Profesii

Ce fac executivii de top pe LinkedIn si Facebook?

Ce fac executivii de top pe LinkedIn si Facebook?

Calin Dragan, CEO al Coca-Cola HBC Romania si Republica Moldova, foloseste Facebook ca instrument de comunicare in scop personal

13.09.2009, 16:10 762

Numarul utilizatorilor retelei sociale Facebook a ajuns laaproape 100.000 de persoane pe plan local, in timp ce la nivelmondial exista mai mult de 250 de milioane de utilizatori,estimeaza jucatorii din online. Cu toate acestea, fenomenulFacebook nu-si face inca simtita prezenta foarte puternic inbusiness, unde prea putini manageri il folosesc pentru a se promovape sine sau afacerea pe care o conduc. Cei mai multi dintre ceiprezenti pe Facebook provin din domeniul IT sau recrutare, pentruacestia din urma o retea sociala fiind o sursa enorma decandidati.

Situatia de pe plan local nu este diferita de ceea ce seintampla in lume. Un studiu recent realizat publicat pe bloguluberceo.com arata ca foarte putini dintre executivii care fac partedin Topul Fortune 2009 utilizeaza Facebook, LinkedIn, Wikipedia sauscriu pe un blog. Cei mai multi dintre managerii de top care si-audeschis conturi pe Facebook provin in special din domeniul IT, intimp ce pentru ceilalti principalul scop este unul personal.

"Folosesc acest instrument de comunicare in scop personal. Inscop profesional, apelez la alte instrumente de comunicare, precume-mailul de companie sau newsletter-ul intern", spune Calin Dragan,CEO al Coca-Cola HBC Romania si Republica Moldova.

Potrivit studiului, numai doi CEO care conduc companii din TopFortune au conturi de Twitter, in timp ce 81% din respondenti nu auo pagina personala de Facebook. Numai 13 executivi de top auprofile pe LinkedIn, cei mai multi conducand companii din sferaIT&C. Mai mult decat atat, niciunul dintre executivii din top100 nu are un blog.

La polul opus, exista manageri sau companii care profita denumarul mare de utilizatori de pe Facebook, incercand in acest felsa cunoasca oameni noi.

"Da, se pot recruta angajati prin intermediul Facebook. Eu nu ofac, dar colegii mei de la HR, da. Se pot stabili intalniri deafaceri in urma contactarii prin retelele sociale, se pot incheiacontracte sau atrage investitori", spune Radu Georgescu,presedintele grupului Gecad, specializat in securitatea informaticasi unul dintre cei mai cunoscuti oameni de afaceri din industriaIT&C, care a devenit celebru prin vanzarea tehnologieiantivirus RAV catre Microsoft.

In opinia sa, retelele sociale, de business sau nu, suntdefinite, in general, prin usurinta cu care te ajuta sa intri incontact si sa comunici cu persoane din domeniu, oameni care teintereseaza, dar cu care nu te-ai intalnit niciodata.

Georgescu, care petrece aproximativ jumatate de ora pe saptamanape Facebook, spune ca prefera totusi reteaua sociala LinkedIn, carereuneste mai multi profesionisti din lumea businessului.

"LinkedIn, spre exemplu, imi aduce mai multe avantaje decatFacebook pentru ca este foarte orientat catre business si ma poateajuta mai mult sa ajung sa comunic cu persoane de care am nevoie laun moment dat. Facebook este mai mult pentru «socializare»personala. Ajuta insa amandoua si la brandul personal", afirmaGeorgescu.

Vanatorii de profile

Pentru head-hunteri, un site de socializare precum Facebookpoate fi un instrument foarte util, avand in vedere ca este usor sacunosti oameni noi.

"Lucrand in executive search, esti obligat sa fii tot timpul inmijlocul tuturor lucrurilor, sa ai acces imediat la oriceinformatie, despre oricine. Prin urmare, trebuie sa fim tot timpulacolo unde sunt informatiile. Tool-urile astea de pe internet au unavantaj enorm pentru noi, pentru ca au o cantitate practicnelimitata de informatii la care ai acces instantaneu si estedestul de bine structurataª, spune George Butunoiu, managingpartner al firmei cu acelasi nume Radu Georgescu, presedintele grupului Gecad, petrece aproximativ jumatate de ora pe saptamana pe Facebook, dar prefera totusi reteaua sociala LinkedIn si unul din cei mai cunoscuti head-hunteri din piata.

El explica faptul ca angajatii sai, in special cei care facresearch, petrec ore intregi pe site-urile de socializare, pentru aaduna informatii. Totodata, exista si dezavantaje in utilizareare­te­lelor sociale ca instrument de cautare de candidati, si anumeacela ca toata lumea are acces la informatii intr-un mod relativ"democratic", ceea ce duce la o scadere a avantajelor com­petitivea celor care sunt vechi pe piata si care isi bazeaza aproape toataforta pe cantitatea de relatii, informatii si acces la informatiipe care le au.

"Acum, avantajul competitiv a ramas doar in relatiile personale.Tot ce am strans eu ca informatii in 18 ani de activitate poate fistrans acum intr-un timp mult mai scurt", afirma Butunoiu.

Personal versus profesional

Desi aparitia Facebook a avut loc acum mai bine de cinci ani, peplan local, exista inca o anumita reticenta in a folosi acestinstrument la capacitatea sa maxima.

"Ajuta FB (Facebook - n.r.) in business? In general tot ce facse bazeza pe contactul cu oamenii. Avand un instrument care sustinementinerea unui network, cu siguranta poate ajuta in business, darpentru mine FB este doar un social network si nu va avea niciodataca obiectiv primar altceva decat un aspect «social»", spune MatildaCrossman, managing director al companiei de training ExP Group,care povesteste ca "a descoperit" Facebook pe vremea cand studia laHarvard si i s-a parut o idee excelenta pentru a pastra legatura cuprietenii, mai ales cu cei din strainatate.

Exista insa si pareri diferite. Spre exemplu, Mihai Stanescu,business & life coach in cadrul RoCoach, spune ca inca nu vedeniciun avantaj profesional in a avea cont pe Facebook.

"Sincer, nici nu m-am gandit sa folosesc Facebook pentru aatrage clienti. Cu toate acestea, cred ca lucrurile s-ar puteaschimba, dar mai degraba indirect, crescand potentialul deatractivitate catre posturile mele", spune Stanescu.

In opinia presedintelui Gecad, orice om de afaceri trebuie sastabileasca inainte de toate, ce isi doreste sa obtina de pe urmaprezentei sale pe retelele sociale.

"Daca vrei sa faci business si doar atat te intereseaza, estepreferabil sa detii un cont pe LinkedIn si pe alte retele deacelasi gen, sa faci parte din diverse grupuri, sau sa initiezidiscutii. Daca te intereseaza mai mult brandingul personal, atunciun cont pe Facebook si pe alte retele sociale este un plus",explica Georgescu.

Potrivit lui Dragos Dehelean, managing partner la agentia deconsultanta in comunicare, specializata in folosirea mediuluionline

Selenis, la ora actuala exista aproximativ 100.000 deutilizatori Facebook pe piata locala, fata de 50.000 cati aveauconturi anul trecut in noiembrie.

"Facebook este un mediu unde exista o explozie la nivel deaudienta. Multa lume poate profita de acest lucru, inclusiv oameniide vanzari, cei care vor sa faca networking sau sa sa-si promovezebrandul personal", spune Dehelean. Cu toate acestea, in opinia sa,nu exista inca implicare la nivel corporate.

Chiar daca au existat previziuni inca din 2005 ca managerii vorincepe sa comunice toti pe bloguri sau pe retelele sociale, iarorganizatiile vor deveni mai transparente, acest lucru nu s-aintamplat, iar motivatiile pentru asemenea strategii nu sunt destulde puternice.

LinkedIn

  • Retea sociala online cu accent pe relatiile de business
  • Lansata in mai 2003 si utilizata mai ales de profesionisti dinbusiness
  • Numara aproximativ 43 de milioane de useri, din 170 deindustrii diferite

Facebook

  • Cea mai mare retea sociala online
  • A fost fondat de catre Mark Zuckerberg si colegii sai de cameraintr-un camin de la Harvard University
  • Numara aproape 250 de milioane de useri in toata lumea

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO