Profesii

Adecco: „Avem ocupaţiile, dar nu producem candidaţii pentru ele. Ce şcoală pregăteşte oamenii pentru e-commerce sau pentru vânzări?“

Adecco: „Avem ocupaţiile, dar nu producem candidaţii...

Autor: Adelina Mihai

30.08.2016, 13:00 790

Şcolile ar trebui să producă absolvenţi cu abilităţi mai complexe, pentru că unele ţări suferă mai degrabă de lipsa competenţelor oamenilor decât de lipsa muncitorilor disponibili. Aşa s-a ajuns în situaţia în care pe piaţa muncii există diverse ocupaţii pentru care nu există corespondent în pregătirea din şcoală, a explicat Anna Wicha, directorul general al furnizorului de servicii de resurse umane Adecco Polonia şi operational director pentru businessul Adecco în România.

„Ar trebui să producem oameni care să nu aibă numai abilităţi simple. Dacă ne uităm la sectorul e-commerce, de exemplu, de unde putem recruta candidaţi pregătiţi în acest domeniu? Sau de la ce şcoli putem recruta oameni de vânzări? Acestea sunt profiluri de candidaţi căutaţi în orice companie. Nu există nicio şcoală pe care să o urmezi iar la finalul studiilor să primeşti o diplomă care să ateste că ştii să vinzi”, a explicat Anna Wicha, care coordonează un business cu 20.000 de angajaţi în regim temporar şi afaceri de 160 de milioane de euro anul trecut (triplu faţă de nivelul businessului Adecco în România).

De altfel, lipsa candidaţilor cu pregătire în sectorul vânzărilor se resimte semnificativ în companiile din România, având în vedere că aceasta este cea mai frecvent întâlnită ocupaţie de pe piaţa muncii. Potrivit unor date din 2014 furnizate de Inspecţia Muncii, peste 160.000 de salariaţi pentru care companiile plătesc taxele şi impozitele la zi ocupau funcţia de vânzător, iar alţi 65.000 de salariaţi români lucrau ca agenţi de vânzări.

Şefa Adecco Polonia a precizat că astfel de „anomalii” se întâmplă şi în cazul industriei serviciilor de resurse umane, având în vedere că nu există o şcoală care să formeze recruiterii.

„Numai în Varşovia avem 1.000 de companii care oferă servicii de recrutare, iar în total în Polonia sunt 6.500 de agenţii. Doar dacă multiplicăm numărul cu zece angajaţi în fiecare firmă rezultă 60.000 de angajaţi pe poziţia de recruiter, iar nicio şcoală nu îi formează în acest sens. Baza trebuie pusă încă din şcoală, pentru că la finalul zilei ei trebuie să argumenteze de ce au ales un candidat şi care este diferenţa dintre doi candidaţi care au fost la intevriu pentru acelaşi job. Avem ocupaţiile, dar nu producem candidaţii potriviţi pentru aceste ocupaţii”, a mai spus Anna Wicha.

Totuşi, presiunea pe competenţe îşi va pune amprenta şi pe viitorul pieţei muncii în regim temporar, crede Wicha, care a adăugat că investitorii vor lua decizii nu doar pe ba­za datelor despre şomajul sau despre rata de ocupare dintr-o regiune, ci pe baza competenţelor pe care le vor găsi acolo.

„Nu suntem capabili să măsurăm competenţele pentru că ele nu vin din sistemele educaţionale. În cazul elevilor şi studenţilor se evaluează cunoştinţele, nu competenţele. (...) Avem exemple de joburi pentru care se fac angajări şi nu avem nicio idee unde să găsim candidaţi pe piaţă”.

Pe de altă parte, decalajul dintre pregătirea slabă din şcoală şi „prima aventură în business a tinerilor” poate fi o oportunitate pentru firmele care închiriază forţă de muncă în regim temporar.

„O parte din contribuţiile obligatorii la stat în Italia sunt alocate unui fond de training, iar unele sume sunt folosite pentru trainingul personalului în regim temporar. Astfel, firmele de recrutare primesc finanţare din acest fond de training sau din fonduri europene pentru a pregăti personalul pentru alte joburi”, a mai spus Wicha.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO