Profesii

Cosmina Coman, director executiv al directiei de managementul cunoasterii in cadrul BCR: Cunostintele informale reprezinta "sangele" unei organizatii

Cosmina Coman, director executiv al directiei de managementul cunoasterii in cadrul BCR: Cunostintele informale reprezinta "sangele" unei organizatii

Cosmina Coman, director executiv al directiei de managementul cunoasterii in cadrul BCR

28.07.2008, 18:15 581

"Trainingul este o interventie punctuala, un fel de 'one-time event', in timp ce learningul este un proces continuu, care implica, printre altele, rotatia joburilor, training on the job, coaching, mentorship, comunitati de practica, e-learning. Eficienta unui training reprezinta doar 15% din valoarea investitiei", spune Cosmina Coman, director executiv al directiei de managementul cunoasterii in cadrul Bancii Comerciale Romane (BCR), care coordoneaza toata activitatea de formare din cadrul celei mai mari banci din sistem, sub egida Universitatii BCR.
Existenta unei divizii de manage-mentul cunoasterii intr-o organizatie se justifica si actioneaza in doua directii-cheie: pe de o parte, este un factor de reducere a costurilor si, pe de alta parte, contribuie la cresterea productivitatii angajatilor.
"Este foarte important sa incurajezi si sa facilitezi schimbul de cunostinte. Oamenii trebuie sa se cunoasca intre ei si sa schimbe idei si experiente. Acesta este 'sangele' unei organizatii. Cunostintele formale, mai exact cele sub forma de documente, sunt cele mai putin valoroase pentru o companie, cele informale sunt mai utile. Pe de alta parte, cunostintele se perimeaza foarte repede, ele trebuie impartasite", explica Cosmina Coman, care precizeaza ca organizatiile tind sa se focuseze prea mult pe zona de training, care produce atat de putin, si lasa deoparte alte zone de formare a angajatilor.
Pentru a sustine activitatea de formare derulata in cadrul BCR, anul trecut a fost infiintata o retea de 45 de specialisti in training pe retail, localizati la nivel de sucursala judeteana, care livreaza la nivel regional, descentralizat, programe de training standard elaborate de centrala bancii.
"Acesti specialisti in training functioneaza ca un fel de mana dreapta a directorului de sucursala judeteana si se ocupa de echipe care numara intre 50 si 200 de oameni", explica directorul BCR. Majoritatea trainerilor au fost recrutati din interiorul echipei de vanzari, in special pentru ca unul dintre cele mai importante roluri ale lor este antrenarea fortei de vanzari din teritoriu. "Dupa restructurare, in branch-uri nu mai exista functii de back-office, iar trainerii trebuie sa schimbe mentalitatea oamenilor. Relatia cu clientul nu mai este pur tranzactionala, in sensul ca nu astepti sa vina clientul la tine, ci s-a transformat intr-o relatie consultativa", spune Coman.
Cei 45 de traineri sunt astfel dublu subordonati: directorului de sucursala judeteana si directiei de knowledge management.
Pe langa cei 45 de traineri, inca 17 angajati mai lucreaza in directia de managementul cunoasterii, adica un total de 62 de oameni. In conditiile in care BCR are 9.500 de angajati, un specialist in managementul cunoasterii se ocupa, in medie de 153 de angajati.
Exista si experti pe anumite produse sau categorii de produse care contribuie alaturi de traineri, la formarea si specializarea angajatilor.
Directia de managementul cunoasterii functioneaza asemenea unei companii in cadrul unei alte companii. Exista cate un om care se ocupa de fiecare din cele cinci linii de business din cadrul bancii: retail, corporate, risk management, financiar, operational. Aproape orice proiect de formare in cadrul Bancii Comerciale Romane (BCR) este urias. Este vorba despre mii de angajati care trebuie antrenati, pentru ca programele de training si invatare sa aiba impact si efect. Acesta este unul dintre motivele pentru care activitatea de training este coordonata de un departament special, si nu este inclusa in atributiile departamentului de resurse umane.
"Directia de knowledge management se aliniaza cu strategia de business si cu cea de resurse umane. Trainingul poate fi doar o investitie in gol daca nu se aliniaza la nevoile businessului", spune Coman.
Pe de alta parte, directia de resurse umane se ocupa de recrutare, dezvoltare resurse umane, raporturi de munca si securitatea muncii, compensatii si beneficii, payroll si salarizare si este subordonata (ca si directia de knowledge management) direct CEO-ului bancii, britanicul Dominic Bruynseels.
Anul acesta, fiecare angajat din zona de vanzari din retail va beneficia de 17 zile de training. "Trainingurile se fac in functie de nevoile de business ale organizatiei. In momentul in care lansam un produs sau un serviciu nou, mii de oameni din banca sunt instruiti cu privire la acesta".
BCR are pentru acest an un buget de peste 3 milioane de euro pentru formarea celor peste 9.500 de angajati care lucreaza in structurile institutiei. "Pentru 2008, avem un buget de peste 3 milioane de euro, care include toate activitatile de formare si knowledege management (managementul cunoasterii - n.r.)", spune Coman. Bugetul alocat formarii angajatilor a scazut comparativ cu anul trecut, cand valoarea acestuia a fost de 5 milioane de euro. "Diferenta de doua milioane de euro comparativ cu bugetul de anul trecut reprezinta banii care au fost alocati in 2007 in cadrul celor 42 de proiecte din cadrul procesului de restructurare a bancii", precizeaza Coman.
In cadrul planului de restructurare, BCR a renuntat anul trecut la 12,7% dintre angajati comparativ cu decembrie 2006, ajungand la sfarsitul lui 2007 la 9.700 de oameni, potrivit raportului financiar al grupului.
Coman spune ca in cadrul procesului de restructurare a existat un program de reconversie profesionala adresat celor afectati de disponibilizari. "S-a intamplat sa oferim cursuri unor oameni care urmau sa fie afectati de restructurare si care nu vor mai lucra in cadrul bancii", afirma Coman.
De la inceputul acestui an si pana la mijlocul lunii iulie au fost implicati in programe de formare aproximativ 6.700 de angajati, dintre care 1.400 au participat la cursuri in centrele de pregatire ale bancii, 3.400 au fost inclusi in programe de training sustinute de trainerii pe retail, iar restul au participat la cursuri in sistem e-learning. De asemenea, la activitatile de team-building, care sunt sustinute de un psiholog, in ultimul an au participat peste 900 de angajati.
Investitia medie in activitati de training per angajat este de aproximativ 200 de euro pe zi. "Costul pe salariat, din ceea ce avem cheltuit pana acum, este de 175 de euro zilnic. Tinand cont si de participarile la conferintele in strainatate, unde costul pe zi ajunge si la 1.000 de euro pe zi, se poate estima un cost total de 185 - 200 de euro pe om pe zi", spune Coman.
Directia de managementul cunoasterii se ocupa de tot ce este legat de procesul de training si de learning din cadrul BCR, de la "ziua numarul unu" a intrarii unui angajat in banca si tot ce se intampla ulterior cu planul sau de dezvoltare personala si profesionala, inclusiv cursuri, masterate sau participarea la conferinte. In cadrul BCR exista trei centre de training, la Bucuresti, Brasov si Constanta, iar printre furnizorii de training cu care colaboreaza BCR se numara Interact, Codecs, TMI sau Roland Gareis.
Universitatea BCR este prima universitate corporatista din Romania. In cadrul unui parteneriat incheiat cu universitatea canadiana HEC Montreal, una dintre cele mai bune scoli de afaceri din lume, banca ofera in Romania un MBA customizat pentru 30 de manageri, prin intermediul Universitatii BCR, in valoare de 300.000 de dolari pe an (190.000 de euro), acesta fiind si unul dintre cele mai scumpe programe de formare livrate de BCR.

Cariera
2004 - prezent: director executiv al directiei de managementul cunoasterii, BCR
2003 - 2004: expert financiar bancar in cadrul directiei de organizare si resurse umane, BCR
2003: a absolvit programul de Executive MBA in cadrul INDE
2000 - 2003: asistent presedinte BCR
1998 - 1999: asistent vicepresedinte Bancorex
1995: a absolvit Facultatea de psihosociologie, Universitatea Bucuresti

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO