Protecţia Consumatorilor: 364 de reclamaţii către companii low-cost. Se soluţionează greu cele la adresa Wizz Air, în lipsa unui sediu local

Autor: Mirabela Tiron 19.07.2012

Companiilor aeriene locale li s-au făcut anul trecut 376 de reclamaţii, circa 74% fiind la adresa low-costului Blue Air, 23% către Wizz Air iar restul către alte companii precum Lufthansa sau Carpatair.

"Cel mai mult s-a reclamat anularea zborurilor (128 de reclamaţii), întârzierile la decolări şi aterizări şi refuzarea îmbarcării. S-au dat 29 de sancţiuni. În primul semestru din acest an au fost formulate 25 de reclamaţii, 12 către Wizz Air, 6 către Blue Air şi restul către alte companii", a declarat Stelică Nicula, reprezentant al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC).

El a spus că problema delicată a reclamaţiilor este legată de accesul la companiile fără sediu în România.

"Wizz Air nu are un birou permanent în România şi avem mari probleme în cercetarea lor. Comisia Europeană ar trebui să revadă regulamentul în ceea ce priveşte prezenţa companiilor străine în ţară. Nu putem cerceta o companie care are sediul în Ungaria", a spus el. Wizz Air a transportat în România 2,7 milioane de pasageri anul trecut, fiind după acest indicator cea mai mare companie care operează pe piaţa locală.

Adrian Ionaşcu, directorul general adjunct al Blue Air, a precizat că Protecţia Consumatorilor din România ar trebui să colaboreze cu centrele europene de protecţie a consumatorilor în vederea cercetării companiilor aeriene străine.

"ANPC ia măsuri de sancţiune doar împotriva companiilor aeriene cu capital românesc. Accesaţi reclamaţiile formulate la adresa companiilor străine dar nu luaţi măsuri de sancţiune împotriva lor pe motiv că nu îi puteţi cerceta în lipsa unui sediu permanent în România", i-a reproşat Ionaşcu reprezentantului ANPC.

În semestrul întâi la adresa agenţiilor de turism s-au făcut 122 de reclamaţii ce atrăgeau atenţia asupra unor nereguli la agenţiile Big Travel, Queen Travel, Concept Tour şi Shell Turism.

Dragoş Anastasiu, reprezentantul Asociaţiei Agenţiilor de Turism din România (ANAT) a precizat că există o problemă în ceea ce priveşte vânzarea vacanţelor de către site-urile cu cupoane de reduceri, care nu deţin licenţe de turism.

"Clientul nu este informat, i se prezintă un preţ, 100 de euro şi apoi mai jos dacă mai apare că la acest tarif se mai adaugă alţi 300 de euro pentru taxe", a spus el.

El a mai atras atenţia că Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului ar trebui să intervină în vederea soluţionării problemei cu asigurările în cazul în care o agenţie intră în insolvenţă. Şi Alin Burcea a susţinut această idee, afirmând că trebuie schimbat modul în care se realizează asigurarea unei agenţii în caz de insolvenţă.

Comisia Europeană a lansat o campanie de informare a consumatorilor din România pe tema "E dreptul tău! Acţionează!".

"Scopul acestei campanii este de a-i încuraja pe români să îşi susţină drepturile, să ia atitudine, să devină activi în apărarea drepturilor lor!", a declarat John Dalli, comisarul european pentru sănătate şi consumatori.

Pasagerii blocaţi în aeroporturi pot să folosească o aplicaţie pentru smartphone pentru a vedea care sunt drepturile pe care le au în situaţia în care se află.

"Comisia Europeană a lansat o aplicaţie pentru smartphone care funcţionează pe iPhone şi iPad, Google Android, RIM, Blackberry şi Microsoft Windows Phone 7. Aplicaţia vizează transportul aerian şi feroviar, urmând ca în 2013 să fie extinsă şi la călătoriile cu autobuzul sau autocarul".