Profesii

Care sunt principalele temeri care îi „ţin în loc“ pe tinerii ce vor să îşi facă un business?

Care sunt principalele temeri care îi „ţin în loc“...

Autor: Corina Mirea

17.03.2014, 00:06 1400

Frica de a nu le fura cineva ideea, potenţialul eşec şi teama că modul în care afacerea evoluează ar putea să îi copleşească sunt principalele motive pentru care tinerii, în general, nu îşi pot face curaj să înceapă un business, este de părere Ketan Makwana, consilier special pe probleme de educaţie şi tineret în guvernul Marii Britanii. 

„Cred că în ultimii trei-patru ani interesul tinerilor pentru antreprenoriat a crescut în Marea Britanie şi cred că este valabil şi pentru România. Cu toate acestea, numărul celor care au şi curaj să facă acest pas, să treacă de la stadiul de idee la cel de start-up ar putea fi mult mai mare. În general, tinerii se tem că vor da greş, că afacerea nu va creşte, că ideea le va fi furată şi există şi teama de reuşită, de faptul că businessul va creşte atât de bine încât nu vor şti cum să îl gestioneze“, explică Ketan Makwana, care este şi director de operaţiuni al organizaţiei britanice Rockstar Youth, prin intermediul căreia tinerii pot obţine finanţare de la guvernul Marii Britanii în urma depunerii unui plan de business (program similar celui derulat de Guvernul român pentru înfiinţarea SRL-D-uri, prin care acordă 10.000 de euro tinerilor cu vârste de până în 35 de ani pentru a-şi înfiinţa o afacere).

Makwana a fost prezent în acest weekend la conferinţa Born2Succeed, organizată în Capitală de Irina Alionte, empowerment coach şi fondator al businessului Club Cardio (practicarea aerobicului în cluburile de noapte), deschis în urmă cu aproximativ un an în Marea Britanie prin accesarea unei finanţări din partea Rockstar Youth. Spre deosebire de modul în care funcţionează programul derulat în ţară, în Marea Britanie, organizaţiile care fac selecţia dosarelor/a planurilor de afaceri şi hotărăsc cine primeşte finanţare, se şi obligă, prin contract cu statul britanic, să ofere cursuri de training tinerilor înainte de a primi finanţarea (în diferite arii de gestionare a afacerii), dar şi mentorat pe parcursul unui an. Până în prezent, Rockstar Youth a acordat finanţări în valoare de peste 8 milioane de lire sterline pentru înfiinţarea a mai mult de 1.300 de start-up-uri.

„Este adevărat că economia locală, cea din România, din câte am putut afla până în prezent, este încă incertă şi poate din această cauză mulţi tineri încă nu îşi fac curaj să deschidă o afacere. Dar cred că este vorba şi despre faptul că ei nu au încredere în sistemul acesta, în astfel de programe pentru că finanţarea se obţine greu, există destul de multă birocraţie şi nici nu primesc sfaturi de la oameni cu experienţă în cadrul programelor. Este greu să-ţi schimbi mentalitatea într-un astfel de context“, mai spune Ketan Makwana. El precizează că a discutat deja cu o organizaţie din România pentru a transpune modelul britanic de ajutorare a tinerilor antreprenori şi în România.

În opinia sa, pentru ca încrederea tinerilor în astfel de iniţiative să crească ar trebui ca statul să creeze un sistem mai strict de reglementare vizavi de cine poate lua finanţare, astfel încât cazurile în care persoane trecute de vârsta de 35 de ani să nu îşi poată deschidă o nouă afacere cu bani de la stat prin intermediul copiilor sau al altor rude. „Sistemul britanic nu este nici el lipsit de astfel de cazuri, dar sunt tot mai puţine pentru că am creat un sistem de reglementare foarte bun. Trebuie să ne gândim la instituţia care acordă finanţarea ca la o bancă. Prin urmare, trebuie să cerem foarte multe date şi să creăm un fel de platformă de monitorizare a start-up-urilor“, mai precizează Makwana.

Pe de altă parte, Tosin Ogunnusi, empowerment coach şi fondator al firmei de training şi consultanţă din Marea Britanie Think! Training Consultancy, spune că cei care vor să îşi înfiinţeze o afacere fie că sunt tineri, fie că au o experienţă de zece ani sau chiar mai mult ca angajaţi, ar trebui să nu mai aştepte validarea ideii din partea celorlaţi, ci să înfiinţeze businessul la care s-au gândit, mai ales dacă simt că există cerere din piaţă.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 17.03.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO