Voinea, MFP: Plata TVA la încasarea facturii este şi o măsură împotriva evaziunii fiscale
Plata TVA la încasarea contravalorii facturii, şi nu la emitere, în cazul firmelor cu cifra de afaceri mai mică de 500.000 de euro, va implica la început anumite costuri administrative însă acestea sunt mult mai mici comparativ cu beneficiile în cazul companiilor oneste, consecinţe negative urmând să apară pentru cei care folosesc în prezent facturi fictive, spune Liviu Voinea, secretar de stat în Ministerul Finanţelor, responsabil cu politica fiscală.
"Este o măsură pozitivă. Orice măsură implică costuri şi beneficii.
Sunt unele chestiuni administrative care implică unele schimbări administrative, dar, după părerea noastră, costurile de adaptare administrativă sunt mult mai mici decât costurile de finanţare «salvate» de la aceste firme, pentru că le lăsăm lichiditate. Pentru companiile oneste, costurile acestei măsuri sunt mult mai mici decât beneficiile. Pentru companiile care făceau rambursări ilegale de TVA costurile sunt uriaşe, ceea ce ne bucură", a declarat Voinea într-un interviu acordat ZF.
Măsura se va aplica de la 1 ianuarie 2013, iar baza de referinţă este cifra de afaceri realizată în perioada 1 octombrie 2011 - 30 septembrie 2012.
Plata TVA către buget la încasarea contravalorii facturii, şi nu la emitere a fost solicitată frecvent de oamenii de afaceri, iar de-a lungul anilor au mai existat mai multe propuneri legislative de acest gen, care însă nu s-au concretizat până acum. Măsura ar putea să aducă o gură de oxigen pentru firmele care au probleme cu lichidităţile.
Firmele s-au confruntat în contextul crizei cu o situaţie financiară dificilă şi cu o lipsă acută de lichidităţi. O astfel de măsură le-ar ajuta să direcţioneze resursele spre investiţii, iar banii s-ar întoarce în economie, impulsionând creşterea PIB pe termen mediu şi lung, după cum au arătat consultanţii fiscali.
Alte consecinţe pozitive ale implementării acestei măsuri sunt întărirea disciplinei financiare în sectorul privat, reducerea evaziunii fiscale - în condiţiile în care nu se mai poate cere rambursarea TVA decât după plata facturii - şi simplificarea activităţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi eliberarea de personal spre alte activităţi - având în vedere că mai mult de jumătate din munca angajaţilor Fiscului vizează verificarea rambursărilor de TVA, a explicat Voinea. Pe de altă parte, principala consecinţă negativă a acestei măsuri este pentru cei care folosesc în acest moment facturi fictive pentru că această schemă se aplică numai tranzacţiilor desfăşurate între persoane juridice prin bancă, după cum spune secretarul de stat din Finanţe.
"Dacă o persoană juridică îi plăteşte altei persoane juridice cu cash, firma de la care se face achiziţia nu-şi poate deduce TVA, drept pentru care nu-şi va mai dori să primească cash de la o altă persoană juridică. Este, practic, o taxă de 24% pe cash. Asta înseamnă că măsura elimină multe din tranzacţiile cu bani care nu puteau fi justificaţi. De ce? Intervin în schemă 40 de bănci care verifică provenienţa banilor. Deci, se certifică că nu este vorba de spălare de bani, ceea ce este un lucru foarte important."
Măsura are impact pe buget?
În România sunt 84.644 de firme care au contracte cu statul, din care 67.402 sunt firme mici şi mijlocii cu cifre de afaceri de sub 500.000 de euro. Dar, deşi majoritatea firmelor care au contracte cu statul, respectiv 80%, sunt firme cu afaceri sub 500.000 de euro, valoarea acestor contracte este mică, astfel încât TVA aferentă acestor contracte reprezintă doar 11% din TVA aferentă tuturor contractelor sectorului privat cu statul, a arătat Voinea. El a explicat că plăţile din primele şapte luni din acest an arată că TVA care se colectează în urma contractelor cu statul de la aceste 67.402 firme este 71 mil. lei pe lună, astfel că în cel mai negru scenariu - în care nu se mai colectează nimic, ceea ce este imposibil - "pierderea" statului este 71 mil. lei.
"Înseamnă că aceste firme nu mai creditează statul cu 71 mil. lei pe lună. Şi nu este un lucru rău, ci un lucru bun că statul lasă aceşti bani la firme. Sigur, nu este o pierdere, este doar o amânare la încasare. Pierderea maximă, amânarea maximă de încasare, este de 71 mil. lei pe lună."
Însă, pe de altă parte, din sectorul de retail există un "câştig" potenţial - o încasare în avans - de 170 mil. lei pe lună, reprezentând TVA care nu mai poate să fie dedusă şi este virată la buget. Astfel, scăzând din "câştigul" de 170 mil. lei "pierderea" de 71 mil. lei rezultă un plus de 100 mil. lei pe lună la buget.
Voinea a amintit că în câteva luni după intrarea în vigoare a TVA la încasare, mai exact de la 1 martie, va intra în vigoare o directivă europeană care obligă statul să plătească în 30 de zile orice factură, astfel că, practic, dispare pierderea potenţială de 70 mil. lei.
Firmele care aplică acest sistem va trebui să depună la Fisc până la 25 octombrie 2012 o notificare din care să rezulte că cifra de afaceri realizată în perioada 1 octombrie 2011 - 30 septembrie 2012 nu depăşeşte plafonul de 2,25 mil. lei (500.000 de euro, echivalent).