de consum cu o valoare cumulată de circa 60 miliarde de lei, în condiţiile în care în 2009 acestea atinseseră un vârf de 76 miliarde de lei. Soldul creditelor de consum a scăzut constant chiar dacă dobânzile au scăzut şi ele în ultimii trei ani, în prezent costul efectiv mediu al unui împrumut de nevoi personale fiind de 15% pe an.

Şi austriecii de la Volksbank vin în prezent cu o promoţie la creditele de consum, cu dobândă de 12% pe an şi fără comision de analiză sau administrare. Banca a reluat abia în primăvară vânzarea de credite fără garanţii, după o pauză de mai bine de doi ani. Clienţii care accesează un credit până la finalul acestei luni şi contractează şi un pachet de cont curent beneficiază de două plăţi în lei fără comision pe toată durata contractului.

Bancherii au încercat de mai multe ori în criză să resusciteze vânzările de credite de consum cu diverse promoţii, fără să găsească însă prea mulţi clienţi buni dispuşi să se îndatoreze.

Acum băncile se simt încurajate să testeze din nou această piaţă după ce BNR a redus dobânda-cheie la lei până la un minim de 5,25% pe an, iar lichiditatea pe piaţă este confortabilă, în ciuda unei deteriorări în ultima perioadă.