Pariul Metro în criză: nemţii au ajuns la 300 de magazine cu franciza „La Doi Paşi“ şi pregătesc alte 250 de unităţi

Autor: Cristina Roşca 06.08.2012

Metro Cash&Carry, primul jucător străin care a început să scrie istoria comerţului modern în România în urmă cu circa 16 ani, a ajuns la o reţea de peste 300 de magazine în franciză deschise sub sigla "La Doi Paşi", în timp ce alte 250 de unităţi sunt în proces de amenajare, acesta fiind cel mai mare pariu al companiei germane din perioada crizei.

În primăvara acestui an lanţul german de comerţ a anunţat programul de franciză pentru magazinele din comerţul tradiţional, atacând astfel o piaţă pe care activează circa 70.000 de jucători, cu afaceri estimate anual la 7 - 8 mld. euro.

"Jumătate din cele 300 de magazine deschise sub sigla La Doi Paşi se află în mediul rural. (...) Franciza La Doi Paşi are un potenţial mare de dezvoltare. Măsura în care acest potenţial va deveni realitate în următoarea perioadă va depinde de condiţii obiective, precum gradul de absorbţie al pieţei", spune Adina Tîmplaru, head of corporate communications în cadrul Metro.

Comerciantul german a ajuns astfel cu sigla "La Doi Paşi" atât în marile oraşe, cât şi în comune şi sate din toate colţurile ţării. Astfel, doar în judeţul Giurgiu sunt deschise şase astfel de magazine, toate în comune şi sate precum Crevedia Mică, Adunaţii Copăceni sau Săbăreni. Metro Cash&Carry atacă astfel o zonă lăsată descoperită până acum de jucătorii din comerţul modern.

Singurele companii din această piaţă care şi-au făcut timid intrarea în zona rurală sunt Mega Image şi Profi, însă încercările lor sunt abia la început. De asemenea, proiectul omului de afaceri Dinu Patriciu de a ataca acest segment de piaţă s-a soldat cu un eşec, respectiv intrarea în insolvenţă şi închiderea celor circa 800 de unităţi Mic.ro.

Mutare cu dublu avantaj

Proiectul Metro poate fi văzut ca o încercare a germanilor de a-şi fideliza baza de clienţi existentă şi chiar de a o lărgi, în condiţiile în care principalii clienţi ai companiei sunt chiar aceste magazine din comerţul tradiţional.

Acest proiect este lansat într-o perioadă în care cifra de afaceri a companiei a fost afectată de situaţia economică dificilă şi de scăderea consumului, astfel că Metro Cash & Carry a pierdut în ultimii patru ani vânzări de circa 500 mil. euro, ajungând anul trecut la afaceri de 1,17 mld. euro. Mai mult, în aceeaşi perioadă au fost închise 6.000 de magazine tradiţionale - chioşcuri şi alimentare de bloc -, factor ce a avut un impact şi în cifra de afaceri a grupului german.

"Sprijinul oferit francizaţilor are o importanţă cu atât mai mare în această perioadă dificilă pentru economia ţării noastre. Ne-am gândit să le oferim soluţia aderării în programul La Doi Paşi, ce combină activităţi de marketing şi consultanţă şi putându-i astfel ajuta să supravieţuiască şi să rămână independenţi în businessul lor", spun reprezentanţii Metro, fără a preciza însă numărul comercianţilor care au făcut cerere pentru a primi franciza La Doi Paşi. Magazinele tradiţionale - clienţii reţelelor de tip cash&carry - au fost printre cele mai afectate de criza financiară şi de scăderea consumului, în condiţiile în care proprietarii acestor unităţi sunt persoane fizice, care nu au avut forţa financiară să reziste situaţiei. Mai mult, magazinele de cartier au fost totodată sufocate de agresivitatea retailerilor moderni (supermarketuri, hipermarketuri şi magazine de tip discount) care au deschis sute de magazine în ultimii ani, beneficiind de susţine­rea financiară a companiilor-mamă.

Cine poate lua franciza?

Programul iniţiat de Metro Cash&Carry încearcă să creeze una dintre cele mai extinse reţele de comerţ local, care le-ar putea asigura germanilor un portofoliu constant de clienţi. Magazinele de bloc şi chioşcurile care încheie un contract de franciză cu lanţul german de magazine cash&carry va trebui să îşi remodeleze magazinele după un concept stabilit împreună cu Metro şi să le denumească La Doi Paşi. Micii comercianţi pot beneficia la rândul lor de oferte personalizate.

"Programul se adresează tuturor clienţilor care vor să-şi consolideze şi să-şi eficientizeze afacerea. Metro Cash & Carry România nu impune restricţii în ceea ce priveşte numărul de magazine care pot fi deschise atât în mediul rural, cât şi urban, atât timp cât magazinele "La Doi Paşi" sunt amplasate la o anumită distanţă între ele, în aşa fel încât afacerea proprietarilor să nu fie afectată. Mai mult, prin această decizie încercăm să evităm competiţia directă", spune Adina Tîmplaru.

La proiectul de franciză al grupului german, implementat de asemenea în alte ţări din regiune, precum Polonia, Bulgaria şi Ucraina, în fiecare piaţă sub denumiri locale, pot adera jucători din comerţul tradiţional indiferent dacă aceştia fac sau nu parte din baza de clienţi a comerciantului german.

Cât costă franciza La Doi Paşi?

Deşi este un proiect de franciză, Marc Carena, directorul de management clienţi în cadrul Metro Cash&Carry România, spunea în urmă cu câteva luni că francizaţii nu trebuie să plătească o taxă iniţială de franciză. Ei contribuie lunar cu 500-600 de lei, bani utilizaţi pentru printarea pliantelor de promovare şi pentru alte acţiuni de marketing. Fiecare magazin primeşte la fiecare două săptămâni cel puţin 300 de cataloage cu oferte. Metro Cash&Carry împreună cu francizaţii lansează la fiecare două săptămâni un pliant cu 17 produse la ofertă în toate magazinele La Doi Paşi. Germanii se ocupă astfel de partea de promovare şi marketing. Administrarea magazinului este făcută doar de proprietarul acestuia.

Magazinele deschise în franciză de Metro Cash&Carry au între 40 şi 200 de metri pătraţi şi funcţionează în regim de autoservire, iar potrivit datelor anterioare comunicate de germani remodelarea unui magazin după conceptul stabilit de Metro Cash&Carry costă în medie 14.000 de lei (3.200 de euro).

"Există un layout standard de magazin pentru toţi traderii independenţi care aderă la programul nostru, la care se ajunge prin investiţii în remodelarea spaţiului. Remo­delarea este realizată de proprietarul maga­zinului. În funcţie de dimensiunea magazinului, de disponibilitatea acestuia şi de gradul de dotare existent în momentul aderării la franciză, un magazin poate fi remodelat, în medie, în 30 de zile de la data semnării contractului", explică Adina Tîmplaru.

Dacă proprietarul se ocupă de remodelarea magazinelor, Metro Cash & Carry România oferă cursuri de instruire, consultanţă privind alcătuirea sortimentaţiei şi monitorizare profesională a preţurilor.

Revânzătorii au însă libertatea de a stabili sortimentaţia în funcţie de cererea pe care o înregistrează. Ei primesc însă şi recomandări de sortimentaţie de la comerciantul german. Reprezentanţii comerciantului german nu precizează în ce măsură sunt clienţii francizaţi obligaţi să ia produse din magazinele Metro Cash&Carry.