Profesii

Ce companii au majorat salariile angajaţilor în acest an

Ce companii au majorat salariile angajaţilor în acest an
25.07.2010, 23:46 400

Procter& Gamble, Kraft Foods România, Dacia, Den Braven,Wrigley, Adobe sau Agricover sunt doar câteva din companiile careau acordat şi în acest an creşteri salariale, de la 3% până la 15%.Deşi angajatorii care au acordat creşteri salariale de două cifreau fost mai puţini decât în anii trecuţi şi, de regulă, au oferitmajorările în mod diferenţiat, în funcţie de performanţa fiecăruiangajat, prognozele pentru cea de-a doua parte a anului şi pentruanul următor sunt mai optimiste.
Angajatorii cred că vor acorda creşteri salariale mai mari în celde-al doilea semestru al anului decât previzionau în primele treiluni ale anului, pentru că au bugetat sau au acordat deja majorărisalariale cu 10% mai mari decât estimau în martie, potrivit unuistudiu realizat de firmele cu activităţi în resurse umaneConsulteam şi Mercer pe un eşantion de 150 de companii (majoritateamultinaţionale).
"Procentele de creşteri salariale rămân în jurul valorii de 6%, cudiferenţe majore în funcţie de industria la care ne referim, pentrucă există sectoare care au îngheţat salariile în acest an sau aubugetat creşteri salariale de 2 sau 3 procente", susţine OanaDatki, country manager al Consulteam, care reprezintă pe piaţalocală Mercer, una dintre companiile care realizează anual studiisalariale.
În cadrul Kraft Foods România, cel mai mare jucător de pe piaţaciocolatei şi a cafelei, cu afaceri de aproape 139 mil. euro anultrecut, au fost acordate creşteri salariale, bazate mai ales perezultatele evaluării performanţei angajaţilor. "Majorărilesalariale se stabilesc individual, în funcţie de performanţeleangajatului şi sunt corelate cu performanţele companiei. Creşterilesalariale pentru anul acesta s-au aplicat în luna aprilie şi nuavem planificate creşteri pentru a doua parte a acestui an",susţine Doina Cavache, corporate affairs manager în cadrul KraftFoods România, care are în prezent 280 de angajaţi.
Şi în cadrul diviziei locale a producătorului american de bunuri delarg consum Procter&Gamble, cu afaceri de 280 de milioane deeuro pe divizia de distribuţie şi 940 de angajaţi, s-au alocatcreşteri salariale în funcţie de performanţă în acest an.
"Creşterile salariale în P&G sunt individualizate, iar înfiecare lună am avut angajaţi care au beneficiat de majorări desalarii, aşa că ne este foarte greu să calculăm nişte valoriprocentuale. Aceste creşteri se bazează pe performanţa angajatuluicare este vizat", susţine Sunday Oloidi, HR Associate Director încadrul P&G Marketing România.
În cadrul grupului Agicover, unul dintre cei mai importanţijucători din agricultură, cu afaceri de 96 de milioane de euro şi650 de angajaţi, o parte din creşterile salariale s-au făcut înluna februarie, celelalte urmând să fie acordate înseptembrie.
"S-au făcut creşteri salariale diferenţiat, cu procente cuprinseîntre 3 şi 6% pentru fiecare angajat, în funcţie de performanţaorganizaţiei din care face parte", spune Simona Podgoreanu,directorul de resurse umane al Agricover, care a adăugat că, îngeneral, creşterile salariale din ultima perioadă au ţinut cont denivelul inflaţiei şi estimează că în anii următori vor mai avea loccreşteri semnificative de salarii, bazate tot pe performanţacompaniilor din grup.
"Trebuie să avem grijă de motivarea salariaţilor şi de acordarea decreşteri salariale, pentru că fără ei nu vom putea obţine rezultateşi de aceea cred că vor mai fi creşteri semnificative", adaugăPodgoreanu. În acest an, Agricover a făcut aproximativ 20 de noiangajări.
Media de creştere salarială de 6% acordată de angajatori în acestan este confirmată şi de reprezentanţii firmei de consultanţă înmanagement Hay Group România, care realizează studii salariale peun eşantion de 160 de companii şi care estimează că angajatorii auacordat în 2010 creşteri salariale de 6,3 - 6,4%.
"Dacă anul trecut companiile americane în special au îngheţatsalariile, anul acesta au fost nevoite să facă unele majorăripentru a-şi menţine poziţia pe piaţă şi pentru a nu risca să-şipiardă din angajaţii performanţi", susţine Alina Popescu, rewardmanager în cadrul Hay Group România. Ea a mai precizat căprocentele de creştere salarială din acest an au fost mai mici faţăde anii trecuţi, ceea ce a creat sentimentul de frustrare în rândulangajaţilor performanţi, care nu au avut parte de creşterilesalariale anuale din anii precedenţi.
"Mi-a crescut salariul cu 6% anul acesta, de la 2.600 de lei la2.760 de lei, creştere care s-a aplicat pentru toţi angajaţii",spune Mihaela, team leader la o filială locală a unui producătoramerican de software cu peste 1.000 de angajaţi.

Cine a avut creşteri de două cifre
De creşteri salariale de două cifre au avut parte cei 210 angajaţiai companiei americane Wrigley România, producătorul gumei Orbit,care au avut salarii mai mari, în medie, cu 10%. În fiecare an, înluna martie, compania evaluează activităţile desfăşurate de fiecareangajat în anul precedent şi stabileşte procentul de majoraresalarială.
"Probabil că vor mai urma creşteri salariale, pentru că esteimportant ca într-o perioadă mai dificilă să oferim angajaţilormotive în plus să se implice mai mult în activitatea pe care odesfăşoară. Cred că cea mai mare creştere salarială acordată înacest an nu a depăşit 15%", susţine Mihai Georgescu, directorulgeneral al Wrigley Romania, companie cu afaceri de 52 mil. euro şiun profit de 7,5 mil. euro anul trecut.
În cadrul filialei locale a grupului olandez Den Braven, care are250 de angajaţi pe piaţa locală, directorul general a decis anultrecut să majoreze cu 10-15% salariile tuturor angajaţilor, iar înluna februarie a acestui an a majorat salariile managerilor dinvânzări cu 20%. Ceilalţi angajaţi au primit, în funcţie deperformanţe, bonusuri de 10-15%, iar tendinţa va continua şi în adoua parte a anului.
Şi în cadrul producătorului de software Adobe, care are pe piaţalocală 150 de angajaţi, s-au acordat majorări de salarii anulacesta, iar compania are în prezent 30 de poziţii deschise.
"S-au făcut majorări salariale pentru toţi salariaţii de 13% înluna februarie, când s-au luat în calcul şi ajustările de pe piaţăla toţi angajaţii. Cu siguranţă că vor mai urma şi alte creşterisalariale pentru că încercăm să rămânem competitivi pe piaţă",susţine Delia Blăjan, directorul de resurse umane al Adobe România.Compania are în prezent şi 12 studenţi care participă la un programde internship.
Şi în cadrul Dacia, membrii administraţiei intenţionează să acordecreşteri salariale individuale pentru cei mai performanţisalariaţi, însă nu au primit încă acordul sindicatelor, caresolicită o creştere a fondului de salarii cu 10%. Cei 13.000 desalariaţi de la Dacia au beneficiat de creşteri salariale de peste15% în fiecare an, iar salariile angajaţilor au crescut de aproapetrei ori în intervalul 2007 - 2010, la care s-au adăugat şi primede rezultat şi prime excepţionale, potrivit reprezentanţilorcompaniei. Ultima majorare a fost de 300 de lei în prima parte aacestui an.
"Pentru anul viitor companiile estimează că vor acorda creşterisalariale foarte apropiate de două cifre, de 9- 10 %, ca urmare aţintei de inflaţie anunţate de guvernatorul BNR, de 7,9%.Companiile trebuie să se apropie de creşteri de două cifre, pentrua-şi păstra angajaţii performanţi", mai spune Popescu de la HayGroup.

În statele din vestul Europei, creşterile salariale suntde 2 - 3%
Angajatorii au deocamdată estimări pozitive în ceea ce priveştecreşterile salariale şi pentru anul viitor, mai ales pentruangajaţii la nivel de specialist, pentru că la nivel de managementsalariile au ajuns la nivelul celor din alte state. Cu toateacestea, este posibil să observe o scădere a bugetelor de salariiîn cadrul multinaţionalelor, nu din cauza disponibilizărilor, cipentru că cei care au plecat au fost înlocuiţi de noi angajaţi, cusalarii mai mici.
Previziunile sunt mai pesimiste pentru cel de-al doilea semestru alanului în Polonia, Cehia sau Ungaria, pentru că majoritateacompaniilor au acordat creşteri salariale în primele luni aleanului.
"În Europa de Vest, estimările îşi păstrează aproximativ aceleaşivalori de la un trimestru la altul, evident cu procente de 2 sau 3la sută în funcţie de ţară. Cele mai mari procente, în jurulvalorii de 4%, le putem găsi în Grecia", explică Datki.
Indiferent de ţară, nivelurile de management şi de specialişti aualocate procente de creşteri salariale mai consistente, încondiţiile în care focalizarea este pe performanţă şi pe retenţiaangajaţilor-cheie în companii.
"În statele din Vest, creşterile salariale sunt mult mai mici,pentru că piaţa salarială e stabilă de ani de zile. Angajaţii deacolo au avut întotdeauna creşteri mici, de 2- 3%, pentru a acoperiinflaţia", mai spune Datki.
Pentru a atrage, motiva şi reţine angajaţii-cheie, a căroractivitate să aibă impact direct în profitabilitatea companiei,companiile au început să schimbe conceptul de recompensare şi autrecut la componente de natură nonfinanciară în pachetele debeneficii, care să permită dezvoltarea profesională a angajatuluisau un echilibru mai bun între viaţa personală şi ceaprofesională.
De regulă, pachetele de compensaţii şi beneficii oferiteangajaţilor includ, pe lângă salariul de bază, bonusuri pe termenscurt, asigurare medicală sau de viaţă, maşină de firmă, programede dezoltare şi training, abonamente la sală sau posibilitatea de alucra de acasă.
S-ar putea să fim în pragul unei paradigme în ceea ce priveşteprincipiile de bază folosite până acum de oamenii din resurse umanepentru recompensarea angajaţilor. La începutul anilor '80, multesisteme de compensare erau structurate după nivelul de educaţie,vârstă şi chiar gen. Ulterior, companiile au început să legerecompensarea angajaţilor de performanţă şi au început să fie maiorientaţi spre recompensarea pe echipe. Cu toate acestea, sistemelede recompensare în funcţie de performanţă au început să fiecontestate de angajaţi, care solicitau tăierea bonusurilor, odatăce discrepanţele dintre beneficiile oferite angajaţilor dinmanagement şi specialiştilor s-au adâncit.
"În continuare bonusurile reprezintă 20- 25% din salariul brut debază al anului trecut. Însă pentru că bonusurile acordate laînceputul anului au reflectat performanţa de anul trecut, un an încare a fost dificil să-ţi mai atingi targetul, nu toţi angajaţiidin vânzări au reuşit să-şi suplimenteze veniturile", mai spuneDatki.


Sunday Oloidi, HR Associate Director, P&GMarketing România: Creşterile salariale în P&G suntindividualizate, iar în fiecare lună am avut angajaţi care aubeneficiat de majorări de salarii. Aceste creşteri se bazează peperformanţa angajatului care este vizat.


Simona Podgoreanu, directorul de resurse umane alAgricover: Trebuie să avem grijă de motivarea salariaţilor şi deacordarea de creşteri salariale, pentru că fără ei nu vom puteaobţine rezultate şi de aceea cred că vor mai fi creşterisemnificative în viitor.


Mihai Georgescu, directorul general al WrigleyRomânia: Probabil că vor mai urma creşteri salariale, pentru căeste important ca într-o perioadă mai dificilă să oferimangajaţilor motive în plus să se implice mai mult în activitatea pecare o desfăşoară.


Oana Datki, country manager la Consulteam: Înstatele din Vest, creşterile salariale sunt mult mai mici, pentrucă piaţa salarială e stabilă de ani de zile. Angajaţii de acolo auavut întotdeauna creşteri mici, de 2- 3%, pentru a acoperiinflaţia.

În ultimii ani, românii au avut parte de creşteri salariale dedouă cifre, cu excepţia anului trecut, când companiile au îngheţatbugetele de salarii.

În statele din vestul Europei creşterile salariale au fostîntotdeauna mici, de două sau trei procente, întrucât pieţele suntstabile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO