Căldura şi finala Europa League au readus pofta de bere: în mai vânzările au crescut cu 16%

Autor: Ioana David 18.07.2012

Vânzările de bere au revenit pe creştere uşoară în aprilie, în timp ce în luna mai avansul s-a ridicat la 16%, reuşind să compenseze scăderea din primele luni, arată o analiză asupra datelor Institutului Naţional de Statistică (INS).

Cumulat, în primele cinci luni ale anului, piaţa berii s-a majorat cu 2,3%, cea mai bună lună fiind de departe mai.

Vremea caldă a fost principalul factor care a readus halbele pe mesele românilor, însă jocurile nu au fost făcute încă, iar lunile de vară sunt cruciale. La evoluţia pozitivă din această perioadă un rol important l-a avut şi finala Europa League de la începutul lunii mai, în timp ce Campionatul European de Fotbal desfă­şurat în luna iunie este posibil să fi menţinut tendinţa de creştere.

Ultimele informaţii oficiale disponibile despre evoluţia pieţei berii sunt cele ale Asociaţiei Berarii României, care arată pentru primele trei luni ale anuluio scădere de 5%.

În ultimii ani, piaţa a variat puternic de la o lună la alta, iar 2011 a adus primele semne de stabilizare după doi ani consecutivi de scădere.

Peste 6 milioane de hectolitri de bere s-au vândut în primele cinci luni ale anului, iar marii berari au încercat să atragă consumatorii şi prin lansarea mai multor beri cu arome.

Bere cu merişor sau lămâie

Bergenbier, unul dintre cei mai mari producători locali, a relansat recent Bergenbier Fresh Lemon, cu 1,9% alcool, într-o nouă reţetă, după ce anterior tot pe piaţa berilor cu arome Ursus venise cu Redd's Cranberry, iar Heineken a venit cu Ciuc Natur Radler. Redd's Cranberry, lansată de Ursus în iunie, este o bere cu aromă de merişor şi un conţinut de 4% alcool. Anterior, în aprilie, Heineken lansase Ciuc Natur Radler (63% limonadă şi 37% bere Ciuc Premium).

Asaltul producătorilor români pe piaţa berilor cu arome nu este ceva izolat în Europa, în condiţiile în care şi alte state, cu un consum mai mare de bere, experimentează o tendinţă similară. Chiar şi cehii, consideraţi cei mai tradiţionalişti din această industrie, s-au arătat disponibili să încerce noi arome, arată o analiză a Bloomberg.

Cei mai mari jucători de pe piaţa locală a berii sunt Ursus, Heineken, Bergenbier, URBB (United Romanian Breweries Bereprod) şi Romaqua (cu brand-urile Albacher şi Dorfer).

O piaţă a PET-ului

În România se beau anual aproximativ 17 milioane hectolitri de bere, iar în 2011 pentru prima dată vânzările de bere la PET au trecut pragul psihologic de 50%, susţinute de situaţia economică dificilă care a orientat consumul către produsele mai ieftine. Mai mult chiar, România se află în topul ţărilor cu cel mai mare consum de bere la PET, alături de alte state din Europa Centrală şi de Est precum Bulgaria, dar şi în ţări ca Cehia se observă o creştere a consumului de bere la PET.

Potrivit ultimelor informaţii disponibile, România se află în top zece ţări din Uniunea Europeană din punctul de vedere al consumului de bere.

Heineken, profit record în 2011

La vârful industriei berii a existat o luptă strânsă în ultimii ani între Ursus şi Heineken. Ursus şi-a păstrat poziţia de lider, cu o cifră de afaceri de 261 mil. euro, însă olandezii vin tare din spate, iar diferenţa dintre cele două companii a fost anul trecut de 15 mil. euro.

Heineken, care are în portofoliu brand-uri precum Silva, Ciuc Premium sau Golden Brau, a înregistrat anul trecut un profit record de 43 mil. euro, în timp ce Ursus nu a reuşit să scape de pierderi. Olandezii l-au adus la conducerea companiei pe Onno Rombouts. Şi la conducerea Ursus au avut loc schimbări, însă noul director general Andrew Highcock a fost numit în această poziţie de la 1 noiembrie 2011.