Profesii

Ce au invatat cinci executivi de top in cel mai greu an pentru economie

Ce au invatat cinci executivi de top in cel mai greu an pentru economie
14.12.2009, 00:00 223

Adaptabilitate a fost cuvantul de ordine din agenda managerilorde top din acest an, in care au fost nevoiti sa ia decizii debusiness pe o piata schimbata, unde datele s-au schimbat radical inraport cu anii trecuti.

"In cei trei ani de cand sunt in Romania, anul acesta sigur afost cel mai dificil. Daca l-as numi «cel mai rau an», ar insemnaca toate actiunile pozitive si rezultatele obtinute in 2009 artrebui sa fie uitate. Cu siguranta ca avem multe povesti de succes, de la imbunatatirea relati­ilor cuclientii pana la imbunatatirea productivitatii angajatilor sireducerea fluctuatiei de personal", explica Michele Meoni, ChiefOperating Officer (COO) in cadrul lantului hotelier ContinentalHotels.

Meoni, care conduce operatiunile lantului hotelier cu afaceri decirca 27 mil. euro anul trecut, spune ca in 2009 a invatat cat derepede trebuie sa adapteze procesele companiei si modelul debusiness in perioade de criza. In opinia sa, acest lucru se poateface uneori prin anticiparea evolutiei economice si prinvalorificarea oportunitatilor atat din perioadele economice dedeclin, cat si in cele de crestere economica.

Si Stephen Stead, CEO al producatorului de medicamente LaborMedPharma, detinut de fondul de investitii Advent International, ainvatat in 2009 ca forta evenimentelor externe poate aveaconsecinte majore in toate aspectele de business. El conduce oafacere estimata la 60 mil. euro pentru acest an.

"2009 nu a fost cel mai rau an, dar a fost mai degraba un an raumai ales in ceea ce priveste volumul vanzarilor si allichiditatilor comparativ cu estimarile initiale. Am fost afectatifoarte puternic de combinarea mai multor factori externi: reducerisilite de preturi, termene de plata semnificativ mai mari si rateale dobanzilor mai ridicate la imprumuturi", spuneStead.

Cornelia Coman, CEO la ING Asigurari de Viata, liderul pietei deprofil, crede ca fiecare an vine cu provocarile lui, indiferentdaca situatia economica este favorabila sau nu.

"Daca in 2009 ne-am confruntat cu un context economic marcat deincertitudini, in care prioritatea a fost retentia clientilor sisprijinirea celor care nu si-au mai permis sa isi sustina financiarcontractele, in 2008 provocarea fost sa administram dintr-o dataactivele unui numar extrem de mare de clienti", spune Coman, care amai precizat ca in 2008 un numar de aproape1,4 milioane de clientiau inceput sa-si administreze pensia obligatorie prin intermediulcompaniei pe care o conduce.

De o adaptabilitate neobisnuita la conditiile pietei a avutparte si cel care a condus pana in aceastavara unul dintre cei maimari furnizori de imprimante si copiatoare din lume.

"Anul acesta am invatat cat de importanta este flexibilitatea inbusiness si ca, mai ales in domeniul IT, trebuie sa te adaptezi laschimbarile de pe piata", spune Marius Persinaru, care in prezenteste vicepresedinte operational in cadrul Xerox, functie din carecoordoneaza operatiunile grupului din aproximativ 100 de tari, cubusiness cumulat de 1,5 miliarde de dolari.

Pastrarea numarului de angajati, printre cele mai marireusite

Laszlo Diosi, directorul general al OTP Bank Romania, spune ca areusit anul acesta de la conducerea bancii maghiare sa mentinastabilitatea, sa creasca profitabilitatea, sa indeplineascacerintele impuse de autoritatile de reglementare si sa contribuiela stabilizarea pietei. In primele noua luni ale anului, OTP aobtinut un profit net de 2,7 milioane de euro (779 de milioane deforinti maghiari, potrivit raportului publicat de grupul OTP laBudapesta). In perioada similara din 2008, banca inregistrase opierdere neta de 196 de milioane de forinti.

"Chiar si in cele mai dificile perioade, am reusit sa dezvoltamsi echipa de angajati si sa mentinem relatiile cu clientii", maispune Diosi.

O situatie de criza este mai usor de depasit pentru manageriiexperimentati, pentru ca atunci este momentul in care se aplicaregulile de baza ale profesiei si se vede cat de bine si-aupregatit organizatiile in anii buni.

"Comportamentul angajatilor s-a schimbat, pe langa conditiilegrele care au aparut pe piata muncii. Ei iau mai putine initiative,isi asuma mai putine riscuri, mai putine responsabilitati si tin cudintii de locul de munca", spune Diosi, care conduce un business cupeste 1.000 de angajati. El crede ca rolul unui manager de crizaeste acela de a crea o atmosfera de incredere si de apreciere aperformantei angajatilor, care sa contrabalanseze aceste tendintedin randul angajatilor.

"Ca lideri, important este sa nu facem abuz de putere inasemenea situatie, deoarece colegii nu vor uita niciodata unasemenea comportament. Cu respect reciproc, toti avem de castigat",mai spune Diosi.

Anul acesta, in cadrul ING Asigurari de Viata salariile austagnat, insa conducerea companiei a ales aceasta varianta pentru anu face disponibilizari sau scaderi salariale. De altfel, bugetulpentru salarii reprezinta o treime din costurile totale alecompaniei.

"Anul 2009 a functionat ca un catalizator pentru toti angajatiisi a pus bazele redefinirii modului in care lucram cu clientii.Desi nivelul salarial a stagnat, am observat aceeasi dedicatie inmodul de lucru, ceea ce a dus la realizarea celui mai mare numar deproiecte din ultimii ani", explica Coman. ING Asigurari de Viata siING Fond de Pensii numara in prezent aproximativ 400 de angajati,insa compania are incheiate peste 2.200 de contracte comerciale cuagenti de vanzari.

Celemai mari reusite de anul acesta in cadrul Labormed au fostachizitia de noi portofolii de produse si cresterea cotei de piatain ciuda unei competitii puternice. Unde s-ar fi putut face maimult?

"Mi-ar fi placut sa fiu mai implicat in dezvoltarea echipei deangajati si in programele de coaching pentru acestia pentru a maasigura ca sunt plasati foarte bine in raport cu provocarile noiirealitati financiare si de pe piata", mai spune Stead. Aproximativjumatate din cei 500 de angajati ai Labormed vor intra luna aceastain somaj tehnic, insa producatorul ia in calcul si renuntarea la oparte din personal.

De asemenea, CEO-ul Labormed si-ar fi dorit sa investeasca maimult in reputatia, profesionalismul si notoritetatea branduluiafacerii pe care o conduce.

Mai mult, cu mai putini oameni

In ceea ce priveste relatia cu angajatii, provocarile au fostdestul de putine in acest an pentru directorul operational allantului hotelier Continental, intrucat personalul a fost informatdin timp de schimbarile care vor urma.

"Am descoperit ca angajatii sunt doritori sa accepte schimbarimai usor si mai rapid. Ne-am imbunatatit productivitatea siabilitatile si am retinut cei mai buni angajati", mai spune Meoni.In opinia sa, nu au fost facute alte "excese" in politica deresurse umane, in schimb au inghetat angajarile si au continuat sase faca recrutari numai pentru pozitiile ramase vacante in urmaplecarilor voluntare. Continental Hotels, in care lucreaza 960 deoameni, s-a aflat pe pierderi in primele luni de anul acesta, dupaun rezultat negativ de 2,8 mil. euro in 2008. Mai mult, in 2009incasarile lantului hotelier au scazut cu 13% fata de anultrecut.

Pentru CEO-ul de la ING Asigurari de Viata, anul acesta ainsemnat o confirmare a faptului ca munca in echipa si mobilizareaangajatilor au un rol extrem de important pentru business si ca ocomunicare eficienta si continua cu clientii poate aduce maribeneficii companiei.

"Datorita eforturilor sustinute ale tuturor - angajati, forta devanzare si parteneri de afaceri - am reusit in 2009 fie sa nepastram cotele de piata existente, fie sa inregistram cresteri peanumite segmente de business", mai spune Coman.

In cadrul Xerox, echipa de managment a schimbat politica deretentie a angajatilor si de investitii in resurse umane, ca urmarea schimbarilor de pe piata fortei de munca.

"Daca anul trecut era vanatoarea talentelor, anul acesta a fostun «war of talents» (un razboi al talentelor - n.red.), pentru cacea mai mare provocare a fost cum sa-ti pastrezi oamenii buni sieficienti. Fiecare angajator s-a uitat la cum sa produca mai multcu mai putini oameni", spune Persinaru. O reusita in ceea cepriveste relatia cu angajatii anul acesta a fost eficientizareaprogramelor de dezvoltare a anagajatilor, in sensul cainvestitiile in astfel de programe au fost mai mici, dar cuaceleasi rezultate ca in anii trecuti. In Romania, Xerox areaproximativ 250 de angajati.

Daca s-ar putea intoarce in timp...

Daca ar putea da timpul inapoi, executivii sunt siguri ca ar luaalte decizii daca ar sti ce ii asteapta, insa, in general, suntmultumiti de calitatile lor de "lideri de criza".

"Daca m-as putea intoarce in timp, as schimba sau as grabicateva decizii personale si, de asemenea, as grabi cateva procese.Insa, per total, sunt multumit, colegii mei au facut o treabafoarte buna", explica Diosi, de la OTP Bank.

Daca ar fi stiut ce fel de vremuri vor fi anul acesta, COO-ulContinental Hotels spune ca ar lua alte masuri cu privire laexpansiunea lantului hotelier.

"Daca m-as intoarce in timp si as retrai evenimentele fara satrec prin asa o criza, probabil ca nu mi-as schimba nici deciziile,si nici strategia", spune Meoni.

El este de parere ca executivii ar trebui sa fie pregatiti si saia in considerare estimarile analistilor buni, care sa ii ajute saia decizii mai bune si sa aiba abordari mai rapide si mai flexibilein ceea ce priveste managementul crizei.

"Nu sunt un CEO, ci doar un COO, dar cred ca fiecare CEO artrebui sa fie un CEO de criza. De asemenea, cred ca unii au acesteabilitati si altii nu: insa ambele categorii ar trebui sa faca totposibilul pentru performanta companiei", mai spune Meoni. In opiniasa, declinul economic din Romania a avut o dezvoltare diferita:daca in Bucuresti viteza a fost foarte rapida si reactiva, inrestul tarii criza a inceput cu o viteza destul de mica la inceputsi a crescut in ultima perioada.

"Am vazut cat de repede a lovit criza piata din Romania sireactiile de improvizatie pe care le-au avut alte companii cu unimpact negativ pentru toata piata", spune Meoni.

Stead este de parere ca una dintre problemele din 2009 a fost cadomeniul farmaceutic este intens reglementat, iar jucatorii de peaceasta piata au fost nevoiti sa investeasca continuu in multeaspecte tehnice ale afacerii din cauza acestor reguli stricte.

"In acelasi timp, nu avem un castig comercial in urma acestorinvestitii facute in perioadele actuale. Astfel, costurile seridica si totusi nu suntem capabili sa le transpunem in preturileproduselor noastre", mai spune Stead.

Cum arata 2010: dificil, dar plin de provocari. Sigur nuse vor plictisi

Pentru ca ii plac si responsabilitatile si provocarile, anulviitor este un an in care, ca bancher, Diosi inca isi doreste safie la conducerea organizatiei.

"2010 va fi inca un an dificil, dar cu o economie care isirevine, iar toti bancherii vor avea o responsabilitate majora inceea ce priveste contributia la imbunatatirea situatiei economice",mai spune Diosi.

2009 si 2010 se anunta a fi ani interesanti si pentru MariusPersinaru de la Xerox, pentru ca sunt cei mai activi de pana acumsi ii place sa lucreze in astfel de perioade.

"Dar nu spun ca e simplu. Am toate sansele sa ma plictisescintr-o economie cum a fost cea de cinci ani incoace, care cresteaincontinuu. Acum, trebuie sa gasim solutii noi prin care sa neadaptam la cerintele pietei", explica Persinaru.

Insa daca executivii de top nu au suficiente forte prin care safaca fata realitatilor economice sau isi pierd increderea inactionari sau in echipa de management, ar trebui sa sereevalueze.

"2010 va fi un an dificil si plin de provocari. Va fi un an incare calitatea executivilor de top si a echipei din seniormanagement va face diferenta daca vor sa depaseasca piata", maispune Stead.

"Inca nu am facut estimari in termeni reali cu privire la ce vafi in 2010, insa daca ar trebui sa iau in considerare spiritulpozitiv care vine din Vest, ar trebui sa fiu si eu optimst in ceeace priveste o revenire a cresterii si a oportunitatilor in multepiete, daca nu chiar in intreaga economie", explica Meoni.

Coman, care a fost numita in functia de CEO al ING Asigurari deViata la finele lui 2008, cand au aparut primele probleme pe piatalocala, este de parere ca mandatul unui CEO poate fi corectcuantificat dupa o perioada de aproximativ trei ani de laterminarea lui, intrucat impactul deciziilor strategice asuprarezultatelor financiare nu trebuie sa fie doar pe termen mediu.

"Anul trecut a fost incarcat si de evenimente pe plan personal,fiind momentul in care am devenit pentru a doua oara mama. Stiam canu va fi usor, dar dupa 11 ani in care am crescut si m-am dezvoltatodata cu aceasta companie, provocarea a fost cu atat maiinteresanta si placuta pentru mine", precizeaza Coman.

"In plus, am mare incredere in oamenii care lucreaza in echipacu mine, iar in 2010 speram sa culegem in continuare rezultateleproiectelor incepute in 2009", mai spune Coman.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO