Profesii

5 strategii de criza: Ce fac gigantii mondiali pentru a reduce costurile cu angajatii

5 strategii de criza: Ce fac gigantii mondiali pentru a reduce costurile cu angajatii
12.07.2009, 14:11 152

1). Lucrati gratis o luna!
BRITISH AIRWAYS (BA), cel de-al treilea operator aerian din Europa ca marime, le-a cerut angajatilor sa lucreze gratis timp de o luna pentru a salva compania, ale carei cheltuieli ajunsesera la peste 3,5 mil. euro pe zi. Mai mult, compania le-a solicitat angajatilor care nu vor sa lucreze fara salariu sa-si ia concediu fara plata sau sa reduca numarul de ore lucrate.
BA a anuntat luna trecuta ca un numar de aproximativ 7.000 de angajati au acceptat, voluntar, sa li se reduca salariile, din care 800 au fost de acord sa lucreze gratuit timp de o luna.
Tot atunci, compania a ajuns la o intelegere cu pilotii de avion, care au acceptat sa li se reduca salariile cu 2,6%, ceea ce ar aduce companiei economii de 30 mil. euro.
In luna mai, operatorul a raportat pierderi de aproximativ 425 mil. euro. Willie Walsh, CEO al BA, si Keith Williams, CFO in cadrul aceleiasi companii, au dorit sa se ofere drept exemplu declarand ca renunta la salariile pe care ar trebui sa le primesca in iulie.
Pe de alta parte, sindicatul angajatilor, format din peste 2.000 de persoane, i-a acuzat pe manageri de pre-siunea exercitata asupra lor pentru a accepta o scadere salariala si l-au criticat pe Walsh, sustinand ca salariul sau lunar, de peste 70.000 de euro, este dublu fata de media anuala a salariilor pe care le primesc angajatii care se ocupa de siguranta si confortul pasagerilor.
Compania, care are aproximativ 40.000 de angajati, a anuntat ca intentioneaza sa renunte la cateva mii de angajati pana la sfarsitul anului.

2). Bonsurile din 2008, returnate
O alta strategie neobisnuita in ceea ce priveste reducerile de costuri cu personalul a folosit-o grupul financiar olandez ING, care le-a soliciat la inceputul lui 2009 celor mai bine platiti 1.200 de angajati sa returneze bonusurile. La sfarsitul anului trecut, banca a acordat bonusuri in valoare de 300 de mil. euro pentru 40.000 de angajati.
Tot atunci, Jan Hommen, directorul general al grupului, a mai anuntat ca banca nu va oferi bonusuri pentru angajati in 2009, iar compania nu va plati prime pentru directorii executivi pana la stabilirea unei noi politici de remunerare.

3). Pana la 5 ani de concediu
Tot pe piata bancara exista inca o strategie pe care au adoptat-o oficialii BBVA, a doua mare banca a Spaniei la inceputul lunii iunie: banca le-a oferit angajatilor posibilitatea de a-si lua concediu timp de cinci ani.
Banca spera ca cel putin o parte din cei aproape 30.000 de angajati vor accepta sa nu vina la serviciu si sa primeasca in schimb aproape o treime din salariu in aceasta perioada si garantia unui loc de munca atunci cand se intorc.
Banca a oferit angajatilor trei optiuni: fie concediu de pana la cinci ani pentru angajatii care vor sa se ocupe de "proiecte personale sau profesionale", fie reducerea numarului de ore de munca si, implicit, a salariului, fie doi ani de concediu pentru cei care vor sa se ocupe de copii sau sa urmeze cursuri.

4). 1.000 de lire sterline pentru cei care trec in regim part-time
Si BT Group, cea mai mare companie de telefonie britanica, va oferi unei parti din personalul angajat timp liber in schimbul reducerilor salariale, ca urmare a procesului de reducere de costuri.
Grupul propune catorva mii de angajati sa nu mai lucreze timp de un an, iar in schimb sa primeasca 25% din salariu. De asemenea, compania ofera 1.000 de lire sterline angajatilor care opteaza pentru un job part-time in locul serviciului full time pe care l-au avut pana atunci.
In mai, BT a anulat planurile de cresteri salariale pentru executivi, a inghetat salariile tuturor angajatilor si a anuntat ca 15.000 de joburi vor fi desfiintate pentru a reduce costurile. Anul trecut, compania a concediat un numar similar de angajati.

5). Cumparati ce produceti!
O strategie neobisnuita in raport cu politica de personal a adoptat-o si producatorul auto BMW, care la inceputul lunii iunie a incercat sa-si convinga angajatii sa achizitioneze o masina de lux fabricata sub brandul german, in speranta de a-si echilibra vanzarile in scadere.
Astfel, compania propune unui numar de 7.000 de angajati care conduc masini Audi, Mercedes sau alte autovehicule produse de companii rivale sa isi cumpere un BMW.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO