Profesii

Ce trebuie sa faci pentru a avea cei mai multumiti angajati

Ce trebuie sa faci pentru a avea cei mai multumiti angajati
10.05.2009, 15:43 1590

Unda de soc care a traversat economia globala si care si-a facut simtite efectele pe piata locala spre finalul lui 2008, a dezechilibrat cea mai mare parte din companiile care pana in urma cu cateva luni erau "pe val". Odata cu scaderea vanzarilor, a comenzilor si a bugetelor - in special cele destinate investitiilor si dezvoltarii - cei mai multi dintre liderii din companii au fost nevoiti sa isi redefineasca prioritatile, iar, in unele cazuri, au trecut chiar la strategii de supravietuire - demers inimaginabil cu un an in urma.

"In acest context, o echipa de angajati implicati, motivati sa depuna eforturi pentru a sustine obiectivele companiei si pentru a pune in aplicare noua strategie, constituie un avantaj competitiv si poate reprezenta punctul care face diferenta intre cei care vor supravietui si cei care vor diparea. Cu toate acestea, in astfel de momente tendinta generala este de a reduce costurile, cu prioritate din bugetele de resurse umane. Contradictoriu sau nu, pentru a mentine angajatii implicati reducand totusi semnificativ costurile, se defineste nevoia de a avea un leadership puternic. Astfel, se impune intrebarea: Odata cu schimbarea organizationala trebuie ca liderii sa isi schimbe atitudinea?", spune Monica Carligea, coordonator al studiului pe piata locala.
 
Metodologie
Studiul realizat de Hewitt Asocciates in Romania a analizat opiniile a aproximativ 13.000 de angajati din 50 de companii locale si multinationale. Pentru a putea participa la studiu, companiile trebuie sa fie prezente pe piata de cel putin doi ani si sa aiba minimum 50 de angajati in regim full-time. La studiu au participat 12.500 de angajati, 417 manageri si 43 de manageri de resurse umane. Participarea este gratuita, fiind sponsorizata de catre Hewitt Associates si Monday Insight, partenerul sau strategic in Romania.
"Toate chestionarele sunt distribuite de catre Hewitt si Monday Insight, astfel asigurandu-se maxima confidentialitate a datelor. Au fost invitate sa participe peste 400 de companii cu prezenta in Romania, dar pana la sfarsitul studiului au decis sa participe 50. Pe perioada desfasurarii studiului si, in special, in primul trimestru al anului, multe companii au decis sa nu participe la studiu pentru ca leadership-ul a considerat ca nu este momentul potrivit, ca urmare a contextului economic dificil", spune Carligea.
Datele au fost colectate in intervalul 15 septembrie 2008 - 15 martie 2009. Respondentii au completat chestionarele in varianta online sau pe hartie. Clasamentul final al companiilor care au cei mai multumiti angajati are doua componente. A fost realizat un clasament al companiilor mici si mijlocii (cu pana la 250 de angajati) si unul al companiilor mari (cu peste 250 de angajati).
 
Studiul Hewitt are trei componente:
 
1. Nivelul de satisfactie si implicare al angajatilor
Chestionarul a urmarit reflectarea caracteristicilor conditiilor de munca din companii, precum si a nevoilor angajatilor. Au fost urmarite aspecte ca mediul de lucru, salariile si pachetul de beneficii, relatiile in companie, practicile de resurse umane, procesele din companie, cariera si dezvoltare, felul in care managementul comunica cu angajatii.
 
  • Chestionarul de satisfactie si implicare a angajatilor a studiat opinia, implicarea si satisfactia angajatilor pe baza a 20 de factori care incorporeaza toate aspectele muncii de zi cu zi.
  • A contat in pondere de 60% in rezultatul final.
  • 12.500 de angajati au raspuns la un chestionar format din 84 de intrebari, printre care s-au numarat intrebari ca: "Intelegi in functie de ce criterii se fac schimbarile salariale in companie?" si "Opiniile angajatilor sunt luate in considerare de management in procesul decizional?".
 
2. Nivelul de satisfactie al echipelor de top management
Componenta studiului care a analizat raspunsurile echipelor de management are scopul de a aduna informatii despre opiniile executivilor din companii cu privire la strategiile de resurse umane, precum si in ceea ce priveste compania ca angajator si nu numai. Au fost urmarite aspecte ca: gradul de implicare al managementului, comunicarea cu echipele de conducere, prioritatile de resurse umane, strategia companiei si prioritatile de business.
 
  • Chestionarul de satisfactie a echipei de top management examineaza opinia managerilor asupra imaginii companiei ca angajator si asupra strategiei de resurse umane din companii.
  • 417 executivi au raspuns la acest chestionar (CEO, presedinti de companii, membri ai boardului, manageri regionali etc.).
  • Executivii au raspuns la un chestionar de 58 de intrebari, ca de exemplu: "Satisfactia pe care v-o da munca depusa compenseaza sacrificiile pe care le faceti pentru job?", "Va informati angajatii despre schimbarile care urmeaza sa se produca in organizatie?".
  • Rezultatele obtinute in urma chestionarului la care au raspuns executivii, corelate cu raspunsurile managerilor de resurse umane si cu cele ale angajatilor, au contat in pondere de 40% in rezultatul final.
 
3. Chestionar de audit de HR
Fiecare companie participanta la studiu a completat un chestionar destinat managementului de resurse umane din companie.
Chestionarul a analizat aspecte ca brandul de angajator, managementul talentelor, eficienta practicilor si activitatilor de resurse umane, echilibrul intre viata personala si cea profesionala, strategiile de resurse umane si eficienta acestora.
 
  • Chestionarul de HR audit a avut 92 de intrebari si a analizat structura si strategiile departamentului de resurse umane din companii.
  • 43 de manageri de HR au raspuns.
  • Managerii de HR au raspuns la intrebari ca: "Ce faceti pentru a crea si a intretine brandul de angajator in piata ?", "Ce asteapta executivii din companii de la departamentele de resurse umane ?".
La fiecare intrebare, respondentii au bifat cate o categorie de raspuns pe o scala de la 1 la 6 (1 - total de acord, 2 - de acord, 3 - partial de acord, 4 - partial dezacord, 5 - dezacord, 6 - dezacord total).
In clasamentul final sunt luate in consideratie doar acele companii care au completat toate cele trei chestionare si care au avut un esantion reprezentativ din angajati ce au completat chestionarul. Scorul final al unei companii este determinat pe baza nivelului de implicare al angajatilor si in baza scorului de aliniere dintre opiniile angajatilor, managerilor si HR-ului. Termenul de implicare a fost dezvoltat in 1995 de catre consultantii Hewitt care au definit implicarea ca pe "un sentiment de apartenenta intelectuala si emotionala a angajatului la compania sa". Aceasta merge mai departe decat satisfactie (cat de mult imi place aici) si decat angajament/datorie (cat de mult vreau sa raman aici) pana la implicare (cat de mult vreau si fac pentru a imbunatati succesul companiei). Best Employers au fost definite companiile care au avut scorurile generale cele mai mari si in care nivelul de implicare si multumire al angajatilor este cel mai ridicat. 
Hewitt Associates, cu prezenta in 33 de tari si cu aproximativ 23.000 de angajati, realizeaza studiul "Best Employers" in Europa Centrala si de Est incepand cu 1999, in prezent acoperind 12 tari. Studiul este realizat si in Asia si Canada.
 
Adobe Romania
  • Companie de cercetare-dezvoltare software cu prezenta in Bucuresti
  • Infiintata in 2006 prin achizitia unei companii romanesti (Interakt Online, fondata de doi tineri romani, achizitie estimata la aproximativ 20 de milioane de euro)
  • 110 angajati in Romania si 6 stagiari
  • 1.900 de euro (8.000 de lei) - salariul mediu brut in prezent. Salariul brut este negociat in lei.
 
Syngenta Romania
  • Filiala locala a producatorului mondial de articole pentru protectia plantelor si a semintelor Syngenta AG.
  • 81 de angajati pe piata locala in prezent.
  • Prezenta de peste sase ani in Romania.
  • Ritm anual de crestere de 20% al cifrei de afaceri la nivel local.
  • 6.850 de lei, salariul mediu brut lunar in companie.
 
Tuca Zbarcea & Asociatii
  • Casa de avocatura infiintata in 2005, aflata pe prima pozitie in functie de veniturile incasate in 2008.
  • 136 de angajati la 1 ianuarie 2009, din care 83 de avocati (16 parteneri), restul fiind reprezentat de personalul administrativ.
  • 31 de ani - media de varsta a avocatilor.
  • 18,5 mil. euro, cifra de afaceri in 2008.
  • 11,6 mil. euro, profitul in 2008.
  • 4 mil. euro - bugetul anual de resurse umane.
 
Microsoft Romania
  • Reprezentanta locala a celui mai mare producator de software din lume.
  • Compania a fost infiintata in Romania in 1992 cu 4 angajati.
  • In 2007, a raportat o cifra de afaceri de 81,78 mil. lei (22,74 mil. euro) si un profit net de 18,6 mil. lei (5,17 mil. euro), conform datelor publicate de Ministerul Finantelor. Sumele nu reflecta insa toate proiectele in care este implicata compania.
  • 267 de angajati la 1 ianuarie 2009 (inclusiv in centrul de servicii GTSC).
 
Neogen
  • Administreaza cel mai mare portal online din Romania (neogen.ro) si unul dintre cele mai mari site-uri de recrutare online (bestjobs.ro).
  • Infiintata in anul 2000.
  • 100 de angajati la sfarsitul lui aprilie 2009.
  • 3.515 lei, salariul mediu brut in companie.
  • In 2007, fondul american de investitii Tiger Global Management (SUA) si fondul olandez Wouwer (Olanda) au achizitionat 27% din actiunile Neogen intr-o tranzactie estimata la 6 mil. euro.
 
McDonald's Romania
  • Cel mai mare lant de restaurante de tip fast-food de pe piata.
  • In 1995 a fost deschis primul restaurant in Romania, la parterul Complexului Comercial Unirea.
  • In prezent, opereaza o retea de 60 de restaurante in 20 de orase din tara.
  • Peste 4.000 de angajati, din care peste 40% lucreaza in regim part-time.
  • Afaceri de 108 mil. euro in 2008, in crestere cu 17% fata de 2007.
 
Provident Financial
  • Companie specializata in acordarea de finantari de mica valoare la domiciliu
  • Si-a inceput activitatea in 1996 in Romania
  • Este filiala locala a grupului britanic International Personal Finance
  • 420 de angajati si 1.800 de reprezentanti indepedenti (persoane fizice autoritzate)
  • Au operatiuni in 25 de orase din tara
  • A acordat finantari de 42 mil. euro anul trecut, de peste trei ori mai mult fata de 2007.
 
Henkel Romania
  • Filiala locala a Henkel Austria (devenita in 1998 Henkel Central Eastern Europe).
  • Compania are trei divizii pe piata locala (adezivi, cosmetice si detergenti).
  • 534 de angajati, din care 260 lucreaza in productie
  • Infiintata in 1994 pe piata locala.
  • Afaceri de 590 mil. lei (160 mil. euro) in 2008, in crestere cu 25% fata de anul precedent, in timp ce profitul inainte de taxe si impozite (EBIT) a crescut cu 24% fata de 2007, pana la 31 mil. euro,
 
Holcim Romania
  • Subsidiara locala a grupului elvetian Holcim, care activeaza pe pietele locale de ciment, agregate si betoane.
  • 1.400 de angajati.
  • 2.500 de lei - salariul mediu de incadrare, la care se adauga o serie de beneficii fixe sau variabile in functie de performanta, care pot ajunge la 28 - 30% din salariul anual.
  • Investitii de 660 mil. euro in fabricile de pe piata locala in decurs de 11 ani.
  • Afaceri de 372 mil. euro in 2008, cu 25% mai mari decat in 2007 (crestere calculata in euro, fara a lua in considerare deprecierea cursului euro/leu, de aproximativ 10%).
 
Macromex
  • Cel mai mare distribuitor de produse congelate si refrigerate de pe piata
  • Compania a fost infiintata in 1993
  • 4 depozite: Bucuresti, Cluj, Constanta, Timisoara
  • Peste 500 de angajati
  • Afaceri de 93 milioane de euro in 2007
  • Afaceri estimate de ZF la 100 mil. euro in 2008, pe baza estimarilor anterioare de crestere ale companiei, mai accelerate in 2008 fata de 2007, comparativ cu perioada anterioara (plus 11%).
 

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO