Profesii

Brandusa Carciog, director de resurse umane al Ipsos Interactive Services: Angajatii pe care ii cautam nu exista in acest moment in piata

Brandusa Carciog, director de resurse umane al Ipsos Interactive Services: Angajatii pe care ii cautam nu exista in acest moment in piata

Brandusa Carciog, director de resurse umane al Ipsos Interactive Services

10.12.2007, 19:03 1745

Cercetarea de piata online este un domeniu relativ nou in Romania, iar specializarea nu se preda in universitati. In consecinta, profilul pe care il reclama un astfel de job nu exista, iar angajatorii trebuie sa isi formeze singuri oamenii, spune Brandusa Carciog, director de resurse umane al Ipsos Interactive Services (IIS), companie membra a grupului Ipsos, numarul trei mondial in domeniul sondajelor de piata pe baza de chestionare.
"Pentru ca facem marketing research online (cercetare de piata pe baza de chestionare online - n.r.), oamenii pe care ii cautam nu exista pe piata din Romania. Prin urmare, trebuie sa ii formam noi", explica directorul de resurse umane al companiei care face studii de piata folosind exclusiv canale online.
Ipsos Interactive Services are in prezent 730 de angajati pe piata locala, la Bucuresti si Brasov, si mai are in plan inca 50-100 de angajari pana la sfarsitul anului viitor.
La nivel global, in companie lucreaza 850 de oameni.
Potrivit lui Carciog, sunt targetati oamenii tineri, vorbitori de limbi straine, in principiu cam ce cauta si multinationalele. Desi politica de angajare a companiei nu este discriminatorie, majoritatea angajatilor sunt tineri si este de preferat asa. De ce? "Pentru ca sunt deschisi la nou si vor sa invete", spune Carciog, care adauga ca principalele surse de recrutare vizate sunt Academia de Studii Economice, Facultatea de Sociologie si Politehnica. Mai mult decat atat, avand in vedere ca este vorba despre un business care se desfasoara in totalitate pe internet, este oarecum normal sa fie vizata generatia tanara sau "online", cum mai este numita.
"Tot ce se intampla in companie se intampla pe internet. Tinerii sunt curiosi si familiarizati cu mediul online, in timp ce oamenii cu experienta, cu varste de peste 35 - 40 de ani, sunt putin reticenti la un astfel de job. Domeniul e greu de inteles si greu de schimbat. Angajarea in cercetare online inseamna sa o iei, practic, de la zero", spune Brandusa Carciog, care este directorul de resurse umane al IIS din septembrie si care admite ca si ei i-a trebuit o perioada de timp pentru a se acomoda cu businessul si cu felul in care este organizat.
Astfel, daca media de varsta in randul managerilor este de 29 de ani, la nivel de companie ea coboara pana la 26 de ani.
Pe de alta parte, intrucat comunicarea cu cei 1,7 milioane de respondenti din lume pe care ii foloseste Ipsos Interactive Services in cercetarile sale se face in limba materna a acestora, multi dintre angajati, in special cei aproape 100 care se ocupa de gestionarea relatiei cu respondentii trebuie sa stie si alte limbi straine in afara de engleza.
Cel mai greu de gasit sunt oamenii de IT, specialistii in cercetare de piata, statisticieni.
"Avem aceleasi probleme pe care le are toata lumea: oamenii sunt greu de gasit si de retinut. Piata a luat-o razna, in sensul in care cererea e uriasa, in timp de oferta a ramas aceeasi", afirma directorul de resurse umane.
Tot ce tine de resurse umane se face "in house" prin intermediul celor 14 oameni care lucreaza in departamentul de HR. Desi nu exclude posibilitatea externalizarii unor servicii in viitor, Carciog spune ca deocamdata nu va fi luata o decizie in acest sens. Sistemul recomandarilor este unul dintre cele mai folosite de companie pentru recrutare. Astfel, angajatul care face o recomadare care se concretizeaza prin angajare va primi intre 100 si 300 de euro, in functie de nivelul pozitiei pentru care a facut recomandarea.
In general, tot ce tine de resurse umane trece prin departamentul de HR din Romania. Compania organizeaza un "mind teaser", un concurs de idei in cadrul caruia fiecare angajat poate sa propuna idei pentru optimizarea activitatii.
Mai mult, IIS a initiat un program-pilot impreuna cu Academia de Studii Economice, in cadrul caruia 60 de studenti au participat la seminarii combinate cu sesiuni de practica in domeniul cercetarii de piata online. La finalul programului, patru dintre acestia au fost angajati. In primele noua luni ale acestui an, IIS a facut 227 de angajari.
Responsabilitatile angajatilor sunt extrem de importante, intrucat daca apare o fisura intr-un proiect, totul trebuie refacut. Prin urmare, fiecare angajat care intra in companie face o luna de training.
"Pentru ca unele solicitari venite de la clienti sunt destul de vagi, trebuie sa faci tu toate calculele, partea de bugetare si oferta. Un astfel de angajat trebuie sa stie sa lucreze foarte bine cu cifrele", spune directorul de resurse umane.
Pe langa candidatii tineri, care vorbesc limbi straine, Ipsos Interactive Services cauta oameni care stiu sa faca cercetare de piata clasica, offline, si care vor sa se specializeze pe online. Oricum, orice angajat trebuie sa cunoasca foarte bine produsele, intrucat este vorba despre un domeniu foarte specific, greu de vandut si greu de explicat.
Unul dintre conceptele pe care compania le foloseste in mod curent este cel de "cross country manager". Spre exemplu, un project manager poate fi localizat in Statele Unite, de unde va coordona echipe mixte.
"Unul dintre principalele avantaje este posibilitatea de relocare. Dupa trei ani te poti reloca oriunde in cele zece locatii din lume", spune directorul de resurse umane.
Ipsos Interactive Services are doua puncte de lucru pe piata locala: in Capitala, unde lucreaza in jur de 580 de angajati, si la Brasov, unde mai sunt angajati inca 150 de oameni.
De altfel, Romania este principalul angajator din cadrul Ipsos Interactive Services, cu aproape 730 de angajati din 850.
Mai bine de jumatate dintre cei 850 de angajati pe care ii are la nivel global, in cele 11 locatii din Europa si America de Nord, adica 450 de oameni lucreaza in sfera de "technology" sau "productie". Acest departament programeaza chestionare, colecteaza date si le include apoi in niste baze de date, care trebuie apoi procesate.
"In zona de 'productie' avem si cea mai ridicata fluctuatie de personal din companie, intrucat la un moment dat intervine rutina", spune Carciog.
Departamentului de coding, unde lucreaza 20 de oameni, ii revine sarcina de a coda raspunsurile.
Alti aproximativ 100 de angajati se ocupa de gestionarea relatiei cu respondentii, administreaza bazele de date cu respondentii si fac recrutare de noi respondenti pentru chestionarele online.
Cel mai creativ departament al companiei este cel de business development, unde cei 60 de angajati se ocupa de client service, new product development (dezvoltarea de produse noi online sau adaptarea produselor offline la online), vanzari si marketing si comunicare
In fine, functiile de suport ca HR, IT, financiar, legal si administrativ au aproximativ 110 angajati.
"Aproximativ 60-70% dintre joburi sunt reprezentate de project manageri, programatori, analisti de date si angajati care lucreaza in zona de quotation (vanzari - n.r.)", spune Carciog.
Project managerul este angajatul-cheie al companiei. Faptul ca un astfel de business, cercetare online, este dependent de internet are avantajele si dezvantajele sale.
"In IT sunt fluxuri continue de lucru. Clientul nu trebuie sa simta diferenta de fus orar. Orice proiect se desfasoara la fel, indiferent de locatie si de locul din care vine clientul."
Structura este foarte dinamica, cu atat mai mult cu cat in anul 2000 erau 5 angajati, in 2002, anul in care compania a intrat in grupul Ipsos, 12, iar acum sunt peste 730, doar in Romania.
"Pana cand am intrat in portofoliul grupului Ipsos, acesta avea mai multe centre online, care au fost centralizate in 2006 sub umbrela Ipsos Interactive Services, care are sediul central la Bucuresti", afirma Carciog.
Anul acesta a stat sub semnul unificarii operatiunilor intre centrele din Europa si cele din America de Nord, unde lucreaza aproape 90 de oameni. Decizia a fost luata pentru a minimiza impactul pe care il poate avea diferenta de fus orar asupra clientilor. "Toti angajatii Ipos Interactive Services trebuie sa lucreze ca si cum s-ar afla cu totii in acelasi birou", explica directorul de resurse umane.
Ipsos Interactive Services este o companie multinationala de cercetare de piata pe baza de chestionare online, membra a grupului Ipsos, si a fost infiintata in Romania in anul 2000. Grupul Ipsos este prezent in 47 de tari si este numarul trei mondial in domeniul sondajelor de piata pe baza de chestionare, cu afaceri de peste un miliard de dolari anul trecut, un profit net de aproape 40 de milioane de euro si peste 7.000 de angajati la nivel global.
Ipsos Interactive Services are o baza proprie de peste 1,7 milioane de respondenti in 24 de tari si a derulat 4,5 milioane de interviuri anul trecut. Cercetarea online se refera la orice cercetare sociologica sau studiu de piata care se face folosind canale online.

Cariera
31 de ani
septembrie 2007 - prezent: director de resurse umane, Ipsos Interactive Services (IIS)
octombrie 2006 - august 2007: human resources manager, Mivan Kier JV Ltd Newpark Bucuresti
iulie 2003 - noiembrie 2006: human resources director, Omnitech Trading
februarie 2000 - ausgust 2002: assistant treasurer, Orange Romania (fostul Mobil Rom), Bucuresti
septembrie 1999 - februarie 2000: treasury assistant, Mobil Rom Bucuresti
2002 - 2003: MBA-ul Romano Canadian al Bucharest School of Management
septembrie 1999: Facultatea de administrarea afacerilor, Academia de Studii Economice, Bucuresti

Ipsos Interactive Services pe scurt:

Companie multinationala cu sediul la Bucuresti, membra a grupului Ipsos, cu afaceri de peste un miliard de dolari anul trecut.
Prezenta in 11 locatii din lume (Bucuresti, Brasov, Londra, Paris, Stockholm, Geneva, New York, Cincinnati, Chicago, Toronto si Vancouver).
850 de angajati la nivel global, dintre care 730 lucreaza in Romania.
Clienti ca Procter & Gamble, Microsoft sau General Motors.
Media de varsta in randul managerilor este de 29 de ani, iar la nivel de companie, ea coboara pana la 26 de ani.
Estimeaza ca ar putea ajunge anul viitor la afaceri de aproximativ 20 mil. euro pe piata locala.
Afaceri de 15 mil. euro in Romania in 2007.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO