Profesii

Cum arata antreprenorul roman pursange: traieste pentru business, are curaj, idei si „stomac”

Cum arata antreprenorul roman pursange: traieste pentru business, are curaj, idei si „stomac”
19.04.2010, 00:00 933

Pentru omul de afaceri Florin Andronescu, al carui nume se leagade infiintarea companiilor Flanco si Credisson, din vanzarea caroraa incasat 20 mil. euro, curajul este principala trasatura aantreprenorului care poate construi o afacere veritabila.

"Un antreprenor este caracterizat de curaj in primul rand,pentru ca trebuie sa porneasca la drum fara sa stie ce il asteapta,chiar daca are un plan stabilit de dinainte. Ii mai trebuieincredere in sine, o doza de noroc, poate fler, dupa care maiinvata pe traseu, atat din experientele proprii, cat si din alealtora si chiar din colaborarea cu angajatii", spune Andronescu,care este in prezent business developer in cadrul afacerii cuservicii medicale private Sanador, in care este investitorprincipal. Proprietar si CEO al Sanador este sotia sa DorisAndronescu.

"Un intreprinzator trebuie sa fie pasionat de ceea ce face,ambitios, perseverent, muncitor si sa aiba o gandire pozitiva. Nucred ca exista un singur profil al intreprinzatorului roman, insa ocaracteristica pe care toti cred ca o impartasesc este aceea ca, decele mai multe ori, reusesc sa gaseasca solutii in situatii aproapeimposibil de rezolvat", spune Sergiu Biris, directorul general alTrilulilu, site-ul local de video sharing, evaluat la 2,5 mil. euro.

Desi nu exista o tipologie clara a antreprenorilor, existacateva profiluri psihologice universale ale celor care vor sa-sideschida o afacere, iar o parte din acestea s-ar putea regasi intrasaturi precum nevoia de activitate sau capacitatea de a risca side a investi.

"Spunea odata cineva ca un bun intreprinzator trebuie sa aiba«stomac», in sensul ca trebuie sa aiba un echilibru emotionalfoarte bun. Antreprenorii simt nevoia de afirmare personala si estefoarte important orgoliul in acest domeniu, dar nu inseamna ca unbun antreprenor este neaparat si un bun manager", spune psihologulBogdan Lucaciu. El precizeaza ca nu exista caracteristiciobligatorii ale intreprinzatorilor: unii sunt mai democratici,altii sunt autoritari sau chiar paranoici.

"Cei care conduc autoritar o echipa simt nevoia sa-si punanumele in fata. De fapt, aceasta a fost traditia capitalista,pentru ca primele companii se numeau Ionescu & Popescu Company,abia dupa aceea au devenit mai comerciale", explica Lucaciu.

Trebuie sa fie pasionat de domeniu

In opinia lui Afua Osei, director de programe in cadrulCentrului de Antreprenoriat si Inovatie al scolii de afaceribritanice Saïd Business School din cadrul University of Oxford,antreprenorii buni se lasa mai putin influentati de presiunea pecare o presupune un job obisnuit si au tendinta de a iesi inevidenta prin lucrurile pe care le fac.

"Exista cateva reguli de aur pentru o persoana care vrea sa-sideschida o afacere, fara de care businessul nu poate avea succes:antreprenorul trebuie sa se asigure ca este pasionat de domeniul incare deschide afacerea, ca detine multe informatii despre piatarespectiva si ca are suficient capital pentru investitia initiala",spune Osei. Studiile realizate la nivel global arata ca existapeste 30 de competente esentiale pentru ca un antreprenor sa aibasucces in inceperea si dezvoltarea unei afaceri pe contpropriu.

"Un antreprenor de succes este o persoana pasionata de ideea pecare o dezvolta, gandeste pe termen lung, sesizeaza oportunitatiledin piata sau isi creeaza singur oportunitati pe care levalorifica. Mai mult, investeste tot timpul disponibil indezvoltarea afacerii si are o capacitate mai mare de a toleraambiguitatea din mediu si stresul pe care il genereaza o afacere",spune Ana Giurca, business development manager la firma deconsultanta in resurse umane Catalyst Solutions.

Cu toate acestea, exista cateva paradoxuri legate de activitateaantreprenorilor: desi isi organizeaza timpul cum vor, in practicase intampla ca intreprinzatorii aflati la inceput de drum salucreze, in medie, cate zece ore pe zi, sa investeasca tot timpulpe care il au la dispozitie in dezvoltarea afacerii, inclusiv inweekend-uri.

Facultatea nu conteaza in antreprenoriat

Studiile nu sunt foarte relevante in antreprenoriat, inconditiile in care atat partea de inginerie (care dezvoltacapacitatea organizationala a absolventului), cat si acumulareaunor cunostinte de specialitate in domeniul economic au plusuri siminusuri atunci cand vine vorba de managementul unei afaceri.

"Am vazut doctori care aveau functia de CEO in multinationale.Studiile nu sunt relevante, dar educatia este importanta pentru aputea comunica si pentru a construi planuri de afaceri", maiexplica Andronescu.

Sergiu Biris, seful Trilulilu, in varsta de 26 de ani - cel maitanar executiv din anuarul "Who's Who in Business", editat de ZF -,crede ca absolvirea unei facultati este importanta pentru oriceantreprenor, pentru ca ii deschide mintea si perspectivele, insaexista antreprenori care au reusit sa dezvolte afaceri fara unbackground educational impresionant. "Exista doua tipuri deantreprenori: cei care pornesc o afacere inca din facultate sauimediat dupa terminarea acesteia si cei care au capatat suficientaexperienta intr-o afacere si se hotarasc sa renunte la job pentru aporni pe cont propriu", spune Giurca.

In general, tinerii care au decis sa-si deschida o afacere auavut activitati care le-au deschis "apetitul pentruantreprenoriat", de tipul organizatiilor studentesti sau proiectedin facultate si carora le este greu sa se adapteze la medii maiputin antreprenoriale.

Pot fi identificati din copilarie

Dana Papadima, director educational al scolii si gradiniteiprivate Little London, este de parere ca se poate identificaspiritul antreprenorial al copiilor inca de la varste mici, pentruca la fel cum exista aptitudini artistice sau competente inmatematica, la fel exista si aptitudini antreprenoriale.

"De altfel, in tari precum Elvetia sau Olanda exista cursuri deinitiere in antreprenoriat care se fac inca din clasele a treia saua patra si in gimnaziu, unde se invata notiuni fundamentale deantreprenoriat. Un copil cu aptitudini antreprenoriale poate sagestioneze un proiect, are abilitatea de a lucra usor cu cifrele,este organizat, gandeste un proiect din timp si chiar lucreaza inspiritul mercantil", spune Papadima.

La ce varsta trebuie sa deschizi o afacere?

Nici varsta si nici industria nu reprezinta impedimente pentruantreprenorii adevarati, intrucat cine vrea sa-si deschida oafacere poate alege orice domeniu, pentru ca piata e deschisa, iarbusiness se poate face in orice industrie, chiar daca unelesectoare sunt in prezent afectate de criza. "Pana in '89, oricat demult m-as fi gandit sa imi deschid o afacere, era impsibil, si deaceea pe atunci nu aveam niciun plan in acest sens. Nu cred ca isipune cineva problema ca daca ai 20 de ani, trebuie sa iti deschiziun business. O afacere o deschizi cand vezi o oportunitate, cand aio planificare sau cand ti se face o propunere, indiferent devarsta", mai spune Andronescu.

Nu de aceeasi parere este insa si fondatorul Trilulilu, carecrede ca tinerii sunt cei care ar trebui sa se gandeasca mai multla oportunitatile pe care le ofera piata.

"De preferat e sa iti deschizi o prima afacere cand ai sub 25 deani. Cu cat esti mai tanar, cu atat ai mai mult avant si curajpentru a o porni pe un drum dificil, iar daca esuezi, iti e maiusor sa o iei de la zero", spune Biris.

Criza a redus numarul antreprenorilor

In primele trei luni ale acestui an s-au inregistrat peste28.000 de firme noi in evidentele Registrului Comertului.

Numarul firmelor nou-infiintate a scazut cu aproximativ 30.000anul trecut fata de 2008, in conditiile in care pana la finele lui2009 s-au inregistrat putin peste 116.000 de firme noi.

Unul dintre noii antreprenori din piata este Andrei Blaj, 25 deani, de profesie inginer software, care a ales in urma cu mai putinde doi ani sa-si deschida un magazin online de schi si snowboarddin doua motive: era pasionat de schi si avea expertiza in domeniu,iar investitia initiala a fost mica.

Magazinul online Wintermag.ro a fost deschis la inceputul luidecembrie 2008, imediat dupa declansarea crizei. De ce a ales acelmoment?

"As putea spune ca nu eu am ales momentul, ci el m-a ales pemine. La sfarsitul lui 2008 am incheiat colaborarea cu o firma dinIT, mai aveam cateva luni pana la terminarea facultatii si amhotarat ca nu ar fi oportun sa imi caut un alt serviciu, ci ar fiun moment ideal pentru a implementa o idee mai veche. Criza a fostoarecum independenta", spune Blaj, care a rulat afaceri de 25.000de euro in 2009 cu un business sezonier, intrucat a vandut onlineechipamente de schi si snowboard numai pentru o perioada de doualuni. In opinia sa, cea mai importanta calitate a unui antreprenoreste perseverenta, dar si receptivitatea si capacitatea de a luadecizii rapid.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO