Cei mai ciudaţi indicatori despre starea economiei, de care nu aţi auzit niciodată

Autor: Radu Racu 15.08.2012

PIB, inflaţie, deficit comercial sau producţie industrială, aceştia sunt indicatorii cei mai importanţi care arată starea economiei, însă există economişti care au început să urmărească şi alte direcţii, mai puţin "academice", scrie Business Insider. Una dintre ele este dată de vânzările de cosmetice, mai precis rujurile, care atunci când cresc prevestesc declinul economiei.

Topul celor mai bizari indicatori despre starea economiei

Indicele popocorn-ului

Teorie: Sălile de cinema devin refugii din realiatea dură a recesiunii economice iar oamenii merg mai des la film, indiferent de calitatea peliculelor. Filmele merg mână în mână cu popcornul.

Dovada: În anul de criză 2009 cinematografele din SUA au avut cel mai bun an din ultimele decenii, în timp ce în 2010, după ce efectele recesiunii s-au atenuat, încasările au scăzut.

Indicele cadavrelor nerevendicate

Teorie: Din cauza costurilor mari pentru înmormântare, familiile nu-şi mai revendică membrii decedaţi pentru ca statul să suporte cheltuielile de înmormântare.

Dovavda: În anul de criză 2009, cheltuielile municipalităţii din Detroit cu înmormântările s-au dublat.

Indicele Jocurilor Olimpice

Teorie: Pieţele cresc pe perioada Olimpiadelor de vară pentru că investitorii nu mai citesc atât de multe ştiri negative.

Dovada: Firma de brokeraj Bespoke Investment Group a analizat evoluţia principalului indice bursier american, Dow Jones, în ultimul secol şi a descoperit că teoria se aplică pentru 18 din cele 26 de Olimpiade care au avut loc în acest interval.

Indicele copertei revistei Sports Illustrated, ediţia costume de baie

Teorie: Dacă revista alege pentru coperta un fotomodel american, bursele americane o duc bine, dacă nu, vor scădea.

Dovada: Anul trecut, pe copertă a apărut rusoaica Irina Shayk iar pieţele s-au mişcat mai mult pe teren roşu.

Indicele coafurii japoneze

Teorie: Femeile se tund mai scurt în recesiune pentru a lungi perioadele dintre vizitele la coafor.

Dovada: Revista japoneză de business Nikkei a centralizat date din care reieşea că femeile japoneze s-au tus mai scurt în anul 1997, când Asia a fost afectată de criză.


Indicele accidentelor de bicicletă

Teorie: Numărul de accidente de bicicletă care se soldează cu morţi creşte pe timp de criză.

Dovada: În Marea Britanie, datele autorităţii rutiere au relevat că în anul 2011, după implementarea măsurilor de austeritate, numărul bicicliştilor morţi în accidente rutiere a crescut cu 12%. În timpul Marii Depresii din anii '30, acelaşi indicator crescuse cu 58%.

Indicele primei întâlniri

Teorie: Oamenii îşi caută mai intens parteneri de viaţă pe vreme de criză pentru că se simt mai singuri.

Dovada: Site-ul de anunţuri matrimoniale Match.com a anunţat că la finalul anului 2008, când a izbucnit criza din SUA cu falimentul Lehman Brothers, a înregistrat trafic record pe site.

Indicele zgârie-norilor

Teorie: Înainte de fiecare mare recesiune segmentul imobiliar înregistrează o dezvoltare explozivă, mai ales pe segmentul zgârie-norilor. De asemenea, cu cât este mai înaltă clădirea în construcţie, cu atât mai lungă va fi criza.

Dovada: Analiştii de la banca britanică Barclays au un indice care confirmă teoria. În timpul Marii Depresii din anii '30, trei dintre cele mai înalte clădiri din lume la vremea aceea erau în construcţie.

Indicele prostituatelor letoniene

Teorie: Conform teoriei de bază a cererii şi ofertei, în vreme de boom economic sunt mai puţine prostituate şi implicit, tarife mai mari.

Dovada: Conform Business Insider, tarifele pe noapte în Letonia au scăzut la 60 de dolari în 2009, când statul s-a aflat pe marginea prăpastiei.

Indicele chelneriţelor atrăgătoare

Teoria: Cu cât sunt mai atrăgătoare chelneriţele, cu atât mai aproape este economia de prăpastie. În perioada expansiunii economice persoanele tind să-şi îmbunătăţească aspectul fizic pentru a obţine locuri de muncă mai bine plătite, cum sunt cele de fotomodel sau hostesse la evenimente, iar joburi mai puţin interesante, cum sunt cele de chelneri, revin persoanelor mai puţin atrăgătoare.