Transporturile vor să construiască autostrada Târgu-Mureş - Iaşi cu 30 mil. €/km. Cum justifică compania de drumuri costul ridicat?

Autor: Andreea Neferu 03.08.2012

Ministerul Transporturilor a anunţat un nou proiect de anvergură pentru infrastructura rutieră, autostrada Târgu-Mureş - Iaşi, în ciuda faptului că deocamdată nu a terminat Coridorul IV paneuropean şi nici nu a găsit o soluţie financiară pentru traversarea munţilor pe ruta Sibiu-Piteşti sau Comarnic-Braşov-Făgăraş.



Astfel, Transpor­tu­rile au în plan să construiască auto­strada Târgu-Mureş - Iaşi (289 de kilometri), o şosea ce ar urma să traverseze Carpaţii Orientali, potrivit unor documente de câteva zeci de pagini publicate recent pe site-ul ministerului. Autostrada va fi construită cu circa 8,9 miliarde de euro, ceea ce înseamnă că fiecare kilometru al acestei şosele va costa în medie 30,8 milioane de euro. În contextul în care această autostradă ar urma să coste echivalentul a aproape 7% din PIB-ul României în 2011, prima întrebare care apare este de ce preţul este atât de mare, mai ales că standardele de cost stabilesc un preţ de cel mult 6,1 milioane de euro pe kilometru.

"Costurile de realizare a autostrăzii sunt justificate prin traseul dificil din punct de vedere tehnic (autostrada traversează munţii), ceea ce impune un volum mare al lucrărilor de artă", spune Mircea Pop, director general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).

Potrivit informaţiilor care apar pe site-ul Mi­nisterului Transporturilor, autostrada Târgu-Mureş - Iaşi ar urma să aibă 43 de tune­luri cu o lungime cumulată de aproape 20 de kilometri. Cu alte cuvinte, aproape 7% din auto­strada Târgu-Mureş - Iaşi va fi repre­zentată de tuneluri rutiere, potrivit calculelor ZF. De asemenea, şoseaua va mai cuprinde alte 322 de poduri, pa­saje şi viaducte, astfel că această şosea ar urma să fie una dintre cele mai complexe con­stru­ite vreodată în România.

Deocamdată însă perspectiva construcţiei acestei autostrăzi este îndepărtată, în condi­ţiile în care nici măcar nu au fost găsite surse de finanţare pentru realizarea acesteia. "Se va trece la etapa de execuţie a lucrărilor după identificarea şi aprobarea surselor financiare necesare (...). În acest moment nu se poate esti­ma o dată exactă pentru demararea proce­du­rilor de achiziţie a lucră­rilor. Durata estimată pentru execuţia lucrărilor este de 48 de luni", mai spune Mircea Pop de la CNADNR.

În contextul în care compania de drumuri esti­mează că studiul de fezabilitate al auto­stră­zii va fi gata în trimestrul al treilea din 2013 şi luând în considerare că cel mai devreme la înce­putul anului 2014 va fi scoasă la licitaţie con­strucţia autostrăzii, se poate prognoza că în cel mai optimist scenariu autostrada Târgu-Mureş - Iaşi ar urma să fie gata în 2017-2018, potrivit estimărilor ZF.

Ministerul Transporturilor ar urma să finanţeze autostrada de la bugetul de stat, dar şi din alte surse, se arată în lista cu indicatori teh­ni­co-economici ai şoselei publicată pe site-ul mi­nis­terului, iar instituţia ia în calcul inclusiv con­ce­sionarea, potrivit unor informaţii trans­mi­se de CNADNR către ZF.

Dacă noii indicatori tehnico-economici ai auto­străzii Târgu-Mureş - Iaşi iau în calcul un cost total de 8,9 miliarde de euro, estimările iniţiale pentru autostrada Târgu-Mureş - Iaşi-Ungheni (310 kilometri) arătau că întregul proiect va costa 6,1 miliarde de euro, potrivit informaţiilor de pe site-ul CNADNR.

Această şosea ar urma să fie chiar mai scumpă decât Autostrada Transilvania: ame­ri­canii de la Bechtel au construit 54 de kilometri din acest drum cu 1,25 miliarde de euro, adică un cost de circa 23 de milioane de euro pe kilome­tru, potrivit informaţiilor ZF.

Standardele de cost introduse în urmă cu aproape doi ani de Ministerul Transporturilor sta­bilesc ca un kilometru de autostradă să nu cos­te mai mult de 3,8 milioane de euro la câm­pie, 4,9 milioane de euro la deal şi 6,1 milioane de euro la munte. În acest cost însă nu sunt in­cluse lucrările de artă, care pot creşte sem­ni­ficativ nota de plată finală a unei autostrăzi.

Autostrada Târgu-Mureş - Iaşi ar urma să fie cea de-a treia autostradă care traversează munţii pentru care Ministerul Transporturilor are planuri. Cel puţin pe hârtie momentan. Astfel, instituţia mai are variantele Sibiu-Piteşti şi Comarnic-Braşov-Făgăraş, însă deocamdată niciuna dintre cele două autostrăzi nu se află în con­strucţie şi nici măcar fondurile prin care se va finanţa realizarea celor două şosele nu sunt încă stabilite. Autostrada Sibiu-Piteşti, care fa­ce parte din Coridorul IV paneuropean, ar pu­tea fi cu un pas mai aproape de construcţie, în condiţiile în care a fost deja scos la licitaţie con­tractul de revizuire a studiului de fezabilitate, iar ca finanţare a construcţiei, Ministerul Trans­por­turilor se gândeşte la fonduri europene. Po­trivit studiului vechi de fezabilitate, autostrada ar urma să coste circa 3 miliarde de euro.

Pe de altă parte, autostrada Comarnic-Bra­şov este cunoscută ca fiind unul dintre cele mai răsunătoare eşecuri ale Ministerului Trans­por­turilor, în condiţiile în care a fost la un pas de a fi construită în parteneriat public-privat, dar pe ulti­ma sută de metri cele două firme care ur­mau să o realizeze - Vinci şi Aktor - s-au răzgândit.

Situaţia tronsonului Făgăraş-Braşov (48,5 km), care trebuia construit iniţial de americanii de la Bechtel, este în acest moment incertă, iar în cazul tronsonului Comarnic-Braşov (58 km), de­ocamdată se derulează o licitaţie pentru revi­zui­rea studiului de fezabilitate.