Nokia nu reuşeşte să-şi recupereze poziţia de lider pe telefoane mobile de la Samsung

Autori: Vlad Popescu , Marius Oncu 15.08.2012

Samsung Electronics şi-a apărat în trimestrul al doilea poziţia de lider mondial pe piaţa telefoanelor mobile, reuşind să vândă peste 90 de milioane de unităţi şi să-şi extindă cota de piaţă, potrivit datelor prezentate marţi de compania de cercetare Gartner.

Samsung a vândut 90,43 milioane de telefoane mobile în trimestrul al doilea, cu o cotă de piaţă de 21,6%, faţă de 20,7% în primele trei luni ale anului, respectiv 16,3% în perioada corespunzătoare din 2011, potrivit unui raport al Gartner preluat de WSJ.com.

Rezultatele companiei sud-coreene au fost sprijinite în principal de gama de smartphone-uri Galaxy, cu sistem de operare Android, în special datorită lansării modelului Galaxy S III la începutul acestei veri, notează Gartner.

Samsung a preluat în primul trimestru al acestui an poziţia de lider mondial în rândul producătorilor de telefoane mobile, după 14 ani de dominaţie a Nokia.

În ultimele trei luni ale anului trecut, compania sud-coreeană a devenit cel mai mare producător de smartphone-uri.

Cota de piaţă a Nokia a urcat la 19,9% în trimestrul al doilea, de la 19,8% în primele trei luni, respectiv 22,8% în aprilie-iunie 2011. Grupul finlandez mizează pe gama de smartphone-uri Lumia, cu sistem de operare Microsoft Windows Phone, pentru a reveni în lupta cu Samsung şi Apple pe segmentul premium al pieţei. Vânzările totale de dispozitive mobile au scăzut în trimestrul al doilea cu 2,3% faţă de perioada similară din 2011, la 419 milioane unităţi, reflectând condiţiile economice dificile şi amânarea achiziţiilor de către clienţii care aşteaptă lansări importante de produse în a doua parte a anului.

Piaţa smartphone-urilor a crescut cu 43% în perioada analizată, la 154 milioane de uni­tăţi. Telefoanele cu sistem de operare Google Android reprezintă 64% din totalul vânzărilor de smartphone-uri, faţă de 43% acum un an, în timp ce Apple şi-a extins amprenta de la 18,2% la 18,8%. Prezenţa Microsoft pe piaţa smartphone-urilor s-a dublat faţă de trimestrul al doilea din 2011, însă Windows Phone rămâne în continuare în umbra Android şi iOS, cu o cotă de piaţă de numai 2,7%. Datele Gartner reprezintă numărătoarea livrărilor de telefoane către clienţi, nu cantităţile distribuite de producători.
Apple: Încălcarea patentelor de către Samsung a redus vânzările iPhone şi iPad cu două milioane de unităţi
Apple a pierdut vânzări de două milioane de iPhone-uri şi iPad-uri din cauza încălcării patentelor companiei de către Samsung, a declarat în instanţă un expert financiar chemat de Apple ca martor în procesul cu grupul sud-coreean, derulat într-un tribunal din California.

Martorul Apple, contabilul american Terry Musika, a depus mărturie în legătură cu daunele de circa 2,5 miliarde de dolari pe care producătorul iPhone le cere Samsung, scrie portalul The Verge.
Contabilul a analizat profiturile Samsung din vânzarea produselor despre care Apple acuză că i-au încălcat patentele, valoarea redevenţelor şi profiturile pe care Apple le-ar fi pierdut. Costul pentru Apple al vânzărilor pierdute a fost estimat de Musika la 488,8 milioane de dolari.
Potrivit expertului adus de Apple, Samsung a avut venituri de 8,16 miliarde de dolari din vânzarea produselor care ar fi încălcat patentele Apple, cu un profit estimat la 2,24 miliarde de dolari. Taxele pe care Samsung le-ar fi datorat Apple pentru patente au fost estimate la 21,24 milioane de dolari. Dacă sunt incluse şi profiturile pierdute de Apple, valoarea despăgubirilor s-ar situa la 2,5-2,75 miliarde de dolari, a spus el. Apple a plătit 1,75 milioane de dolari echipei de 20 de persoane a expertului financiar, formată din programatori, contabili, statisticieni şi economişti, pentru estimarea daunelor la care ar avea dreptul de la Samsung. Avocaţii Samsung au afirmat că datele prezentate de experţii Apple nu sunt suficiente pentru a cere despăgubiri de 2,75 miliarde de dolari. Potrivit Samsung, Apple nu putea să asigure vânzările pe care afirmă că le-a pierdut în favoarea Samsung, întrucât nu avea capacitatea de a acoperi cererea foarte mare din partea propriilor clienţi.