Profesii

Cei care au reusit sa ia fonduri europene pentru HR

Cei care au reusit sa ia fonduri europene pentru HR
01.06.2009, 00:03 347

Pe de alta parte, tot mai multe voci din mediul privat acuza mecanismul greoi si complicat al fondurilor europene si intarzieri de luni de zile pana la primirea unui raspuns din partea AMPOSDRU - autoritatea de management care gestioneaza banii. "Am depus proiectul in luna octombrie a anului trecut si nu am primit inca niciun raspuns, nici pozitiv, nici negativ", spune managerul de HR al unei companii locale.
Anul trecut au fost lansate 34 de linii de finantare, iar data limita pentru depunerea proiectelor a fost jumatatea lunii decembrie. "Indiferent de data la care potentialii beneficiari au depus cererile de finantare, evaluarea acestora a inceput dupa expirarea termenelor limita. In prezent, evaluarea acestor proiecte (granturi si strategice) este aproape finalizata. Potentialii beneficiari care nu au primit inca raspuns, il vor primi pana la sfarsitul acestei luni (mai - n.r.)", au precizat reprezentantii AMPOSDRU.
ZF prezinta cateva studii de caz ale companiilor si institutiilor care au reusit sa acceseze fonduri europene pentru resurse umane. 

Proiect depus in august 2008, demarat in mai 2009
HR Club
  •   Valoarea finantarii: 285.000 de euro
  •   Titlul proiectului: parteneriat in sprijinul dezvoltarii domeniului resurselor umane
  •   Obiectivul proiectului: imbunatatirea cadrului de organizare si functionare a domeniului resurselor umane.
  •   Profilul de activitate: asociatia profesionistilor in resurse umane din Romania.
"Ideea aplicarii la fonduri europene ne-a venit anul trecut in primavara, impulsionati fiind de reusita similara a colegilor nostri din Bulgaria. In scurt timp aveam agreate liniile directoare ale proiectului, urmand sa identificam cea mai buna modalitate de actiune pentru a duce lucrurile inainte. Si intrucat echipa executiva nu avea competentele necesare scrierii de proiecte europene, am decis sa apelam la suport extern", spune Carmen Cucul, director executiv al HR Club, asociatia profesionistilor in resurse umane din Romania si manager de proiect.
HR Club a depus proiectulul la inceputul lunii august a anului trecut, iar prima notificare pozitiva a primit-o in februarie 2009, cand proiectul a fost propus spre finantare. Au mai trecut inca doua luni, proiectul intrand in aplicare de pe data de 4 mai. Institutia a solicitat o prefinantare in valoare de 30% din totalul bugetului pe primul an. HR Club nu a incasat inca niciun ban din fonduri europene. "Trebuia sa intre in zece zile, dar nu a trecut inca deadline-ul".
Obiectivul general al proiectului il constituie imbunatatirea cadrului de organizare si functionare a domeniului resurselor umane din Romania si va actiona in trei mari directii: dezvoltarea profesionala a specialistilor in resurse umane prin crearea unui centru online de resurse si a unui manual de bune practici in domeniul managementului resurselor umane, cresterea cooperarii intre functiunea de resurse umane si managementul general al organizatiilor prin organizarea unei conferinte nationale si a unui studiu/cercetari de parteneriat strategic, dezvoltarea de parteneriate intre HR Club si actori relevanti ai sectorului public (institutiile publice, sindicate, patronate, ONG-uri) prin crearea unui grup de lucru permanent pe probleme de legislatia muncii, dialog social si clasificarea ocupatiilor din Romania.
Proiectul are o durata de 15 luni si are o valoare de 1,2 mil. lei (285.000 de euro), din care 2% este contributia HR Club.
Centrul de resurse online si-a propus sa devina cel mai important portal de acest tip din Romania, continand 80% resurse externe si 20% continut propriu, creat de membrii HR Club. Manualul de bune practici va deveni un instrument de lucru gratuit pentru toti specialistii RU interesati sa-l consulte, iar pentru construirea lui din punctul de vedere al continutului se va forma un nou grup de lucru.
"Ne propunem sa crestem de cel putin trei ori numarul managerilor generali implicati in proiectele HR Club, proiecte de tipul sondajelor de parteneriat strategic, interviurilor, meselor rotunde si al conferintelor", spune directorul executiv al HR Club.


Ai nevoie de un om care sa se ocupe exclusiv de fonduri europene
Ascendis Consulting
  •   Valoarea finantarii: 2 mil. euro
  •   Titlul proiectului: program de dezvoltare a competentelor antreprenoriale ale intreprinzatorilor, managerilor si angajatilor din IMM-uri
  •   Schema de finantare: promovarea culturii antreprenoriale
  •   Valoarea prefinantarii: 280.000 euro
  •   Profilul de activitate al companiei: training si consultanta
  •   Cifra de afaceri in 2008: 4,3 mil. euro
 
Compania de training Ascendis Consulting a cooptat in echipa de management a proiectului un consultant cu experienta in fonduri europene, Alina Chiriac, care a contribuit la scrierea cererii de finantare si care momentan se ocupa de implementarea proiectului. "Pentru a accesa si implementa un proiect finantat din fonduri structurale este nevoie de o persoana dedicata, care sa cunoasca foarte bine procedura de accesare si implementare, care sa poata oferi asistenta in timp real in toate procesele", sustine Alina Chiriac, consultant Ascendis.
In acest moment, proiectul se afla la stadiul de organizare a sapte evenimente in tara, in cadrul carora se vor prezenta managerilor din IMM-uri metode prin care sa-si dezvolte compania, de la relatiile cu clientii pana la cum sa isi dezvolte in cadrul firmei o cultura care sa sustina strategia pe termen lung a acesteia.
"Dupa evenimente, managerii si angajatii din IMM-uri se vor putea inscrie in proiect pentru a beneficia de cursuri pe teme de dezvoltare a firmei", a adaugat Chiriac. Ascendis Consulting va oferi traininguri pentru managerii si angajatii din IMM-urile care desfasoara activitati in domenii precum productie industriala, IT&C sau turism. Compania va oferi cursuri care sa-i ajute la dezvoltarea companiei, precum si a abilitatilor de management in relatiile cu clientii, cultura organizationala, resurse umane sau performanta.
 

Sansa reusitei unui proiect este documentarea

Agroserv Management
  •   Valoarea finantarii: 540.000 euro
  •   Titlul proiectului: Populatia ocupata in agricultura de subzistenta - solutie pentru echilibrarea pietei interne a muncii in n Schema de finantare: Promovarea sustenabilitatii pe termen lung a zonelor rurale in ceea ce priveste dezvoltarea resurselor umane si ocuparea fortei de munca
  •   Valoarea prefinantarii: 73.000 euro
  •   Profilul de activitate al companiei: servicii de consultanta manageriala si formare profesionala pentru ocupatii din domeniul agriculturii, silviculturii si dezvoltarii rurale
  •   Cifra de afaceri in 2007: 24.300 euro
 
"Sansa reusitei in implementarea unui proiect este documentarea. Solicitantul trebuie sa vada ce il intereseaza pe finantator prin aceste programe, prin ce ministere vin banii si sa se adapeze imediat la cerintele finantatorului", sustine Bogdan Negrea, managerul proiectului care vizeaza dezoltarea resurselor umane din zonele rurale in care se practica agricultura de subzistenta.
Cu experienta in accesarea fondurilor Phare, Sapard si cele alocate de Banca Mondiala, ideea acestui proiect nu a fost noua pentru reprezentantii companiei Agroserv Management. "Am ales aceasta schema de finantare pentru ca Fondul European pentru Dezvoltare Rurala nu mai acorda finantari pentru cei care produc pentru autoconsum", a precizat Negrea.
Primul pas pe care l-a facut compania dupa ce a castigat proiectul a fost stabilirea unei echipe care sa-l implementeze. In actualul proiect, echipa este formata dintr-un manager de proiect, un responsabil financiar, un consultant juridic, doua persoane care se ocupa de resurse umane si cate un responsabil zonal in fiecare din cele trei comune in care se deruleaza programul.
Principalele probleme cu care s-a confruntat compania, pentru proiectul care vizeaza reorientarea spre activitati non-agricole a 600 de oameni care in prezent practica o agricultura de subzistenta, au fost legate de trecerea de la partea teoretica la practica de pe teren.
"Am avut doua cazuri in care oamenii din comunele pe care le-am selectat pentru implementarea proiectului se incadrau criteriilor noastre, insa factorul local - reticenta primariilor la astfel de programe - ne-a impiedicat sa ne desfasuram activitatile", explica Negrea.
Alte dificultati intampinate de echipa proiectului au fost neincrederea oamenilor in aceste programe, pentru ca li se solicita sa completeze niste formulare cu datele lor de identificare, dar si suspiciunile cu privire la gratuitatea cursurilor. O alta problema a fost si recrutarea responsabililor zonali, care trebuia sa confere credibilitate proiectului, pentru ca oamenii sa se inscrie la programe.
"Multi din solicitantii carora nu li s-au aprobat proiectele nu au putut sa-si adapteze activitatile in functie de beneficiarii finali, oamenii care iau parte la cursuri", apreciaza Negrea.
 

Exista un blocaj undeva
Carpediem Tehnologies
  •   Valoarea finantarii: 670.000 euro
  •   Titlul proiectului: Entrepreneur start - Romanian Artisans and Inventors Workshops
  •   Schema de finantare: Promovarea culturii antreprenoriale
  •   Profilul de activitate al companiei: activitati in domeniul constructiilor
  •   Cifra de afaceri in 2007: 12.500 euro

Compania Carpediem Tehnologies, care a obtinut aprobare pentru un proiect in valoare de 670.000 de euro, nu a semnat deocamdata contractul cu reprezentantii AMPOSDRU, autoritatea care gestioneaza fondurile europene pentru resurse umane, desi proiectul a fost declarat eligibil in luna mai a anului trecut.
"Am inteles ca suma pe care am solicitat-o, de 670.000 euro, se va ajusta undeva in jurul valorii de 500.000 euro", precizeaza Danut Modoran, directorul general al companiei Carpediem Technologies.
El a mai adaugat ca accesarea fondurilor europene pare a fi un proces usor la inceput, insa pe parcurs solicitantii isi dau seama ca nu e asa.
"Din cate stiu, in randul celor care au solicitat sume mai mari au inceput sa se miste banii. Exista un blocaj undeva, insa cred ca in aceasta toamna vom obtine primii bani", a mentionat Modoran.
 
 
Autoritatile fac verificari la beneficiari si risti sa nu primesti banii
Brahms International
  •   Valoarea finantarii: 600.000 euro (fonduri Phare)
  •   Cinci proiecte implementate in 2005-2006
  •   Scheme de finantare: oportunitati de formare si ocupare a fortei de munca in activitatile din turism; imbunatatirea adaptabilitatii calificarilor prin invatare pe parcursul intregii vieti; consiliere si formare profesionala; calificarea salariatilor pentru asigurarea cresterii calitatii si competitivitatii serviciilor din sectorul ospitalitatii si turismului.
  •   Profilul de activitate al companiei: activitati in domeniul IT&C, formare profesionala, promovare
  •   Cifra de afaceri in 2007: 2,3 mil. euro
 
"Deocamdata, accesarea fondurilor europene este singura sansa de supravietuire a furnizorilor de formare profesionala autorizati. Aceasta este singura cale prin care ne putem plati formatorii ca sa ne putem desfasura activitatea in continuare", a precizat Monica Paltineanu, director general in cadrul Brahms International.
Compania Brahms International a beneficiat de o finantare in valoare de aproxiamtiv 600.000 de euro din fonduri Phare pentru cinci proiecte.
"Ideea accesarii fondurilor europene nu a fost o noutate pentru noi, pentru ca am accesat si anterior - in 2002 si 2003 - fonduri Phare pentru programe de reconversie profesionala, cand am avut doua proiecte in valoare de 160.000 de euro", a adaugat Paltineanu.
Compania nu a apelat la consultanti pentru completarea cererii de finantare, iar managerul Brahms International sustine ca se observa o simplificare a procedurii de depunere a proiectelor, intrucat inainte exista o analiza a unei pre-propuneri de proiect, un fel de evaluare initiala, care acum nu mai exista.
"Dupa ce ai stabilit obiectivul specific si grupul tinta, te poti ocupa de scrierea proiectului", a adaugat Paltineanu.
Compania are o echipa de cinci persoane care se ocupa de dezvoltarea si implementarea proiectelor, insa au existat situatii in care fiecare membru al echipei lucra la cate un proiect.
Greselile pe care le fac solicitantii atunci cand completeaza proiectele, chiar daca sunt aprobate, au efecte negative asupra acestora.
"La unul din proiectele prin care ofeream formare profesionala persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca in Brasov, Covasna sau Harghita, numarul de participanti prevazut era de 415, insa la cursuri au participat 699 de persoane. In momentul in care am semnat proiectul nu am avut nicio clauza care sa arate ca numarul propus in obiectiv nu poate fi depasit", a precizat Paltineanu.
Astfel, pentru plata formatorilor implicati in proiect a fost nevoie de o contributie suplimentara a beneficiarului de aproximativ 10% (16.000 de euro) din valoarea proiectului, de 160.000 de euro, pe langa contributia obligatorie de 20%.
"Ne-am asumat riscul de suplimentare a contributiei proprii in situatia in care pentru dezvoltarea proiectului era nevoie de mai multe resurse, insa am beneficiat de o promovare extraordinara a firmei in regiunile in care am desfasurat cursurile", explica Paltineanu.
O alta eroare a echipei proiectului a fost stabilirea mai multor locuri de desfasurare a activitatii, aflata la mare distanta intre ele, ceea ce a fost obositor pentru angajatori.
Paltineanu a mai precizat ca pe parcursul implementarii proiectului exista niste verificari din partea autoritatilor, care le atrag atentia beneficiarilor daca o activitate scrisa in proiect nu s-a realizat. Acest lucru ar putea avea urmari nefaste pentru angajator. De exemplu, daca o companie are un buget de promovare a proiectului de 1.000 de euro si cheltuie doar 500 de euro, el nu va mai primi restul banilor la finalizarea proiectului.

 
Training pe bani europeni pentru un nou magazin

Cora Romania
  •   Valoarea finantarii totale: 200.000 euro (fonduri Phare)
  •   Contributie proprie: aproximativ 60.000 euro
  •   Schema de finantare: promovarea invatarii pe parcursul intregii vieti
  •   Perioada de implementare: decembrie 2008 - noiembrie 2009
  •   Profilul de activitate al companiei: retea de hipermarketuri
  •   Vanzari anuale de 400 mil. euro
 
Retailerul Cora va instrui prin intermediul programului finantat din bani europeni aproximativ 90 de angajati, care vor forma echipa manageriala pentru noul hipermarket care se va deschide in luna octombrie a acestui an in mallul Sun Plaza din cartierul bucurestean Berceni.
Programul se adreseaza angajatilor care vor sa obtina calificare pentru ocupatiile de sef de raion si sef de departament, iar zece dintre acestia vor primi specializare si ca traineri, urmand sa participe si in viitor la proiectele de formare profesionala a angajatilor Cora.
Trainingul se va desfasura pe o perioada de 21 de zile, timp in care angajatii vor beneficia de cursuri de vanzare, management si siguranta alimentara, care au ca obiectiv cresterea adaptabilitatii la locul de munca si nivelului de productivitate si competitivitate. Fondurile PHARE sunt fonduri de preaderare acordate Romaniei de UE, 2008 fiind ultimul an in care au putut fi obtinuti bani prin aceste forme de finantare.
Si in acest an Cora intentioneaza sa acceseze fonduri europene nerambursabile, printr-o schema de finantare care vizeaza angajarea unor persoane aflate in categoriile defavorizate. Proiectul va fi de tip grant, ceea ce inseamna ca valoarea maxima a finantarii va fi de 500.000 euro, din care 85% este contributia Fondului Social European si 15% contributia nationala.


Conditionari europene: Publicarea a 1.000 de pliante
Institutul Bancar Roman
  •   Valoarea finantarii: 144.000 euro
  •   Titlul proiectului: Asigurarea calitatii in formarea profesionala continua pentru sectorul bancar
  •   Schema de finantare: calitate in formarea profesionala continua
  •   Perioada de implementare: martie 2009 - februarie 2010
  •   Grup tinta: membrii Comitetului Sectorial
  •   Profilul de activitate al companiei: programe de formare si specializare in domeniul bancar
 
Institutul Bancar Roman (IBR), care a depus anul trecut un proiect de tip grant pentru accesarea fondurilor europene pentru resurse umane in valoare de 144.000 euro, trebuie sa realizeze si sa distribuie 1.000 de pliante si brosuri de promovare a rezultatelor. Alte activitati din cadrul proiectului demarat de IBR vizeaza etapa de pregatire pentru implementare, o vizita de studiu in Olanda (unde este compania -mama a partenerilor din cadrul proiectului) si un seminar de promovare a proiectului.
Proiectul are ca obiectiv formarea unui grup de 11 experti in dezvoltarea de standarde ocupationale din domeniul bancar, precum cel de analist credite, dealer, administrator risc sau ofiter conformitate. Acesti experti vor face analize pe baza carora vor elabora suportul de curs, urmand ca ulterior acesta sa fie utilizat in timpul cursurilor organizate de furnizorii de formare profesionala.
"Am depus dosarul in luna iunie a anului trecut si am primit rezultatul evaluarii la sfarsitul lunii septembrie. Nu putem spune ca am intampinat dificultati in desfasurarea proiectului, putem spune doar ca termenele sunt foarte stranse, ca volumul de munca este foarte mare si responsabilitatea si seriozitatea implicarii, pe masura", a declarat Viorica Preoteasa, managerul de proiect IBR.
 
Ce fac companiile dupa ce le sunt aprobate proiectele
  •   Asteapta notificare de la oficialii FSE pentru demararea proiectului (nicio cheltuiala nu este eligibila anterior acestei notificari)
  •   Trimit alte documente autoritatii de management a programului: actul de constituire a companiei, bilantul fiscal din ultimii doi ani, un certificat fiscal de la Registrul Comertului, chiar si CV-urile echipei de implementare a proiectului (la care se anexeaza diplomele care le atesta competentele)
  •   Dupa primele sase luni de la demararea proiectului, compania trebuie sa prezinte un raport cu situatia in care se afla proiectul
  •   In cazul in care compania nu a cheltuit 70% din valoarea prefinantarii, nu are dreptul sa mai primeasca alta
  •   Valoarea prefinantarii se scade din prima transa de bani europeni alocata proiectului
  •   Companiile primesc 20% din valoarea totala a proiectului dupa finalizarea tuturor activitatilor
 


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO