Profesii

Charisma, atuul liderilor. Managementul prin forta, cea mai mare slabiciune

Charisma, atuul liderilor. Managementul prin forta, cea mai mare slabiciune

Sid Jacobson, trainer american: Liderii se impart in doua categorii, in functie de personalitatea fiecaruia. Prima categorie de lideri conduce prin forta, obligandu-i pe oameni sa faca anumite lucruri. Iar unii lideri prin intermediul charismei. Liderii care conduc oameni doar cu ajutorul fortei ajung la un moment dat la o anumita limitare.

03.10.2008, 15:31 235

"Liderii se impart in doua categorii, in functie de personalitatea fiecaruia. Prima categorie de lideri conduce prin forta, obligandu-i pe oameni sa faca anumite lucruri. Iar unii lideri prin intermediul charismei. Liderii care conduc oameni doar cu ajutorul fortei ajung la un moment dat la o anumita limitare", spune Jacobson. In varsta de 56 de ani, americanul a venit in Romania pentru a participa la conferinta anuala de training organizata de Business Edu, intre 7 si 9 octombrie. El spune ca un exemplu de lider autoritar este actualul presedinte american G.W. Bush. "Bush nu se mai bucura de sustinerea partidului, dar si nici de sustinerea oamenilor pentru ca a ales sa conduca prin forta, prin autoritate. Si Bill Clinton era un tip autoritar, dar era mult mai inteligent decat Bush, iar oamenii aveau incredere in el", declara trainerul.

Mai mult, un lider trebuie sa dea dovada de trei lucruri: sa fie competent, sa construiasca in jurul sau o echipa si sa-si pastreze promisiunile. "Ca manager, daca promiti ceva oamenilor trebuie sa-ti respecti si chiar sa-ti depasesti angajamentul luat, pentru ca altfel ei isi vor pierde increderea in tine", subliniaza Sid. 
De cele mai multe ori, managerii cred ca pentru a avea angajati motivati trebuie sa le ofere programe de training, cand, de fapt, ar trebui sa inteleaga ca ei sunt cei care au nevoie de a se imbunatati. "Managerii cred ca trainingul este cheia rezolvarii tuturor problemelor pe care le au angajatii. De multe ori insa, este o nepotrivire de personalitate intre sef si subaltern", considera Jacobson.
Acum ceva timp, un manager din Singapore al unei organizatii internationale i-a cerut trainerului american sa tina un training angajatilor pe care ii conducea pentru ca simtea ca acestia trebuie sa treaca prin anumite schimbari. In final, Jacobson a ajuns la concluzia ca angajatii nu aveau nevoie de training. "Angajatii acelei organizatii care au participat la training erau suparati pe manager pentru ca i-a trimis la un curs de formare profesionala. Mi-au spus ca din punctul lor de vedere ei nu aveau nicio problema, ci managerul, pentru ca nu stia sa comunice cu ei", afirma Jacobson.
Managerul din Singapore dorea sa aiba angajatii motivati, dar nu facea nimic altceva decat sa-i insulte. Pana la urma a fost nevoit sa plece pentru ca el era cel care avea anumite probleme in a se adapta mediului de lucru, deoarece modul in care actiona nu se potrivea cu ceea ce gandeau angajatii.
Trainerul mentioneaza ca problemele care pot aparea in interiorul unei organizatii se datoreaza faptului ca oamenii dintr-o anumita tara cred despre sine ca sunt unici si la fel sunt si problemele cu care trebuie sa se confrunte. "Am constatat insa ca nu este relevant din ce tara este o anumita persoana, mai important fiind modul in care functioneaza o organizatie. De exemplu, pot sa tin cursuri de training intr-o companie in care oamenii intarzie 20 de minute si unde exista probleme de comunicare si pot merge intr-o companie din alta parte a orasului si sa constat ca acolo lucrurile functioneaza perfect", spune trainerul.
Aflat in Romania pentru a patra oara, el a ajuns la concluzia ca manageri locali si romanii, in general, se straduiesc sa para altfel decat sunt in realitate." "Oamenii de aici au impresia ca trebuie sa treaca prin anumite schimbari culturale pentru a fi ca restul europenilor, dar nu cred ca acesta este cel mai potrivit lucru pe care ar trebui sa-l faca", spune Jacobsen. Totusi, trainerul apreciaza ca romanii vor trece peste prejudecati pentru ca sunt mult mai deschisi si mai receptivi decat locuitorii altor tari.
Atunci cand nu tine traininguri peste tot in lume, americanul prefera sa scrie. Pana in prezent a publicat cinci carti, primele trei dintre acestea analizeaza procesul educational si modul in care poate fi influentat acesta prin intermediul NLP (neuro-linguistic programming).
"Am decis sa scriu cele trei carti atunci cand lucram ca asistent social, pentru ca am observat ca problemele de comportament ale copiilor sunt generate de modul in care sunt educati. Multi dintre copiii cu care am lucrat erau frustrati pentru ca nu aveau in preajma persoane competente care sa le ofere educatie", spune Jacobson. Ceea ce a invatat lucrand cu copii a transpus peste ani in programele de formare profesionala bazate pe NLP pe care le preda adultilor.
Investigand minutios si modificand discursul si limbajul corporal al unei persoane, NLP-ul, care a fost dezvoltat in anii '70, duce la imbunatatirea interactiunilor sociale si profesionale dintre individului. De exemplu, un practian NLP poate sa-si dea seama de modul in care gandeste o persoana analizandu-i doar miscarea ochiului.
In ultimii ani, Jacobson a tinut o gama larga de training de vanzari, comunicare, diversitate culturala si leadership pentru unele dintre cele mai mari corporatii din lume, incluzand Singapore Airlines, Western Digital, Yokogawa Electric, Maersk Sealand, Case New Holland sau Conoco-Phillips.
 
Cine este Sid Jacobson
 
  • Are 56 de ani si este prezent pentru a patra oara in Romania.
  • A oferit programe de training unor companii ca Singapore Airlines, Conoco-Phillips sau Yogogawa Electric.
  • Inainte de a lucra ca trainer, a fost asistent social si psihoterapeut.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO