Profesii

In ce domenii trebuie sa te bagi ca sa fii CEO?

Cat de inaccesibil este fotoliul de CEO
12.10.2009, 00:00 6140

Un MBA sau o universitate prestigioasa din strainatate, cativaani pe o pozitie de management in finante sau vanzari, experientape pietele internationale si o buna relationare cu oamenii -aceasta a fost reteta pe care au urmat-o multi ani managerii romanicare au reusit sa fie promovati in functia de CEO.

"Este un pic mai greu acum sa devii CEO decat in urma cu zeceani, pentru ca atunci nu existau oameni atat de specializati pedomenii de activitate. Acum, managerii intra intr-o competitie maimare, cu mai multi candidati la pozitia de CEO", explica DanielaNecefor, managing partner in cadrul companiei de executive searchTotal Business Solutions (TBS).

De aceeasi parere este si Rodney Alsup, profesor decontabilitate si director de programe internationale in cadrulscolii de afaceri americane ASEBUSS, una din cele mai vechi de pepiata locala.

"Fie ca vin din Franta sau din SUA, daca te uiti la cele catevasute de companii multinationale, iti dai seama ca 1.000 de oamenise afla in competitie pentru pozitia de CEO", precizeaza Alsup.

Si ca o consecinta a rapiditatii cu care se schimba lucrurile sica urmare a competitiei puternice de pe piata, tot mai multimanageri apeleaza la programele de MBA sau Executive MBA ca uninstrument "accelerator" in cariera. Cei care urmeaza in prezentprograme de Executive MBA sunt mai tineri decat in trecut.

"La inceputul anilor '90, vasta medie a studentilor era de 36 -37 de ani, acum a scazut", adauga Alsup.

Rabdare si multa munca

Desi lucrurile se misca mai repede decat in trecut, primul sfatal specialistilor pentru cei care vor sa ajunga CEO este sa aibarabdare si sa incerce sa acumuleze cat mai multa experienta in catmai multe arii de business posibile.

"Daca incepi sa muncesti de la 25 de ani, iti trebuie rabdarecel putin 7, 8 sau 10 ani pentru a ajunge CEO. Experienta de lucruin strainatate aduce foarte multa valoare si cred ca va fi din cein ce mai utila pentru cineva care aspira la o astfel de pozitie.In contextul globalizarii, aduce un plus de cunoastere la culturamanageriala de business", sustine Silviu Hotaran, fostul CEO alMicrosoft Romania, care este in prezent general manager al GustavKaser Training International (GKTI) Semper Human si training leaderal GKTI.

"Nu cred in retete pentru ca nu exista. Totusi, cred ca ocompanie tanara si dinamica ofera mai multe sanse unui tanar de aajunge CEO. Eu pot spune ca am fost un caz atipic, pentru ca mi s-apropus sa fiu director general

intr-o zi", adauga Hotaran, care si-a inceput cariera in functiade cercetator stiintific in cadrul Instutului pentru Tehnica deCalcul din Bucuresti si care a petrecut in Microsoft aproape 12ani.

Cu toate acestea, Daniela Necefor spune ca un manager romanpoate ajunge CEO in patru ani, insa accesul la aceasta pozitie seface mai greu pentru ca in multe companii multinationale functia eocupata de expati.

"Un manager poate ajunge in aproximativ 3 - 4 ani CEO. Singuraproblema este ca in multe companii multinationale existaexpatriati, care dupa ce isi finalizeaza mandatul sunt inlocuiti cualti expatriati", sustine Necefor. Ea a mai precizat ca in ultimiiani se observa o tendinta de inlocuire a expatilor dinmultinationale cu manageri romani.

Daca in statele din vestul Europei functia de CEO al unei maricompanii se poate prelua la 45- 50 de ani, in Romania ascensiunease poate face mai repede. Anul trecut, Cornelia Coman a fost numitain functia de CEO al ING Asigurari de Viata la numai 33 de ani,inlocuindu-l pe olandezul Bram Boon. Ea conduce in acest moment unbusiness de peste 164 mil. euro. De asemenea, o mutare similara lanivel de management s-a realizat si in cazul hotelului HowardJohnson Grand Plaza. Romanca Sonia Nastase (37 de ani) a preluatconducerea hotelului de cinci stele dupa ce mandatul detinut timpde trei ani de britanicul Peter Craig Martin s-a incheiat.

Nu spuneti: "Once CEO, always CEO!"

Functia ce Chief Executive Officer (CEO), general manager saucountry manager nu este, cu toate acestea, cea mai inalta pozitiepe care poate ajunge un executiv de top. Rolul si durata mandatuluipe care il are un executiv de top s-au schimbat in ultimii ani caurmare a evolutiei pietei, astfel incat functia de CEO nu maireprezinta tinta finala pe care o are un manager pentru o carierade succes.

"Ciclul de viata al unui CEO din statele europene este inprezent mult mai scurt decat in anii precedenti. Nu mai putemspune: «Once CEO, always CEO» (Odata ajuns CEO, vei fi mereu CEO -n.r.)", sustine Michael Weiss, vicepresedintele companiei deconsultanta in management AT Kearney.

Weiss spune ca, in prezent, pozitia de CEO este o fazaimportanta din cariera, care poate fi urmata mai tarziu de altefunctii, cum sunt cele de expert, membru in consiliul desupraveghere a executivilor sau chiar de project manager pentru unnou business al companiei (cum este lansarea unui nou produs pepiata).

"Mandatul unui CEO intr-o companie este de 4-5 ani, iar unmanager din linia doi nu poate sa avanseze decat daca actualul CEOeste expatriat in alta tara, si astfel sa aiba posibilitatea depromovare", adauga Necefor.

Experienta in afara, "must have" pentru unCEO

Experienta pe alte piete a devenit o necesitate pentru manageriiromani care aspira la cea mai inalta pozitie intr-o companie.

"Experienta internationala a ajuns sa fie un «must have», odatace numarul companiilor romanesti s-a inmultit, insamultinationalele ofera aceste optiuni in programele de dezvoltare acarierei", spune Weiss.

Spre exemplu, Severin Cabannes, vicepresedintele executiv algrupului bancar francez Societe Generale a anuntat recent caprincipala conditie pentru ca functia de presedinte al BRD sa fiedetinuta de un roman este sa acumuleze o experienta de 3 - 4 ani pealta piata din grup la nivel de top management.

Totusi, managerii care vor sa capete experienta pe pieteleinternationale sunt sfatuiti sa aleaga pietele emergente,considerate cele mai potrivite pentru formarea unui executiv detop.

"In anii trecuti, oamenii credeau ca munca in alta tara trebuiesa fie facuta in tari precum SUA sau statele din Europa de Vest.Intre timp, managerii de HR au inteles ca angajatii de top nu sedezvolta la maximum daca sunt capabili sa rezolve doar problemelede pe pietele mature", mai spune Weiss.

Nu de aceeasi parere este insa Mihai Goga (33 de ani), directorof customer service for consumer market in cadrul operatoruluitelecom Vodafone si care a absolvit anul acesta un program deExecutive MBA in cadrul scolii de business ASEBUSS.

"Daca experienta internationala este construita pe o piata dejamatura sau care a trecut deja de fazele prin care trece acum piatadin Romania, indiferent de ce industrie vorbim, cu siguranta estede mai mult ajutor. Vad asta in jurul meu, mai ales la expatii carelucreaza in Vodafone - este clar ca au venit cu lectia invatata",spune Goga.

Este nevoie de MBA ca sa ajungi CEO?

Absolvirea unui program de MBA, de Executive MBA sau a uneifacultati din cadrul unei universitati straine de prestigiureprezinta un avantaj pentru managerii care vor sa devina executivide top, insa nu garanteaza promovarea pe o pozitie mai inalta.

"Un CEO ar trebui sa inteleaga ce inseamna si HR si finante.Scoala te ajuta sa ajungi pe o astfel de pozitie, dar trebuie sa aio experienta cat mai larga, sa nu te sfiesti sa faci si pasilaterali in cariera, nu numai in sus", explica Hotaran.

Mihai Goga este de parere ca un EMBA este un instrument foartebun care poate sa te conduca spre general management, deoarece,chiar si in companiile mari, te focusezi oarecum pe o directie siajungi putin mai greu sa inveti alte lucruri, precum marketing,sales sau finance.

De aceeasi parere este si Dan Ionescu (38 de ani), corporateaffairs manager in cadrul producatorului german de medicamenteBoehringer - Ingelheim, care a primit si conducerea departamentuluide vanzari regionale pe spitale dupa ce a absolvit programul deEMBA la ASEBUSS in acest an.

"Am doua variante de promovare: ori sa ajung director general inRomania, care e pozitia urmatoare sau sa plec pentru o carierainternationala. De aceea, consider ca un EMBA ofera o foarte mareorientare internationala, te ajuta pentru o astfel de cariera",spune Ionescu. De profesie medic, el a mai precizat ca atunci canda intrat in program voia sa promoveze, sa aiba un salariu mare si,de ce nu, sa devina CEO.

"Tintele de la inceput s-au schimbat foarte mult pe parcurs.Mi-am dat seama ca tot ceea ce imi doresc acum este sa-mi tinfamilia impreuna", spune Ionescu, care adauga ca nu ar pleca salucreze in strainatate fara familie.

Cu toate acestea, o scoala de afaceri nu ofera garantia uneipromovari pe functia de CEO. De regula, candidatii aleg programelede MBA din cadrul celor mai bune scoli de afaceri din clasamentelefacute de media.

"In recrutarile pe care le facem, cei mai buni candidati nuprovin din universitatile prezente in clasamentele de top. Seintampla adesea ca unii candidati sa mearga la cel mai bine cotatescoli si sa aleaga in cadrul acestora programe de studiu mai slabe,ceea duce la un grad de specializare mai putin valoros", mai spuneWeiss.

Specialistii in resurse umane cred ca cei care vor sa ajunga CEOar trebui sa treaca prin mai multe etape in cariera si chiar salucreze pe pozitii de entry - level. Unul dintre cei mai cunoscutimanageri de pe piata locala care si-au inceput de pe o pozitie deentry- level este Calin Dragan, directorul general al Coca-ColaHellenic pe Romania si Republica Moldova, care initial a fost sefde depozit al diviziei din Timisoara, pentru a ajunge mai apoi saurce toate treptele ierarhice pana la pozitia pe care o ocupaastazi. "Este foarte important sa petreci cativa ani buni pe opozitie din middle management, unde inveti strategii de leadershipsi dobandesti un cumul de calitati, de aptitudini si abilitati", amai spus Necefor.

Managerii financiari sau de vanzari devin cel mai repedeexecutivi de top

"Functii precum cele de manager in departamentul de HR, audit,marketing sau comunicare sunt cazuri mai rare in care au fostavansati in functia de CEO", apreciaza Weiss.

Managerii financiari si directorii de vanzari sunt cei maifavorizati atunci cand vine vorba de promovarile pe functia de CEO,in conditiile in care au cunostinte economice si relationeaza maimult cu oamenii. La polul opus stau insa directorii de resurseumane sau cei de comunicare, carora specialistii le dau sansereduse de promovare in functii de executivi de top. "Cel mai greuajungi CEO de pe pozitia de HR manager, iar cel mai usor avansezide pe pozitia de director de vanzari sau director financiar, pentruca cele doua domenii sunt mai apropiate de strategiile dedezvoltare ale firmei, iar aceste departamente isi pun cel mai acutamprenta in companie", precizeaza Necefor.

Pozitia de CEO intr-o multinationala este mai sigura decatintr-o companie romaneasca din punctul de vedere al stabilitatiiintrucat companiile straine confera un grad de incredere mai mareexecutivului caruia ii lasa conducerea companiei.

"In unele companii romanesti nu ti se ofera incredere totala,patronii sau managerii vor sa te controleze la fiecare pas si astate-ar putea impiedica sa-ti desfasori activitatea cum trebuie",conchide Necefor, care crede ca un executiv de top dintr-o companieromaneasca castiga increderea deplina a sefilor dupa un an de lapreluarea functiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO